رئیس سازمان زندان‌ها برای دومین‌بار در چندماه اخیر از ندامتگان زنان بازدید کرد/ محمدی: نزدیک به 30 درصد از جمعیت کیفری این ندامتگاه، در ماه‌های اخیر با استفاده از ارفاقات قانونی از زندان خارج شده‌اند

20:22 - 30 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۶۰۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان زندان‌ها در سرکشی مجدد از ندامتگاه زنان استان تهران، با حضور در بخش‌های مختلف، روند اصلاحی و تربیتی و همچنین اجرای اولویت‌های اقدامات تحولی در زندان‌ها بویژه اشتغال حداکثری را مورد بررسی قرار داد.

خبرگزاری میزان _ غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها امروز، 30 اردیبهشت‌ماه از ندامتگاه زنان استان تهران واقع در شهر ری بازدید و بخش‌های مختلف را با حضور در جمع مددجویان مورد ارزیابی و سرکشی قرار داد.

در بازدید رئیس سازمان زندان‌ها از این مرکز که برای دومین‌بار در چندماه اخیر صورت گرفت، اقدامات تحولی در امور زندان‌ها در سال 1401 ازجمله توسعه اشتغال حداکثری مددجویان و تجهیز امکانات رفاهی آنان به سنجش گذاشته شد.
در این راستا غلامعلی محمدی در جمع مددجویان بندهای مختلف ازجمله محل اسکان مادران و مددجویان دارای فرزند خردسال این ندامتگاه که به شکل ویژه با امکانات مناسب نگهداری می‌شوند، حضور یافت و به گفتگوی رودرو با همه آنان نشست و بر پیگیری برخی مشکلات آنان و رسیدگی هرچه بهتر به آنان دستور داد.

برخلاف تسهیلات قضایی اما اشتغال کارگاهی انتظارات را برآورده نکرده است

محمدی همچنین در راستای پیگیری و نظارت هرچه بهتر بر هدف‌گذاری جدی سازمان زندان‌ها بر استقرار امکانات مهارت‌آموزی و رسیدن به اشتغال حداکثری مددجویان، از بخش‌های متنوع کارگاهی ندامتگان زنان بازدید کرد.

وی در این سرکشی و ضمن گفتگو با مددجویان، نحوه اشتغال و میزان دستمزد آنان را مورد سوال قرار داد و در عین حال با انتقاد از برخی کم‌کاری‌ها تأکید کرد: اشتغال حداکثری جز اقدامات تحولی ما در دوره مدیریت علمی زندان‌هاست اما با وجود همه تلاش‌ها همچنان توقع ما در بخش اشتغال کارگاهی ندامتگاه زنان برآورده نشده است.

رئیس سازمان زندان‌ها تأکید کرد؛ البته در ندامتگاه زنان شاهد اقدامات مثبت درحوزه زندانبانی، پیگیری پرونده‌های مددجویان از نظر قضایی و نیز امکانات رفاهی هستیم به نحوی که خوشبختانه نزدیک به 30 درصد از جمعیت کیفری این ندامتگاه، در ماه‌های اخیر با استفاده از ارفاقات قانونی از زندان خارج شده‌اند. این برآورد نشان از عملکرد خوب مسئولین زندان در حوزه دادرسی قضایی دارد.

تسهیلات مجلس و ظرفیت خیرین را بیشتر و بیشتر عملیاتی کنید

محمدی ادامه داد: با این حال انتظار من فعالیت جدی‌تر در حوزه اشتغال و توسعه آن و تحول‌آفرینی‌های برنامه‌ریزی شده در سال جاری است. توقع دارم در زندان‌ها بویژه در امر اشتغال به آمار دلخواه برسیم چراکه توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی در رویه اداره علمی زندان‌ها یکی از اولویت‌های ویژه خواهد بود.

وی با اشاره به نگاه خاص و جدی خیرین به دو ندامتگاه زنان و کانون اصلاح و تربیت تصریح کرد: در این حوزه با توجه به ابراز تمایل و اشتیاق خیرین باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. امروز با توجه به وضع تسهیلات مناسب ازسوی مجلس در بحث بودجه و عدم مالیات برای اشتغال در زندان‌ها، خیرین و کارآفرین دوچندان پای کار آمده‌اند. بنابراین در ندامتگاه زنان بعنوان یک الگو، با وجود این تسهیلات و برقرار دستمزدهای عادلانه، نباید مددجویی بیکار باشد.

مددکاران زندان‌ها بطور جدی به وضعیت مددجو و خانواده‌های‌شان را رسیدگی کنند

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه این بازدید که با حضور و سرکشی از اماکن مختلف پیگیری شد، به شکل مستقیم به گفتگو با مددجویان ساکن در اندرزگاه‌ها نشست. رسیدگی جدی مددکاران به چگونگی پرونده قضایی آنان بخصوص سرکشی از خانواده و فرزندان آنان که در بیرون از زندان به سر می‌برند، مورد تأکید غلامعلی محمدی قرار گرفت.

محمدی در این رابطه و پس از گفتگو با برخی مددجویان درگیر مشکلات قضایی و مشاوره به آنان گفت: نظر ما همواره بر رأفت اسلامی و قضایی است اما بالاخره باید نظر شکات پرونده را هم جلب کرد. هرچند بازهم مددکاران ما وظیفه دارند که به وضعیت خانواده شما نیز در بیرون از زندان به جد رسیدگی کنند.

در سرکشی و بازدید رئیس سازمان زندان‌ها از ندامتگاه زنان استان تهران که امروز جمعه صورت گرفت، بخش‌های مختلف این زندان ازجمله فضای اسکان و خوابگاهی، قرنطینه مددجویان، کارگاه‌های اشتغال، واحد بهداشت و درمان، سالن‌های آمفی‌تئاتر و دارالقرآن، تعبیه امکانات جدید بویژه دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن و همچنین آشپزخانه و کیفیت غذایی آن مورد سرکشی و بازرسی قرار گرفت.

گفتنی است یکی از مشکلات سالیان اخیر ندامتگاه زنان استان تهران، تامین آب آشامیدنی این مرکز بود که وعده حل این معضل در اولین بازدید دکتر غلامعلی محمدی بعنوان رئیس سازمان زندان‌ها داده شد که بلافاصله تجهیزات آن نیز فراهم و دستگاه‌های آب‌شیرین این ندامتگاه مورد بهره‌برداری و استفاده مددجویان قرار گرفت.

لازم به ذکر است در بازدید امروز رئیس سازمان زندان‌ها از ندامتگاه زنان استان تهران، جمعی از مدیران سازمان زندان‌ها ازجمله دکتر فرید ضرغامی معاون قضایی، اجرای احکام و امور مجلس و سیدعبدالله مرتضوی معاون سلامت، اصلاح و تربیت و دکتر علی رستمی مدیرکل دفتر حوزه ریاست و روابط عمومی این نهاد به همراه سید حشمت‌الله حیات‌الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران و حجت‌الاسلام و‌المسلمین فیروزجایی، معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها نیز حضور داشتند.

انتهای خبر/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *