50 درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف کشور سال گذشته به صلح و سازش منجر شد/ جلوگیری از ورود 500 هزار پرونده به محاکم و دادگاه‌ها

8:10 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۳۴۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، گفت: در سال گذشته رسیدگی به حداقل 50 درصد پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف کشور با همت اعضا این شوراها به صلح و سازش منجر شد که این امر از ورود حداقل 500 هزار پرونده به محاکم جلوگیری کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در گفت‌وگو با میزان، در رابطه با عملکرد مرکز توسعه حل اختلاف و شوراهای حل اختلاف کشور در خصوص امر قضازدایی، با اشاره به لزوم تحقق اجرای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر قضازدایی و کاهش ورودی پرونده ها به محاکم و دادگاه‌ها، اظهارکرد: یکی از اقدامات خوب و در حال توسعه انجام شده در راستای قضا زدایی؛ ارجاع پرونده‌های با قابلیت سازش از محاکم حقوقی و قضایی به شوراهای حل اختلاف است.

وی افزود: برهمین اساس در سال گذشته با ارجاع حدود یک میلیون پروندۀ دارای قابلیت سازش به شوراهای حل اختلاف سراسر کشور حداقل 50 درصد آن‌ها با همت و تلاش اعضای این شوراها به صلح وسازش بین طرفین منجر شد و این گام بلندی است در راستای قضا زدایی که از ورود حداقل 500 هزار پرونده در یک سال به محاکم جلوگیری کرده است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه در جهت کاهش آلام و مشکلات مردم، افزود: ارجاع پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف به جهت ایجاد صلح و سازش بین طرفین آثار قابل توجهی از قبیل کاهش زمان، هزینه و تعدد مراجعه مردم به محاکم را در پی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شورا های حل اختلاف 30 روز است، اضافه کرد: این در حالی است که همین میانگین در محاکم و دادگاه‌ها و بسته به میزان تراکم پرونده‌ها در برخی استان‌ها بیشتر این مدت است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مصالحه در پرونده‌های حقوقی و کیفری به ترتیب با داوری و میانجی گری، اضافه کرد: داوری و میانجی گری از دیگر مسیرهای ایجاد صلح وسازش در اختلافات است که به تازگی توسعه یافته و باید جهت بهره مندی مردم این ظرفیت‌ها به عموم معرفی شوند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشوربا اعلام این که به یک هزار و 500 نفر درسراسر کشور پروانۀ میانجی گری اعطا شده است، افزود: این افراد با گذراندن فرآیندهای مختلف از جمله «شرکت در دوره های آموزشی لازم و پذیرش در آزمون‌های تخصصی» آمادگی و توانایی مورد نیاز را دارند تا پرونده‌های امورکیفری قابل سازش از طریق دادستانی‌ها به آن‌ها ارجاع شود.

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی رئیس قوه قضاییه برای ایجاد شورای حل اختلاف مخصوص امور مربوط به مدیریت شهری/ دستور رئیس قوه قضاییه برای تشکیل کارگروه مرکزی احصاء مشکلات و اصلاح قانون و رویه‌های مرتبط با مدیریت شهری

انتهای پیام/


برچسب ها: سازش مرکز توسعه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *