رئیس کل دادگستری البرز: قطعه بندی زمین و فروش آن جرم است/ جلوگیری از تغییر کاربری بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی البرز در سال 1400

10:42 - 05 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۴۹۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیین تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان چهارباغ با حضور رئیس کل و جمعی از مدیران ارشد دادگستری کل استان، امام جمعه، فرماندار، اعضاء شورای تامین، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و تعدادی از خانواده شهدا شهرستان چهارباغ برگزار شد.

خبرگزاری میزان_ حسین فاضلی هریکندی در آیین تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان چهارباغ با تبیین برخی از ویژگی‌ها ممتاز ‌و ظرفیت های شهرستان چهارباغ که آن را به یکی از مناطق دارای جاذبه تبدیل کرده، حاشیه نشینی و آسیب‌های مرتبط به آن و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به عنوان معضلات این شهرستان برشمرد.

رئیس کل دادگستری استان البرز متذکر شد: با توجه به ویژگی های چهارباغ و مشکلاتی که وجود داشت، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، پیشنهاد ارتقای تشکیلات قضایی این شهرستان از دادگاه بخش به دادگستری در زمانی که چهارباغ بخش بوده است، به رئیس قوه قضاییه ارائه شد و دادگستری چهارباغ با ساختار دادسرا و دادگاه پیش از شهرستان شدن چهارباغ تشکیل شد.

ایده اولیه تشکیل قرارگاه مقابله با تغییر کاربری ها

فاضلی هریکندی با اشاره به بازدید خود در نخستین روزهای انتصاب از تغییر کاربری‌های غیرمجاز در این شهر، گفت: در همین دیدار از نزدیک وسعت تغییر کاربری ها را لمس کرده و نیاز به اقدامات جهادی و ضربتی احساس و ایده اولیه ایجاد قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری های استان شکل گرفت.

وی ادامه داد: تغییر کاربری یکی از مشکلات استان و این شهرستان است که اقدامات متعددی برای مقابله با آن انجام شده و پیگیری دستگاه قضایی و همراهی دستگاه های متولی در استان و تشکیل قرارگاه، رشد تغییر کاربری‌ها در چهارباغ و استان را کاهش داد.

رئیس کل دادگستری استان البرز به اقدامات قرارگاه در ذیل این شورا اشاره و بیان کرد: در سال 1399 با تشکیل قرارگاه و استفاده از فناوری های نوین در سال 1400، بر اساس آمار موجود توفیقات خوبی حاصل شد و این اقدامات مورد تقدیر رئیس قوه قضاییه از دادگستری کل استان را در پی داشت.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار در فاصله سال‌های 1394 تا 1398 یعنی پنج سال، مجموعه آزادسازی‌ها و جلوگیری از تصرفات یا مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، حدود 3هزار ۱۹۷ هکتار بود این در حالی است که در سال 1399، که سال اول ایجاد قرارگاه بود، 3 هزار ۸۷۳ هکتار آزادسازی انجام شد که 21 درصد بیشتر از مجموع پنج سال گذشته بوده است.

جلوگیری از تغییر کاربری ۹ هزار و ۴۳۵ هکتار در سال 1400

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: در سال 1400 با ادامه فعالیت قرارگاه، با تلاش جهاد کشاورزی و پیگیری دادگستری کل استان، با بهره گیری از روشهای دانش بنیان از طریق طراحی «سامانه کشت‌یار» توسط یکی از شرکت های دانش بنیان استان که برای اولین بار در کشور بوده است، این امکان فراهم شد تا هر نوع تغییرات در اراضی زراعی و باغ های استان به صورت برخط رصد شده و مکان آن با مختصات جغرافیایی به مسئولان مربوطه جهت اقدام گزارش شود که در نتیجه این ابتکار در سال گذشته، مجموعا از تغییر کاربری 9هزار و ۴۳۵ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان جلوگیری شد که 144 درصد از سال 1399 بیشتر بوده است.

زنگ خط تغییر کاربری در استان البرز

وی با اشاره به اینکه حجم اراضی کشاورزی در معرض تغییرکاربری فقط در سال گذشته، معادل 1.6 درصد از مساحت کل استان و 10 درصد مساحت اراضی کشاورزی البرز بوده است، تصریح کرد: این آمار نگران کننده است و برای حفظ اراضی کشاورزی استان و مقابله با تغییر کاربری های غیرمجاز ضرورت دارد، اقدامات مقتضی در خصوص آگاه سازی مردم، برخورد با دستگاه های خدمات رسان ارائه دهنده اشتراک آب، برق و گاز به بناهای غیرمجاز، مقابله با باندهای تغییر کاربری و برخورد با بنگاه های املاک غیرمجاز صورت پذیرد.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با هشدار به خریداران ویلا در استان البرز گفت: مردم قبل از خرید ویلا حتما و فقط از جهاد کشاورزی در مورد کاربری آن زمین استعلام کنند و قبل از هرگونه ساخت و ساز، مجوز لازم را از جهاد کشاورزی اخذ کنند.

قطعه بندی زمین و فروش آن جرم است

وی با تذکر به برخی از اشخاص و باندهایی که اقدام به خرید زمین در متراژهای بالا و سپس قطعه بندی این اراضی می کنند، تاکید کرد: با توجه به مقررات قانونی کسانی که اراضی کشاورزی را به صورت غیرقانونی قطعه بندی و تفکیک نموده و به فروش می رساند مجرم هستند و دستگاههای اطلاعاتی و انتظامی وظیفه دارند نسبت به شناسایی و معرفی این اشخاص به مراجع قضایی اقدام و دادستان های استان نیز باید در این زمینه قاطعانه اقدام به تعقیب این اشخاص کنند.

ممنوعیت ارائه گاز، برق و آب به ویلاهای غیرمجاز

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز به معنی اتلاف بیت المال و آسیب به اراضی و محیط زیست است، متذکر شد: دستگاه های خدمات رسان بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال استان البرز، از ارائه هرگونه خدمات اعم از برق، گاز و آب به ویلاهای غیرمجاز ممنوع شده‌اند و اخیرا یکی از مدیران برق شهرستان های استان در این خصوص به دلیل واگذاری اشتراک غیرمجاز بازداشت شد.

رئیس کل دادگستری استان البرزدر ادامه به فعالیت برخی باندهای جعل اسناد در استان اشاره کرد و گفت: این باندها اقدام به شناسایی اراضی بلاصاحب می‌کنند که در این خصوص دو باند در استان شناسایی و بازداشت شدند که یکی از آن‌ها در محدوده استان های تهران و البرز فعالیت داشت و توسط حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان شناسایی و بازاشت شدند؛ پرونده دیگری مربوط به نظرآباد است و در آن اعضای باند در مورد املاک افرادی که خارج از کشور بودند اقدام به سندسازی می کردند.

وی در ادامه با تقدیر از رئیس دادگستری سابق شهرستان چهارباغ، از «محمد ساسانی» با عنوان یکی از مدیران بومی استان نام برد که متصدی ریاست حوزه قضایی چهارباغ می‌شود و گفت: وی پیش از این رئیس دادگستری تویسرکان بوده و با توجه به اینکه بومی استان البرز است به مشکلات استان آشنایی کامل دارد و در سابقه خود به دلیل تجربه ریاست بخش و دادستانی، با همه بخشهای قضایی آشناست.

فاضلی هریکندی در ادامه به تبیین انتظارات خود و اولویت های قضایی چهارباغ پرداخت و گفت: مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز و فعالیت مشاوران املاک غیرمجاز، پیگیری و رفع کمبود نیروی انسانی و توسعه شورای حل اختلاف، پیگیری احداث ساختمان دادگستری و ساماندهی پروندهای مسن از جمله اولویت ها در این حوزه قضایی است.

وی در ادامه با تاکید بر تکریم مراجعان توسط مدیران قضایی بر ارتباط و تعامل با کارکنان قضایی و اداری تصریح کرد و افزود: تعامل مثبت با همه دستگاه های حاکمیتی و اجرایی شهرستان از جمله این انتظارات است و مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان باید با حفظ استقلال برای رفع مشکلات شهر قدم بردارند قطعا هیچ دستگاهی بدون همکاری با دستگاه های دیگر و به تنهایی نمی‌تواند در انجام وطایف قانونی خود موفق باشد.

گفتنی است در این مراسم از مسعود پیرداده تقدیر و آقای محمد ساسانی به عنوان رئیس حوزه قضایی و رئیس دادگستری شهرستان چهارباغ معرفی شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *