سالگرد کشف نخستین گورهای بی‌نشان در مدارس بومیان کانادا

15:27 - 03 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۲۷۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک سال بعد از کشف نخستین گور دسته‌جمعی در مدارس شبانه‎روزی بومیان کانادا، همچنان حقایق بسیاری درباره این مدارس مخفی مانده است.

خبرگزاری میزان – یک سال پس از کشف بیش از 200 گور بی‌نشان از دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی بومیان کانادا در «کمپلوس»، اثرات موج‌دار آن همچنان ادامه دارد و توجه گسترده جهانی را به خود جلب کرده است.

مدرسه مسکونی «کمپلوس» سرفصل‌های جهانی درباره این کشف هولناک را در پی داشت و «ملل اول» (فرست نیشن) در سراسر کانادا را بر آن داشت تا تحقیقات خود را در مورد مدارس بومیان آغاز کنند و همچنین باعث شد تا اطلاعات بیشتری درباره گورهای مشکوک بدون علامت مشخص شود.

این روایت‌ها همچنان سرفصل‌ها و گزارش‌های بین‌المللی را در سراسر جهان تولید می‌کنند و خشم بسیاری را برانگیخته‌اند.

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، «مری سایمون»، فرماندار کل و سران و مردم بومی اخیرا برای بزرگداشت اولین سالگرد پیدا شدن گورهای بی‌نشان در محل مدرسه مسکونی سابق کمپلوس گرد هم آمدند.

در این مراسم شعارهایی مبنی بر «کانادا تمام سرزمین بومیان است» شنیده می‎شد، که چنین استنباط می‌کرد که اروپایی‌های سفیدپوست که چند قرن پیش وارد شدند، سرزمین را از آنها دزدیدند.

139 مدرسه شبانه‌روزی برای حذف فرهنگ بومی و جایگزینی آن با ارزش‌های سفید‌پرستان ایجاد شدند اما داستان‌ آنچه در این مدارس اتفاق افتاد چیزی جز وحشت نیست، همانطور که مدرسه کمپلوس در «بریتیش کلمبیا» نمونه‌ای از آن بود.

اخبار مربوط به گورهای بی‌نشان برای چندین دهه در جوامع بومی منتشر شده بود اما گورهای کمپلوس نخستین گور دسته جمعی بود که از محل مدارس بومیان کانادا کشف شد.

گورهای بی‌نشان بیشتری در سایر مکان‌های مدارس شبانه‌روزی پیدا شد؛ نخستین مدارس در دهه 1820 افتتاح شد و حدود 150 هزار کودک عمدتا از سه گروه بومی مجبور به حضور در آنها شدند.  بسیاری مجبور شدند سال‌ها در مدارسی دور از خانواده خود بمانند. آخرین مدرسه در دهه 1990 تعطیل شد.

بر اساس گزارش کمیسیون حقیقت و آشتی که تا حدی برای شنیدن داستان‌های خانواده‌های کودکان از دست رفته و بازماندگان مدارس شبانه‎روزی بومیان تشکیل شده بود، حدود چهار هزار و 100 نفر بر اثر سوء استفاده جنسی، روحی و جسمی، بیماری و سوء تغذیه جان خود را در این مدارس از دست دادند.

برخی از کودکان ناپدید شده و دیگر به خانه بازنگشتند، گاهی اوقات کودکان را در این مدارس در گورهای بدون علامت دفن می‌کردند.

مدرسه شبانه‌روزی «کمپلوس» که از سال 1890 تا 1969 در مسئولیت کلیسای کاتولیک فعالیت می کرد، نخستین کشف این گورها را رقم زد اما آخرین مورد نبود زیرا نزدیک به 1300 قبر بدون علامت در مدارس شبانه‌روزی بومیان در کانادا تاکنون کشف شده و انتظار می‌رود این آمار افزایش یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *