رقابت بیش از 4 میلیون متقاضی در سامانه فروش یکپارچه خودرو/ موافقان و مخالفان قرعه کشی خودرو چه می گویند؟

10:36 - 10 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۲۳۶۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف سازی فرآیند فروش خودرو به متقاضیان فعالیت خود را آغاز کرده است که مخالفان و موافقانی دارد.

خبرگزاری میزان - قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو روز گذشته 9 خرداد ماه انجام و مقرر شد نتایج قرعه کشی امروز از طریق سامانه  sale.iranecar.com اعلام شود.

گفته می شود در این طرح بیش از چهار میلیون نفر برای حدود 177 هزار دستگاه از محصولات مختلف خودروسازها ثبت نام خود را تکمیل کردند.

به‌منظور شفاف‌سازی زنجیره نقل و انتقالات خودرو و جزییات معاملات آن؛ تمامی اطلاعات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطابق تبصره ۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پول‌شویی در اختیار سامانه جامع تجارت، قرار می‌گیرد.

در همین راستا عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت گفته است سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف سازی فرآیند فروش خودرو به متقاضیان تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گفته ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران مهم‌ترین عامل التهاب بازار خودرو در شرایط کنونی، عرضه اندک به بازار است؛ در این زمینه شاهد بودیم همه آنچه توسط خودروسازان تولید می‌شد، وارد بازار نمی‌شد و به این ترتیب هیچ‌وقت آمار دقیقی از عرضه خودرو موجود نبوده است.

وی معتقد است وقتی آمار تولید وارد این سامانه شود، مشخص خواهد شد چند درصد تولید به بازار عرضه شده است، حتی می‌توان روی این آمارها تحلیل انجام داد و عرضه در هر سگمنتی (کلاس‌های خودرویی) را مشخص کرد. این موارد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و برنامه‌ریزی به میزان نیاز، موثر باشد.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت و گویی اعلام کرد به نظر می‌رسد تصمیم و اجرایی کردن این نوع از فروش‌ها توسط دست‌های پشت پرده انجام می‌شود و در این تصمیمات افراد به دنبال نفع شخصی خود هستند.

به گفته وی فروش خودرو از در کارخانه به هر صورتی که انجام شود، در آن رانت وجود دارد. به نظر نمی‌رسد این رانت با تصمیم وزیر صمت مبنی بر حذف قرعه‌کشی و فروش از طریق این سامانه از بین برود.

تولیدات داخلی باید مستقیم به دست مصرف کننده برسد

همچنین احمد محرم زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در این رابطه گفته است مردم نباید در صف قرعه کشی خودرو باشند و وزیر صمت باید نسبت به حذف قرعه کشی تصمیم بگیرد.

به گفته این نماینده مجلس یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت خودروی کشور همین دلالان و واسطه گران هستند و افزایش قیمت خودرو هم از سوی همین افراد صورت می‌گیرد.

محرم زاده می گوید برای ساماندهی بازار خودرو، باید واسطه گران و دلالان از این صنعت حذف شوند و تولیدات داخلی مستقیم به دست مصرف کننده برسد. در این صورت هم تولید کننده زیان نمی‌بیند و هم مصرف کننده خودرو با قیمت واقعی می‌خرد.

به نظر می رسد ایجاد سامانه تخصیص یکپارچه تخصیص خودرو امکان دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو را با توجه به شرایط محدودکننده تعریف‌ شده، فراهم می‌سازد و از سوی دیگر میزان و تنوع عرضه شانس مصرف‌کنندگان را در دستیابی به محصول موردنظر بالاتر می‌برد و همچنین ضمانتی برای اجرای طرح‌هایی مانند قانون جوانی جمعیت فراهم می‌سازد.

به هر روی باید دید این شفاف سازی که وزارت صمت معتقد است با سامانه یکپارچه فروش خودرو شکل می گیرد چقدر به نفع افرادی است که مدتها در انتظار برنده شدن در سامانه خودروسازها بوده اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *