رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تشدید اسلام‌هراسی در جامعه بلژیک

14:57 - 15 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۲۹۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد اسلام‌هراسی موجب محدود شدن آزادی بیان مسلمانان در بلژیک شده است.

خبرگزاری میزان - تعقیب و گریز سال گذشته برای یک افسر نظامی بلژیکی که یک کارشناس برجسته بهداشت را تهدید کرده بود و مظنون به تدارک حمله به یک مسجد بود، چیزهای زیادی را در مورد اوج گرفتن جناح راست افراطی در بلژیک فاش کرد.

تنها در چند روز، یک گروه فیس‌بوک حامی این فرد بیش از 50 هزار عضو جمع آوری کرد و سپس توسط این شبکه اجتماعی حذف شد.

گفتمان‌های راست افراطی در بلژیک در حال افزایش است؛ در سال 2017، «تئو فرانکن»، وزیر خارجه وقت در امور پناهندگی و مهاجرت و یکی از اعضای حزب ملی‌گرا، اتحاد فلاندی جدید، یک نظرسنجی در مورد عملیات نجات دریای مدیترانه علیه مهاجران در حساب توییتر خود منتشر کرد و چند ساعت بعد آن را حذف کرد.

بیشتر افرادی که به این نظرسنجی رای دادند، تصمیم گرفتند که غرق شدگان مسلمان را از تلاش‌های نجات حذف کنند. نظرسنجی ها نشان می‌دهد که موضع تندرو «فرانکن» در مورد مهاجرت باعث محبوبیت او در بین رای‌دهندگان شد.

بلژیک پیش از این بیش از سه دهه بحث عمومی پیرامون ادغام خود اسلام و مسلمانان را تجربه کرده است؛ اگرچه ارزیابی تأثیر چنین بحث‌هایی دشوار باشد، اما آنچه می‌توان به آن توجه کرد این است که آین بحث‌ها موانع آنچه را که در عرصه عمومی درباره خود اسلام و مسلمانان می‌توان بیان کرد، شکسته است.

بیشتر این اظهارنظرها بر روی دید عمومی از اسلام و اعمال مذهبی متمرکز است و منجر به محدودیت‌های دولت بلژیک برای مسلمانان شده است.

حجاب قطعا رایج ترین و اولین موضوعی است که در بحث‌های عمومی مطرح شده است. بحث‌های پیرامون آن به طور مکرر به ویژه در زمینه آموزش عالی و استخدام در مدیریت دولتی مطرح می‌شود.

در سال 2012، دادگاه قانون اساسی ممنوعیت حجاب تمام صورت را پس از دو دور بحث پارلمانی تایید کرد.

آنچه از این بحث‌ها مشخص می‌شود این است که چگونه به دین اسلام و خود مسلمانان به طور مرتب ارزش‌های فرهنگی منفی (ظالمانه، خشونت طلب، غیر لیبرال و غیره) نسبت داده می‌شود.

چنین گفتمان سیاسی جناح راست افراطی هنوز در بخش فرانسوی زبان این کشور وجود ندارد، اما در آنجا نیز، بحث سیاسی پیرامون اسلام و مسلمانان نیز رو به وخامت است. همانطور که در فرانسه و هلند، دانشگاهیان در حال توسعه تحلیل‌های ظریف در رسانه‌های اجتماعی مورد آزار و اذیت و توهین قرار می‎‌گیرند و مهمتر از آن متهم به بازیچه شدن در دست اسلام‌گرایان می‌شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر بلژیک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *