سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور: متروپل قبل از اخذ پروانه ساخته شد/ هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران الزامات اجرایی ندارند

12:52 - 10 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۲۷۶۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم که متاسفانه نگهداری نمی‌شوند و الزامات اجرایی ندارند.

خبرگزاری میزان - حمزه شکیب در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چرایی ساخت و ساز ساختمان هایی همچون متروپل خاطرنشان کرد: تخریب پلاسکو، تخریب ساختمان ها در زلزله سرپل ذهاب و مواردی از این قبیل از سوالاتی هستند که مطرح می شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه متروپل از ساختمان های مهمی بوده که قبل از اخذ پروانه اقدام به ساخت کرده است، یادآور شد: مقررات ساخت و ساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پیگیری نشده است، سازمان نظام مهندسی در آن به طور رسمی ورود نکرده است. وضعیت به اندازه ای بحرانی بوده که هنوز ساختمان کامل نشده بود و این اتفاق افتاد.

وی افزود: ساختمان زیر بار یک دوم ثقلی خود بوده و دچار این حادثه شده است. اگر بیش از این بار را تحمل می کرد شاید بیش از هزار نفر در این حادثه جان خود را از دست می دادند.

شکیب با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن تصریح کرد: در سال ۹۲ نگهداشت این ساختمان ها به عنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم و متاسفانه نگهداری نمی شوند و الزامات اجرایی ندارند. اگر مبحث ۲۲ رعایت شده بود ساختمان پلاسکو را هنوز در اختیار داشتیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: باید برای چند ساختمان به صورت نمونه نقشه معماری، سازه ای و تاسیسات مکانیکی و مکانیزم فروریزی را تهیه کنیم تا ببینیم در صورت بروز حادثه، چه میزان از ساختمان فرو می ریزد. این مکانیزم باید در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد و به آنها آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه این امر هنوز محقق نشده است، گفت: می توانیم دنبال کنیم که این طرح اجرایی شود و ساختمان های بلندمتربه ملزم به اجرای آن شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *