راهکاری برای جلوگیری از تبانی‌ و حفظ انگیزه‌ها؛ برگزاری پلی‌آف در لیگ یک

0:01 - 16 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۸۶۲۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
برگزاری پلی‌آف در سطح دوم فوتبال هر کشور روشی مناسب برای جلوگیری از تبانی‌های احتمالی است.

خبرگزاری میزان - در فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ دسته یک فوتبال ایران، تیم های مس کرمان و ملوان بندر انزلی پس از هفته‌ها رقابت و جابجا شدن در رده اول و دوم، سرانجام با فاصله گرفتن از سایر رقبا موفق به صعود به بالاترین سطح فوتبال ایران شدند؛ اتفاقی که از هفته‌ها پیش با توجه به فرم دو تیم و روند نتیجه‌گیری آنها قابل پیش‌بینی بود.

از بین ۱۸ تیم لیگ یک، تنها دو تیم می‌توانند جواز حضور در لیگ برتر را دریافت کنند و مابقی تیم‌ها از جایی به بعد شانسی برای صعود نخواهند داشت و با از بین رفتن امید صعود، با توجه به از دست رفتن انگیزه‌هایشان، امکان تبانی و شرط‌بندی در این لیگ پیش خواهد آمد. اتفاقی که متأسفانه در هفته‌های اخیر با تکیه بر مستندات چندباری شاهد آن بودیم و در برخی بازی‌ها گل‌های عجیب و واکنش‌های باورنکردنی به ثبت رسیدند که اتفاقاً با واکنش نهادهای نظارتی نیز روبرو شدند.

اصولاً در لیگ‌های سطح دوم کشور‌های اروپایی، ۲ تیم به سطح اول راه می‌یابند و تیم‌های سوم تا ششم یا سوم تا هشتم آن لیگ پس از چند مرحله مسابقه بین یکدیگر تیم سوم را جهت صعود به دسته بالاتر از بین خود معرفی خواهند کرد. با این وضعیت تیم‌هایی که در پایان لیگ سطح دوم، در رده‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند و مستقیماً به سطح اول نمی‌رسند شانس پیدا می‌کنند تا برای رسیدن به بالاترین سطح فوتبال کشور خود به رقابت بپردازند.

برای مثال در چمپیونشیپ انگلیس، تیم‌های اول و دوم راهی لیگ برتر می‌شوند و تیم‌های سوم تا ششم به پلی‌آف راه می‌یابند. در فصل اخیر از سطح دوم فوتبال انگلیس، تیم‌های فولام و بورنموث به عنوان تیم اول و دوم مستقیماً به لیگ برتر رسیدند و تیم‌های هادرسفیلد، ناتینگهام فارست، شفیلد یونایتد و لوتون که سوم تا ششم بودند در پلی آف چمپیون‌شیپ بصورت نیمه نهایی و فینال با هم رقابت کردند که در نهایت تیم فوتبال ناتینگهام فارست به لیگ برتر انگلیس صعود کرد.

در سری B ایتالیا دو تیم لچه و کرموننزه مستقیما راهی سری A شدند و تیم‌های پیسا، مونزا، برشا، آسکولی، بنونتو و پروجا در ۳ مرحله رقابت، آخرین تیم صعود کرده به سری آ را شناختند، تیمی از نزدیکی شهر میلان و با مالک سابق میلان (سیلویو برلوسکونی) به نام مونزا.

در لیگ یک ایران تنها ۲ تیم به لیگ برتر راه پیدا می‌کنند و با مشخص شدن نام این دو تیم، مابقی باشگاه‌ها، حتی تیم سوم و چهارم که ماه‌ها سرمایه‌گذاری و تلاش کرده‌اند از تلاش بیشتر ناامید شده و برای فصل بعد برنامه‌ریزی می‌کنند. بعضاً در فصل‌های پیش دیده شده تیم‌هایی که در میانه‌های جدول هستند اقدام به شرط بندی و تبانی با تیم‌های در حال صعود به لیگ برتر و یا تیم‌های در حال سقوط به لیگ دو می‌کنند.

برگزاری پلی‌آف در لیگ یک نه تنها می‌تواند شور و هیجان رقابت را تا هفته‌های پایانی زنده نگه دارد بلکه از اقدامات زشت و غیرورزشی در پشت پرده نیز تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

هفته ۳۴ و پایانی لیگ یک فوتبال ایران، سه‌شنبه با ۹ دیدار پیگیری خواهد شد که مهم‌ترین آنها به این شرح است:

ملوان بندرانزلی - ویستا توربین | سه‌شنبه ۱۷ خرداد | ساعت ۱۸:۳۰

خیبر خرم آباد - مس کرمان | سه‌شنبه ۱۷ خرداد | ساعت ۱۸:۳۰

انتهای پیام/


برچسب ها: فوتبال لیگ یک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *