بحران جهانی غذا و افزایش قیمت گندم در پی جنگ اوکراین

13:33 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۷۰۵۸
یک گزارش نشان می‌‎دهد که جنگ اوکراین باعث بحران جهانی غذا و افزایش قیمت گندم شده است.

خبرگزاری میزان - یک بحران جهانی جدید ناشی از جنگ در اوکراین در حال ظهور است، با این پتانسیل که می‎تواند میلیون‌ها نفر را گرسنه نگه داشته و قیمت مواد غذایی را بالا ببرد

به گزارش «سی‌بی‌اس»،  بیش از 20 میلیون تن غله در سیلوهای بنادر اوکراین مانده است.

روسیه و اوکراین به همراه هم بیش از یک چهارم ذخایر جهانی گندم را به خود اختصاص داده و به کشورهایی از جمله مصر، لبنان، ترکیه، یمن و سومالی و بسیاری کشورهای دیگر گندم صادر می‎کنند.

«دیوید اورتگا»، اقتصاددان مواد غذایی و دانشیار دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید «اینها (کشورها) آسیب پذیرترین جمعیت‎ها در جهان هستند، بنابراین عواقب بحران غذایی برای آنها بسیار وحشتناک است.»

سازمان ملل و سایر آژانس های بین المللی می‎گویند که ده ها میلیون نفر در کشورهای در حال توسعه از سوءتغذیه، گرسنگی و قحطی رنج خواهند برد، چرا که قیمت غلات، روغن و سایر مواد غذایی به دلیل جنگ افزایش می‎یابد.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل به تازگی در شورای امنیت سازمان ملل، گفت «غذای کافی برای همه در جهان وجود دارد؛ مشکل اصلی توزیع بوده و عمیقاً با جنگ در اوکراین مرتبط است.»

کارشناسان امنیت غذایی می‏‎گویند که بحران جهانی غذایی در حال رشد است و نیاز به یک واکنش هماهنگ بین المللی دارد.

این کارشناسان همچنین به افزایش دوباره قیمت گندم پس از اینکه هند، دومین تولیدکننده بزرگ گندم جهان پس از چین، اعلام کرد صادرات گندم را ممنوع می کند، اشاره کردند.

وزارت کشاورزی آمریکا نیز پیش بینی می‎کند که برداشت گندم امسال در اوکراین به دلیل جنگ 35 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *