رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیر راه و شهرسازی: معاون نخست وزیر روسیه برای مذاکرات ریلی به تهران می‌آید

13:28 - 03 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۲۵۳۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
به گفته وزیر راه و شهرسازی معاون نخست وزیر روسیه برای مذاکره در خصوص استفاده از شبکه ریلی ایران جهت حمل کالا به هند به تهران خواهد آمد.

خبرگزاری میزان - رستم قاسمی در حاشیه نهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: ما در جهان از لحاظ ژئوپلتیکی جایگاه مناسبی داریم که سبب شده بخش حمل و نقل ما مورد توجه کشورهای همسایه قرار گیرد.

وی با اشاره به سفرهای چند ماهه خود به کشورهای همسایه گفت: با این کشورها در حوزه حمل و نقل توافقاتی صورت گرفته است که شامل ترکمنستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان می‌شود.

وزیر را با اشاره به سفر روز گذشته خود به عمان گفت: روز گذشته توافق خوبی با عمانی‌ها در حوزه حمل و نقل دریایی و ترکیبی به امضا رساندیم که می توانند با ایجاد مرکز لجستیک در ایران کالاهای خود را با استفاده از شبکه ریلی کشورمان به کشورهای حوزه قفقاز منتقل کنند که این توافق نامه امضا شد.

وی تاکید کرد: امروز اگر هر چه سریع‌تر توافقاتمان را با کشورهای همسایه ساماندهی نکنیم، از قافله عقب خواهیم ماند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفرش به روسیه گفت: در این سفر مذاکراتی صورت گرفت که با توجه به جنگ اوکراین روس‌ها نیاز به جابجایی کالاهای خود به هند و آسیای میانه از طریق ایران دارند.

وی افزود: فردا نیز معاون نخست وزیر روسیه به ایران می‌آید و در این زمینه جلساتی با آنها برگزار می شود.

قاسمی گفت: مهم ترین مشکلات ما در بخش واگن و ریل است که این توانمندی نیز در کشور وجود دارد که این بخش را توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازندگان ما توانایی تولید واگن را دارند و هیچ نیازی به واردات از خارج را نداریم و شرکت های ما می توانند در هر حجمی که بخواهیم تولید کنند.

وی افزود: به شرکت های داخلی اعلام کردیم که حجم تولید را بالا ببرند و در این زمینه در حال انعقاد قرارداد جدیدی با آن ها هستیم.

قاسمی گفت: 14 هزار کیلومتر ریل در کشور وجود دارد که 3 تا 4 هزار کیلومتر آن کریدور اصلی است در این بین اگر رشت- آستارا تکمیل شود کریدور شمال به جنوب تکمیل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از هزار دستگاه لکوموتیو در کشور نیاز است که اگر همین امروز هزار دستگاه لکوموتیو داشتیم می توانستیم با تکمیل واگن های مورد نیاز 20 میلیون تن بار را از کشور عبور دهیم .

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مهم ترین مزایای این توسعه منابع درآمدی کشور است از یک سو و از طرف دیگر زمانی که کشوری مرجع ترانزیت می شود دارای مزایای سیاسی امنیتی برای کشور است.

قاسمی گفت: طی برنامه ششم توسعه 30 درصد بار کشور از طریق حمل و نقل ریلی جا به جا شود که متاسفانه به یک سوم این عدد هم نرسیدیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: سرعت قطارهای باری ما بسیار کم است که در زمان حمل بار تاثیر بسزایی دارد .

وی افزود: در بخش مسافری نیز باید کیفیت واگن های ما تغییر کند که این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفته است .

قاسمی گفت: این توانمندی در کشور برای توسعه رونق ریلی که جزو نیازهای اصلی ما است وجود دارد .

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه حمل و نقل ریلی گفت: تیمی از وزارت راه و شهرسازی برای ارزیابی حادثه به آبادان اعزام می شود که قرار است علت اصلی ریزش ساختمان را بررسی کنند که بعد از اعلام نتایج به مردم اطلاع رسانی می شود.

قاسمی همچنین درباره وام ودیعه مسکن گفت: امروز بعد از ظهر در جلسه شورای پول و اعتبار این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی دو روز دیگر رقم آن اعلام خواهد شد که آیا با افزایش این وام به ۱۰۰ میلیون تومان در تهران برای مستأجران موافقت می شود یا خیر.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *