جشنواره نقد برتر قوه قضاییه در سال جاری برگزار می‌شود

22:43 - 09 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۱۸۱۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به برگزاری جشنواره نقد برتر قوه قضاییه در سال جاری اشاره کرد و گفت: 15 خردادماه آخرین فرصت برای ارسال آثار به این جشنواره پیش بینی شده است.

خبرگزاری میزان - سید مهدی قویدل در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با موضوع جشنواره نقد برتر قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که در سند تحول قضایی در سال 1398و در زمان ریاست وقت قوه قضاییه تدوین شده و در این سند 7 ماموریت مهم در دستگاه قضایی مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: همچنین در این سند چالش ها، موانع و مشکلات موجود احصاء و راهکارها و راهبردهای رفع این چالش ها نیز تبیین شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح شده در سند تحول قضایی، استفاده از نقدهای صاحب نظران برای تحقق اهداف مشارکتی دستگاه قضایی و استفاده از ظرفیت های فکری نخبگانی و علمی صاحب نظران و اندیشکده ها است و بر این اساس جشنواره نقد برتر در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در ادامه گفت: همانگونه که در همه اعصار، نظام ها و کتب به استفاده از ظرفیت نخبگان اشاره شده است، در دستگاه قضایی نیز این موضوع به عنوان یک راهبرد مورد توجه قرار گرفته و از نخبگان، اصحاب رسانه، اساتید دانشگاه و …. درخواست شده که اصول دستگاه قضایی را مورد نقد قرار داده و راهکارهای رفع این مشکلات را نیز مطرح کنند.

قویدل با اشاره به تفاوت های میان نقدو تخریب تصریح کرد: در راستای نقد منصفانه، فرد باید درباره موضوعی که می خواهد نقد کند، شناخت کامل داشته باشد و با نگاه اصلاح گرایانه، و با ارائه پیشنهاد و راهکار در این حوزه اقدام کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به برگزاری جشنواره نقد برتر قوه قضاییه در سال جاری اشاره کرد و گفت: 15 خردادماه اخرین فرصت برای ارسال آثار به این جشنواره پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر این مطلب که جشنواره نقد برتر نیز در راستای استفاده از دیدگاه نخبگان جامعه تدوین و اجرایی شده است، اظهارکرد: فعالان رسانه ای، فعالان اجتماعی شناسنامه دار، مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه های علمیه و نهادهای مردمی می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: 10 محور اصلی و ۵۵ محور فرعی برای این جشنواره مطرح شده که علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت WWW.NAGHD.EADL.IR از این محورها اگاه شده و اثار خود را نیز از همین روش به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

تعیین 32 برنامه ابلاغی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان همچنین به تدوین 32 برنامه ابلاغی از سوی این معاونت برای اجرا در سال 1401 اشاره و بیان کرد: تعداد برنامه های ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در سال گذشته 44 برنامه بوده که با تجمیع برخی از برنامه ها در سال جاری به 32 برنامه کاهش یافته است.

قویدل، سرقت را از جرایم اولویت دار استان برشمرد و تاکید کرد: برای پیشگیری از وقوع این بزه، قرارگاه پیشگیری از سرقت در استان کرمان راه اندازی و بانک اطلاعاتی سارقان نیز تدوین شده است.

وی تصریح کرد: خشونت نیز اولویت دوم جرائم در استان کرمان قرار دارد که در این رابطه نیز برنامه ریزی های لازم به منظور کاهش آن انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: 30 نفر از قضات علاقه مند در استان نیز به منظور همکاری در پیشگیری از وقوع جرم همکاری خود را با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان آغاز کرده اند.

قویدل گفت: طی سال گذشته در مجموع ۲۱۱ شورای پیشگیری از وقوع جرم در سطح استان برگزار شده است.

وی به ایجاد پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی در محله شهید همت (صنعتی سابق) نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس اقدامات انجام شده در این حوزه، وضعیت این منطقه حاشیه ای ساماندهی شده است.

وی به اجرای طرح اورژانس قضایی به عنوان اقدامی ابتکاری در استان کرمان نیز اشاره کرد و ادامه داد: در راستای این طرح پنج هزار و 761 مصلح و حَکَم قرآنی آموزش دیده اند و در جرایم سبک، به موضوعات ورود کرده و در راستای ایجاد صلح و سازش بین طرفین اقدام می کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان عنوان کرد: 300 سازمان مردم نهاد نیز تاکنون شناسایی شده اند که تلاش می شود از ظرفیت این حوزه نیز برای کاهش آسیب های اجتماعی و جرایم نهایت بهره برداری صورت گیرد.

قویدل حضور مصلحین و حکمین در نماز جمعه و ارایه آموزش های لازم به مردم را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: د رماه مبارک امسال نیز 140 نفر از قضات و 95 نفر از مصلحین با حضور در بیش از 240 مسجد به درخواست ها و سوالات حقوقی و قضایی مردم پاسخ دادند

وی یادآور شد: به منظور اجرای طرح دیده بانان پیشگیری نیز بیش از ۱۰ هزار نفر عضو سامانه سجام شده اند و در کنار این موارد، ساماندهی بالغ بر 900 کارگاه ضایعاتی در کرمان نیز در دست پیگیری قرار دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، برگزاری دوره های آموزشی برای معتادان بهبود یافته با عنوان مهاجر ، طرح هور( هویت و رفتار) برای مرتکبین جرایم سبک و برگزاری همایش حقوق کودک را از دیگر اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان برشمرد.

قویدل بیان کرد: در سال گذشته ۵ هزار و ۳۵۲ پرونده به مصلحین ارجاع و ۳ هزار و ۸۰ پرونده با صلح و سازش روبرو شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *