راه‌های فرار از آبله میمونی

13:04 - 07 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۷۳۴۹
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
براساس آمار تا روز چهارشنبه هفته گذشته، 346مورد ابتلای تأیید شده و مشکوک در 22کشور غیرآفریقایی ثبت شده است. در آفریقا این ویروس به‌عنوان اندمی یا بومی شناخته می‌شود.

خبرگزاری میزان - همشهری نوشت: شیوع اخیر بیماری آبله میمونی در آمریکا، اروپا، استرالیا و خاورمیانه کارشناسان بهداشت را گیج کرده و باعث نگرانی‌‌هایی در مورد شیوع گسترده‌تر این بیماری شده است. به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، براساس آمار تا روز چهارشنبه هفته گذشته، 346مورد ابتلای تأیید شده و مشکوک در 22کشور غیرآفریقایی ثبت شده است. در آفریقا این ویروس به‌عنوان اندمی یا بومی شناخته می‌شود.


اکثر موارد جدید ابتلا از طریق رابطه جنسی نا‌‌امن منتقل شده است. اما سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که هر کسی ممکن است در معرض خطر ابتلا به این ویروس باشد. کودکان، زنان باردار و به‌ویژه افراد مبتلا به نقص ایمنی  در معرض خطر هستند. سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود نوشت: هرکسی با فرد مبتلا تماس نزدیک داشته باشد در معرض خطر است.


آبله میمونی یک بیماری نادر است که توسط ویروس آبله میمونی از خانواده ویروس‌های آبله ایجاد می‌شود. واکسیناسیون آبله 85درصد در برابر آبله میمونی مؤثر است. سازمان بهداشت جهانی پیش از این گفته بود بعید است واکسیناسیون انبوه برای مبارزه با شیوع بیماری لازم باشد. اما با توجه به سرعت شیوع و عدم‌شفافیت در مورد علت آن، این سازمان از مردم خواست تا برای کمک به کنترل شیوع، بهداشت و رابطه جنسی ایمن را رعایت کنند. اما اقدامات احتیاطی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس مشخص است. باید از تماس با افرادی که اخیرا به این بیماری مبتلا شده‌اند یا افرادی که ممکن است آلوده باشند خودداری کنید. در تماس نزدیک با فردی که علائم دارد از ماسک استفاده کنید.

از تماس با حیواناتی که ممکن است ناقل ویروس باشند ازجمله میمون‌ها، جوندگان و سگ‌های ولگرد خودداری کنید. دست‌ها را پس از تماس با حیوانات یا انسان‌های آلوده یا مشکوک به عفونت، شسته و ضدعفونی کنید.

آبله میمونی از طریق سطوح و مواد نیز منتقل می‌شود، بنابراین عاقلانه است که از تماس با موادی که در تماس با انسان یا حیوان بیمار بوده است، خودداری کنید. پزشکان می‌گویند این ویروس خارج از بدن پایدار زیادی دارد بنابراین می‌تواند روی اشیایی مانند پتو و چیزهایی مانند آن زندگی کند. این بیماری معمولا خفیف است و بیشتر افراد در عرض 2 تا 4 هفته بهبود می‌یابند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *