بادهای 120 روزه سیستان هم به مصائب مردم اضافه شد

17:17 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۴۴۱۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
با از راه رسیدن بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، معضل خشکی تالاب‌های مرزی، به ویژه هامون، برای دفن حیات در منطقه قدرتی مضاعف به دست آورده است.

خبرگزاری میزان- طوفان‌های ۱۲۰ روزه سیستان که طی چند سال گذشته به یکی از بزرگترین چالش‌های مردم تبدیل شده، امسال هم در نخستین روزهایی که از آغاز آن می‌گذرد زندگی هموطنان محروم سیستانی را با دشواری‌های مضاعف مواجه کرده است.

رضا حضرتی، فعال اجتماعی در همین رابطه به میزان گفت: با مسدود شدن آب واریزی به تالاب هامون و چاه نیمه‌ها از سوی دولت افغانستان و همچنین تعلل دولتمردان در تخصیص حقابه ایران، بستر این تالاب و سایر تالاب‌های مرزی ایران رو به خشكی رفته است.

وی افزود: حالا همزمان شدن این خشكی با طوفانهای ۱۲۰ روزه كه همه ساله از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور ماه ادامه دارد به بلند شدن گرد و خاک از بستر تالاب‌ها منجر شده و زندگی مردم منطقه را فلج کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی زندگی ۷۰ هزار نفر از هموطنان را به وضعیت بحرانی رسانده تصریح کرد: متاسفانه خشكسالی و گرد و خاک حاصل از آن، علاوه بر نابودی كشاورزی و دامداری كه محل درآمد مردمان این مناطق محروم است، در این ایام حتی نفس مردمان را هم گرفته و علاوه بر فقر و بیكاری، بیمارهای تنفسی و چشمی را برای این مردمان محروم به ارمغان آورده است.

گفتنی است شهرستان هیرمند همواره در معرض طوفانهایی سهمگین با منشاء بزرگترین کانون گرد و غباری در حوزه شمال استان سیستان و بلوچستان است که این کانون به دلیل ارتفاع بالای هامون پوزک سالهاست که آبگیری نشده است.
پیگیری حقابه ایران از افغانستان، بازنگری در تخصیص حقابه زیست محیطی در کشور و انجام اقداماتی برای تثبیت کانونهای گرد و غباری از جمله مطالبات کارشناسان به جای انجام اقداماتی تکراری و بی‌تاثیری همچون لایروبی ورودی‌های تالاب هامون در شرایط فعلی خشکسالی‌های منطقه است.

به گزارش میزان، بادهای ۱۲۰ روزه سیستان از ۲۰ اردیبشهت تا پایان شهریور به مدت ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز با سرعت حداكثر ۱۰۰ كیلومتر در ساعت می‌وزند. فرسایش ناشی از این بادها در سال‌هایی که دریاچه هامون کم آب است شدت بیشتری دارد و حتی درختان و بوته‌های بیابانی را خشک می‌کند. شدت وزش این بادها گاه به حدی است که در فاصله چند ساعت زمین‌های زارعتی و باغ‌ها را از شن و ماسه انباشته می‌کند.

انتهای پیام/







.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *