رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سخنگوی وزارت خارجه: برگشت طرف‌ها به وین منوط به پاسخ آمریکاست

11:29 - 26 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۰۰۴۶
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر انریکه مورا به تهران و تحرکات رژیم صهیونیستی گفت: در این سفر برخی راه‌حل‌هایی پیشنهاد شد و طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند.

خبرگزاری میزان - سعید خطیب‌زاده امروز در یک نشست خبری با اشاره به سفر انریکه مورا به تهران و تحرکات رژیم صهیونیستی بیان داشت: هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود، رژیم جعلی اشغالگر قدس تحرکات خود را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و چیز جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در ادامه تماس‌ها بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می‌شد گفت: دکتر امیرعبداللهیان و جوزف بورل توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مورا به تهران آمد و مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از طرف جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

وی افزود: در این سفر چند دور گفت‌وگوهای طولانی با همتای ایرانی، آقای باقری، برگزار شد. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد و طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر امروز ایالات متحده تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی را در راستای پیشرفت مذاکرات انجام دهیم.

خطیب زاده در خصوص تغییر نگاه ایران به طالبان اظهار داشت: سفرهای بین ایران و شخصیت های افغانستانی و حتی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به طور معمول انجام می شود و چیز جدیدی نیست. موضع جمهوری اسلامی ایران یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت‌های افغاستان و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان مسؤولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد دارد و تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود. و این موضع ماست که در طی ماه های گذشته پیگیری شده است. ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه ها جدی و نگران وضعیت آنها هستیم.

وی درخصوص حق‌آبه هیرمند توضیح داد: از دو منظر می‌توانم پاسخ دهم، یکی از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.

خطیب‌زاده گفت: موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند. تلاش می کنیم تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم و درباره محیط زیست و ریزگردها و موضوع آب صحبت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه با برخی کشورها دارای معاهدات لازم الاجرا هستیم، از جمله افغانستان افزود: ما با هیئت های حاکمیتی و دولت ها معاهده نمی بندیم ما با حاکمیت ها توافق می کنیم. در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا دارد و قابل پیگیری است. البته ما همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم، رجوع به بندهای داوری آخرین راه حل است که امیدوارم به آن سمت حرکت نکنیم.

وی درخصوص اسدالله اسدی دیپلمات در بند ایرانی در بلژیک گفت: متاسفانه یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و نقض کنوانسیون1961 وین برخلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده وکل فرآیند غیرقانونی بوده و در شرایط نامناسبی نگهداری شده و حقوقش نادیده گرفته شده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: اینکه مصونیت‌های دیپلماتیک و بدیهیات رعایت نشده و بدعتی در حقوق دیپلماتیک توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ داده است، جای تاسف دارد. البته ایران هم از مجاری دوجانبه و هم مجاری خاص خود این موضوع را پیگیری کرده است و ترجیح بوده از همین طریق موضوع حل شود و ارجاع به مراجع ذیربط بین‌المللی و حقوق بشری در دستورکار جدید قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باعث تاسف است دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند و کارهای ضد امنیت ملی انجام داده اند، می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و این نمایش‌ها را برقرار کنند، در حالی که ناقض حقوق یک اولیه دیپلمات کشورمان هستند.

وی درخصوص سفر ‌آیت‌الله رئیسی به منطقه و سفر امیر قطر به تهران هم گفت: آقای رئیسی عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است و موقعی نهایی شود دفتر رئیس جمهور اطلاع رسانی خواهد کرد. برنامه‌های منطقه‌ای رئیس جمهور با قوت در حال پیگیری است. هم سفر امیر قطر و هم سفر قبلی ایشان به دوحه و سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از اهمیتی است که برای روابط با همسایگان قائلیم، آنچه در سیاست خارجی به صورت گزاره به اطلاع می‌رسد در عمل شاهدید. امیدواریم سفر آتی رئیس جمهور به آن کشور همراه با دستاوردها برای مردم باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *