تلاش برای تهیه مسکن برای هنرمندان با استفاده از همه تسهیلات قانونی ممکن

18:15 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۵۵۰۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین پیگیری های این وزارتخانه برای حل مشکل هنرمندان پیشکسوت گفت: پس از دستور بررسی و مساعدت رییس جمهور محترم به درخواست هنرمندان پیشکسوت، بنده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر را مامور کردم تا به صورت ویژه این موضوع را پیگیری و به نتیجه برساند. خوشبختانه جلسات خوبی با نهادهای مسئول در وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و تفاهم نامه ای در این باره در حال نهایی شدن است تا هنرمندان پیشکسوتی که عضو صندوق هستند و دارای مسکن نیستند، بتوانند از این امکان بهره مند شوند.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر این مطلب، افزود: بعد از جلسه افطاری هنرمندان با رئیس جمهور محترم نیز کارگروه ویژه ای  برای این امر در وزارت فرهنگ تشکیل شده و گام های خوبی در این زمینه برداشته شده تا در مرحله نخست، به صورت ویژه، تهیه مسکن با استفاده از همه تسهیلات قانونی ممکن صورت بگیرد.

وزیر فرهنگ درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه و ترمیم فضاهای نمایش در تهران، افزود: این وزارتخانه در حال آماده سازی تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران برای حل مسائل تئاتر شهر و سنگلج است و به زودی این تفاهم نامه را با حضور هنرمندان پیگیر این موضوع، امضا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات حقوقی و عملی وزارت فرهنگ درباره فیلم عنکبوت مقدس، گفت: این فیلم در خارج از کشور تولید شده بود و بنابراین هیچ ارتباطی با داخل کشور نداشت. فیلمبرداری آن در اردن انجام شده است و عوامل اصلی فیلم هم خارج از کشور هستند.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: البته اگر عناصری در داخل کشور با این فیلم موهن همکاری کرده باشند، مشمول مجازات‌های تنبیهی سازمان سینمایی خواهند شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره فیلم برادران لیلا، گفت: فیلم برادران لیلا مجوز اکران نداشتند و به عوامل این فیلم نیز اعلام شده بود اگر این فیلم بدون اخذ مجوز اکران به جشنواره کن برود طبیعتا مشمول موارد قانونی‌ می‌شود؛ بنابراین چون بدون مجوز،  این فیلم را برای نمایش در جشنواره کن بردند، مشمول محدودیت‌های قانونی خواهد شد.

وزیر فرهنگ در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی محدودیت‌ها برای فیلم «برادران لیلا»، تاکید کرد: بر اساس قانون، فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی می‌روند باید مجوز نمایش در داخل کشور را گرفته باشند. در حال حاضر نیز جشنواره اسکار هیچ فیلمی را بدون اینکه مجوز نمایش داخلی کشور مرتبط را داشته باشد، آن را نمی‌پذیرد، اما جشنواره کن اینگونه نبود. دست اندرکاران فیلم برادران لیلا نیز چون مجوز نمایش داخل کشور را نداشت و به آن ها نیز اعلام شده بود که اگر این فیلم بدون اخذ مجوز نمایش به جشنواره کن برود، طبیعتا مشمول مواد قانونی‌ می شود، بنابراین با توجه به این اعلام، مشمول محدودیت‌های قانونی خواهد شد.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه فیلم برادران لیلا شانس فروش در فصل تابستان را داشته است، ادامه داد:  قانون روشن است و در دوره جدید هم بنا داریم قانون را رعایت کنیم، وقتی سازمان سینمایی به دست اندرکاران فیلم اعلام می کند که باید مجوز اخذ شود ولی آن ها بدون اعتنا به این مساله، این کار را انجام می دهند، طبیعتا باید  قانون اجرا شود.

وی درباره اینکه این فیلم سال گذشته به جشنواره فیلم فجر دعوت شد، آیا بدون مجوز امکان‌پذیر است؟»، عنوان کرد: حضور در جشنوراه فیلم فجر اساسا نیاز به مجوز نمایش در داخل ندارد، زیرا هیات داوری وجود دارد و پس از بررسی های این هیات وارد فرآیند انتخاب و داوری می‌شوند؛ بنابراین دست اندرکاران این فیلم آن زمان دعوت شدند، ولی حضور نیافتند.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه «در گذشته فیلم‌هایی وجود داشته که در جشنواره کن به نمایش درآمده اند و در داخل هم مجوز نمایش توانستند بگیرند»، تصریح کرد: این امر بر اساس آیین‌نامه‌ای است که در سازمان سینمایی وجود دارد و همه عوامل فیلم‌هایی که در معرض این کار هستند از آن اطلاع دارند. ممکن است در گذشته موردی باشد که بدون دریافت مجوز اقدام به این کار کرده باشد ولی قانون را رعایت نکرده اند. ولی بنای ما در دولت مردمی این است که قانون را رعایت کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *