خشونت و نژادپرستی پلیس بلژیک

17:29 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۵۰۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت‌های نژادی و نژادپرستی پلیس بلژیک، انتقاد نهادهای اروپایی را نیز به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان – سال 2021 کمیته‌ای از کارشناسان سازمان ملل هشدار داد که بلژیک باید خشونت نژادی پلیس را متوقف کند و به نژادپرستی پلیس پایان دهد.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل (CERD) که متشکل از 18 کارشناس مستقل است و بر 182 کشوری که کنوانسیون سازمان ملل در مورد ریشه کن کردن نژادپرستی را امضا کرده اند، نظارت می کند، نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر افزایش خشونت پلیس بلژیک ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش «یوراکتیو»، روابط نژادی و نژادپرستی همچنان موضوعات حساسی در بلژیک است، کشوری که اخیراً شروع به دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای تاریخ استعماری خود کرده است.

اتحادیه اروپا نیز پیشتر شکاف‌هایی را در قانون روابط نژادی بلژیک شناسایی کرده است؛ در ماه فوریه 2021، کمیسیون اروپا به پنج کشور اتحادیه اروپا، از جمله بلژیک، دستور داد که قوانین اتحادیه اروپا را که «مظاهر جدی نژادپرستی و بیگانه‌هراسی» را جرم انگاری می‌کند، «به طور کامل» به قوانین ملی منتقل کنند.

اتحادیه اروپا همچنین خاطرنشان کرد که قوانین بلژیک انگیزه‌های نژادپرستانه یا بیگانه‌هراسی را به عنوان یک عنصر تشدید کننده در جنایات شناسایی نکرده است.

شکایات نژادپرستی در بلژیک طی سال 2020 حدود 50 درصد افزایش یافته است؛ شیوع سخنان نفرت‌انگیز، نژادپرستی و تبعیض، چه در فضای مجازی و چه به صورت آفلاین، طی سال‌های گذشته افزایش یافته است و مقاماتی مانند آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا کرونا را عامل این افزایش می‌دانند.

با این وجود دولت بلژیک مدعی است که مقابله با خشونت پلیس و نژادپرستی یک اولویت دولت این کشور است.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل توصیه کرده که بلژیک «تدابیری اتخاذ کند تا اطمینان حاصل شود که تحقیقات سریع، کامل و بی‌طرفانه در مورد تمام اتهامات مربوط به وقایع نژادپرستانه ناشی از پلیس یا درگیری‌های آن صورت می‌گیرد.»

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر بلژیک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *