ارمغانی: مهم نیست چه کسی سرمربی تیم ملی است/ برای پیشرفت بسکتبال نیاز به وحدت ملی داریم

11:37 - 04 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۳۹۷۴
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: برای پیشرفت بسکتبال نیاز به یک وحدت ملی داریم و با این وحدت ملی می‌توانیم این رشته را به جایگاه خوبی برسانیم.

خبرگزاری میزان - مراسم معارفه و نشست خبری سعید ارمغانی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال، صبح امروز (چهارشنبه) ۴ خرداد ۱۴۰۱ با حضور جواد داوری، رئیس فدراسیون و حامد حدادی، کاپیتان تیم ملی برگزار شد.

سعید ارمغانی، سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال در این خصوص اظهار داشت: از این که نشست مدتی طول کشید، عذر می‌خواهم. انتخاب داوری برای ریاست شایسه بود، اشخاص دارای شخصیت خاصی هستند که این شخصیت را در زندگی‌شان همراه دارند. جواد به عنوان گارد راس، پلی میکر در دنیای بسکتبال هدایت یک تیم را یاد گرفته و من شانس کار کردن با این جوان‌ها را داشته‌ام که به وضوح دیده‌ام که به عنوان یک بازیکن چقدر درایت داشته و با فکر کار تیمی انجام می‌داده.

وی ادامه داد: معتقدم کسی که در زمین بسکتبال این تفکر را دارد، در مدیریت و زندگی حتما این کار را پیاده می‌کند و داوری در سطح مدیریت این توانایی را دارد. وقتی رئیس هیات اصفهان بود، موفقیت‌هایی داشت و این را ثابت کرده. باید تلاش کنیم بسکتبال ایران را بالا ببریم، به عنوان یک ایرانی سال‌ها از کشور دور بوده‌ام، اما ارتباطم را حفظ کرده‌ام و معتقدم که می‌توانم در حد توانم به بسکتبال ایران کمک کنم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال افزود: باید همینجا از زحمات مربیان قبلی مانند هاشمی، حاتمی، شاهین طبع و کوهیان و همکارانشان تشکر کنم. در رابطه با تیم ملی مهم نیست که چه کسی سرمربی تیم ملی است و مهم آن تلاشی است که یک مربی می‌کند. برای پیشرفت بسکتبال نیاز به یک وحدت ملی داریم و با این وحدت ملی می‌توانیم بسکتبال را به جایگاه خوبی برسانیم.

ارمغانی در مورد برنامه‌های تیم ملی گفت: برنامه‌های تیم ملی را به ۳ قسمت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم کردیم. برنامه کوتاه مدت ما اینست که در پنجره سوم انتخابی جام جهانی به مصاف قزاقستان و سوریه می‌رویم. امتیازات این دور در مرحله بعدی محاسبه می‌شود و متاسفانه یک باخت به قزاقستان داشتیم. در دور بعدی هم با تیم‌های چین، ژاپن و استرالیا هم‌گروه هستیم. پس از این رقابت‌ها باید در کاپ آسیا شرکت کنیم که این مسابقات شامل برنامه کوتاه مدت تیم ملی است.

وی افزود: انتخاب ۲۱ بازیکن اخیر به این دلیل است که در تیم ملی کاراکتر‌های مختلف از بازیکنان را داشته باشیم. در بسکتبال نوین کادرفنی باید بازیکنانی را انتخاب کند تا در شرایط مختلف دست سرمربی را بگیرند. بسکتبال بازی اشتباه‌هاست. این ۲۱ بازیکن را با دید فنی انتخاب کردیم و هیچ چیز مطلقی وجود ندارد و احتمالا تغییراتی پیش بیاید.

سرمربی تیم ملی تصریح کرد: برنامه بلندمدت ما اینست که تیم ملی راهی جام جهانی شود. در این مسابقات هم باید از تمام پتانسیل بسکتبال ایران استفاده کنیم. دیگر برنامه بلندمدت ما اینست که نسل طلایی بسکتبال که رفته رفته در حال خداحافظی از تیم ملی هستند و شاید حامد حدادی جزو آخرین بازیکنان از آن نسل طلایی است را با احترام بدرقه کنیم. از حدادی درخواست کردم تا سرپرستی بازیکنان در اردوها و داخل رختکن را داشته باشد و خوشحالم که او قبول کرد.

ارمغانی ادامه داد: نام تیم ب را تیم ایران‌نوین گذاشتیم و هدف‌مان اینست که با همان سیستم تیم اصلی تیم دوم را جلو ببریم و به صورت موازی برنامه‌های هر دو تیم ملی را پیش ببریم. با این روش اگر بازیکنی در تیم ملی دچار مصدومیت یا هر مشکلی شود، می‌توانیم خیلی راحت بازیکن دیگری را جایگزین کنیم تا خللی در کار پیش نیاید. محمدرضا اسلامی را در کنار پویا تاجیک و‌ حماد سامری به عنوان کادر تیم ایران نوین خواهیم داشت.

وی یادآور شد: از داوری ممنونم که با دیدی حرفه‌ای مدیریت می‌کند. به عنوان سرمربی مسئولیت کل تیم ملی را برعهده می‌گیرم. مدیر فنی تیم محسن صادق‌زاده است که فکر نکنم نیازی به تعریف و تمجید داسته باشند و کاملا فردی شناخته شده در بسکتبال است. کلاسنگیانی هم به‌عنوان سرپرست فعالیت خواهد کرد. او سال‌ها بازیکن بسکتبال بوده و اکنون هم مدیر و سرپرستی تیم شهرداری گرگان را برعهده دارند و به چم و خم کار آشناست.

ارمغانی در مورد کادرفنی خود گفت: درخواست من از داوری این بود که ۳ دستیار داشته باشم؛ یکی از دستیاران من محمد‌ کسایی‌پور است که از نظر فنی فردی به روز است. کمک مربی بعدی بنده مهران آتشی است. نام او برای هر بسکتبال دوستی آشناست و نه‌تنها نام‌، بلکه با عملکردش توانسته در این سال‌ها خودش را اثبات کند. نفر سوم ایوانوویچ از صربستان است که از بسکتبال ما دور نیست و چند فصل بازیکن لیگ ما هم بوده. مسلما او به بسکتبال روز دنیا آشناست، وی به فرهنگ ما علاقه دارد و نزدیک است که این موضوع مهمی برای انتخاب من بود. او یکی از بااستعدادترین مربیان حاضر صربستان هست که چندین پیشنهاد خیلی خوب داشته، در سطح تیم ملی و مربی تیم پومرنوی اسلواکی است که سال پیش سوم لیگ‌شان شدند. این کادر مربی‌گری را تشکیل دادیم تا شب‌ و روز کار کنیم و بهترین سیستم و تفکر ممکن را پیاده کنیم. بدنساز تیم هم بهروز مهدوی خواهد بود که سالیان سال در کنار تیم ملی بوده و نتایج کارش را بررسی کرده‌ام. تیم ملی در کنار این کادر، یک کادر درمانی هم دارد که مشخص خواهد شد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: شنبه هفته آینده کار را شروع می‌کنیم. در هفته نخست در آزادی خواهیم بود تا از لحاظ تاکتیکی کار پایه‌ای خود را آغاز کنیم. هفته سوم به یکی از شهرستان‌ها می‌رویم. با یکی، دو کشور حاشیه خلیج فارس مانند قطر، بحرین و کویت صحبت کرده‌ایم تا در ایران بازی تدارکاتی داشته باشیم. همچنین با لبنان و اردن صحبت کردیم تا اگر امکانش باشد به ایران بیایند و برنامه داریم که در صورت پذیرش از سوی این‌ دو کشور ۳ بازی تدارکاتی در شهر گرگان برگزار کنیم. پس از آن در نظر داریم تا در هفته آخر و پس از ۲ روز استراحت اردویی در ترکیه داشته باشیم تا ۲ یا ۳ بازی تدارکاتی با صربستان و ترکیه انجام دهیم. مجموع ۵ یا ۶ بازی تدارکاتی تا پنجره سوم خواهیم داشت و بلافاصله پس از آن راهی کاپ آسیا خواهیم شد.

وی تصریح کرد: افتخار می‌کنم که در سال ۲۰۰۰ که سرمربی تیم ملی بودم، جوانگرایی کردم و این شجاعت را داشتم. از وقتی آمده‌ام تمرینات تیم زیر ۱۸ و زیر ۱۶ سال را زیر نظر دارم. برنامه ما اینست که بسکتبال را به گونه‌ای رشد دهیم که تمام رده‌های سنی با تیم ملی ارتباط فنی داشته باشند. بسکتبال آسیا فوق‌العاده پیشرفت کرده است. با اضافه شدن تیم‌هایی مانند استرالیا و نیوزلند هم از لحاظ فیزیکی و هم دانش بسکتبال، آسیا پیشرفت زیادی کرده است و اکنون چین و ژاپن لیگ‌های بسیار خوبی دارند. کار ما سخت‌تر شده، اما معتقدم بسکتبال ایران هم پیشرفت کرده و اگر این روال را درست پیش ببریم، می‌توانیم نتایج مدنظرمان را بگیریم.

ارمغانی ادامه داد: ملاک انتخاب بازیکنان به هیچ وجه سن نبوده است. ملاکم بر مبنای برنامه‌هایی بود که به درد تیم ملی بخورد و تاکتیک‌ها را در زمین به اجرا بگذارد. در رابطه با تیم ایران‌نوین قضیه فرق دارد و شرایط سنی لحاظ می‌شود و قطعاً جالب نیست که یک بازیکن بالای ۳۰ سال در در تیم ایران نوین باشد. ضمن اینکه در وزن ۶۶-کیلوگرم یک مرحله اردوی انتخابی به صورت دوره ای برگزار خواهد شد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال تصریح کرد: در رابطه با کلاسنگیانی باید بگویم که او انتخاب مستقیم من‌ بوده است. او بازیکن من‌ بوده و فردی کاملا متعهد است. او در باشگاه بزرگ شهرداری گرگان فعالیت داشته و به امور اداری آشناست. در مورد نیکخواه بهرامی باید بگویم که من به وی اعتقاد قلبی دارم. او در ایران نیست و در لیگ بازی نکرد و تا آنجا که اطلاع دارم کم کم بسکتبال را هم کنار گذاشته است.

وی افزود: من نخواهید در رابطه با گذشته صحبت کنم چون دخیل نبوده‌ام و نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاده است. آنچه که برای من مهم است تشکیل یک خانوده در بسکتبال است تا با تفکر و عزمی بزرگ مجموعه خوبی را بسازیم. در خانواده هم ممکن است تنش پیش بیاید و قطعا بروز اختلاف طبیعی است. ممکن است در تمرین سر حامد حدادی فریاد بکشم، اما همه این موارد جزوی از کار مربیگری است. روز شنبه و قبل از آغاز نخستین تمرین چیزی که خواهم گفت اینست که به این نقطه برسیم تا جان‌مان را برای هم بدهیم. شخص مهم نیست و حتی حدادی هم یک عضو تیم ملی است. هر بازیکنی باید وظیفه‌اش در درون زمین و بیرون از آن را بداند. من ۲۴ ساعته در کنار بازیکنان خواهم‌ بود و به‌عنوان پدر خانواده پشت بازیکنانم هستم.

ارمغانی درباره قراردادش با فدراسیون بسکتبال گفت: قرارداد فقط یک برگه است و طبق آن تا آخر پنجره‌های انتخابی است، اما همیشه به این شکل بوده و خواهد بود و قلبم برای بسکتبال ایران می‌تپد. قرارداد تنها یک برگه است و من با داوری دست دوستی داده‌ام. حتی اگر قراردادم تمدید نشود هر کمکی در هر سطحی برای بسکتبال ایران از دستم برآید، انجام خواهم داد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال تصریح کرد: ضعف اول بسکتبال ایران در بسکتبال پایه است، زیرا برنامه جامعی در بحث پایه نداشتیم و اگر بوده کامل نبوده است. ما تقریبا از خیلی موارد با ترکیه شباهت داریم، اما ببینید ما کجاییم و بسکتبال ترکیه کجا قرار دارد. به نظرم اگر ضعف در بسکتبال پایه جبران شود، می‌توانیم به کشوری در حد ترکیه برسیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *