اغلب تسهیلات کلان دریافت شده از شبکه بانکی در راستای تولید و اشتغال مصرف شده است

23:53 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۷۸۷۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: اغلب تسهیلات کلان دریافت شده از شبکه بانکی در راستای تولید و اشتغال مصرف شده است و اکثر دریافت کنندگان این تسهیلات، به موقع آن را بازپرداخت می کنند.

خبرگزاری میزان- محبوب صادقی در گفت و گو با خبر 21 درباره جزئیات به روز رسانی فهرست بدهکاران بانکی توسط بانک مرکزی، گفت: بر اساس الزامات بودجه ای که وجود داشت یک دور این اطلاعات را انتهای فروردین ماه منتشر کردیم و همان موقع وعده دادیم تا به محض اینکه اطلاعات سایر بانک ها را جمع بندی کنیم و در صورتی که از لحاظ آماری و اطلاعاتی مشکلی نداشته باشند, آن ها را منتشر خواهیم کرد, که در راستای همین موضوع فهرست بدهکاران بانکی, امروز به روز رسانی شد.

استفاده از تسهیلات کلان دریافت شده از شبکه بانکی در راستای تولید و اشتغال

وی ادامه داد: بدهکاران تسهیلات کلان که به عنوان ابر بدهکاران نامبرده می شوند, اشخاص حقیقی و یا حقوقی هستند که تسهیلاتی دریافت کرده اند که مبلغ مشخصی دارد که به آن تسهیلات تعهدات کلان گفته می شود,منظور این نیست که این افراد این تسهیلات را دریافت کرده ولی بازپرداخت نکرده اند.

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی افزود: خیلی از این افراد که این تسهیلات را دریافت کرده اند اشتغال و تولید کشور را بر عهده دارند و در راستای تولید و اشتغال کشور از آن استفاده می کنند و به وقت خود تسهیلات را بازپرداخت می کنند.

صادقی تصریح کرد: برخی از این افراد یا شرکت ها هم که تعدادشان بسیار کم است بدهی های معوق دارند که در لیست جدیدی که اعلام شده است اسامی آن ها از هم جدا شده و فقط اسامی بدهکارانی که اقساط معوق دارند منتشر شده است.

وی درباره اعطای تسهیلات کلان به نهادها و دستگاه های دولتی که خارج از بودجه دولت از طریق تسهیلات بانکی اقدام به تامین مالی می کنند نیز بیان داشت: برخی از این ها مربوط به تکالیف دولت می باشد تا این شرکت ها یکسری اقدامات را برای کشور انجام دهند, به عنوان مثال شرکت هایی هستند که تامین موادغذایی را بر عهده دارند که بانک مرکزی باید برای آنها تسهیلات پرداخت کند.

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی در خصوص اینکه بانک مرکزی برای جمع آوری و انتشار این آمار چه اقدامی انجام داده است, گفت: پیش از ابلاغ قانون بودجه از آنجایی که آگاهی داشتیم, پیگیری های لازم را انجام دادیم و بعداز ابلاغ قانونی بودجه هم این موضوع را برای بانک ها بخشنامه کردیم تا این آمار را برای بانک مرکزی ارسال کنند.

صادقی اظهار داشت: الزام قانون بودجه انتشار قطعی است و اولین تکلیف بانک مرکزی این است که در ابتدای تابستان باید آمار مربوط به انتهای خرداد ماه را منتشر کنیم ولی در راستای همراهی با مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه این آمار را زودتر منتشر کردیم که اولین دور آن در انتهای فروردین ماه و تکمیل شده آن را هم اکنون منتشر کردیم.

وی در خصوص تخلف بانک ها در عدم رعایت سقف تعیین شده برای پرداخت تسهیلات کلان و اینکه آیا این پرداخت ها با مجوز بانک مرکزی صورت گرفته است, بیان داشت: حسب شرایط جاری کشور ممکن است تصمیم خاصی گرفته شود و سقف تسهیلات تا حدی برای برخی شرکت های خاص باز گذاشته شود ولی اگر در مورد سایر شرکت ها این حدود مقرر رعایت نشود, قطعا با مسئولین بانک ها برخورد خواهد شد.

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی افزود: تخلفات صورت گرفته در این رابطه در بانک مرکزی رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *