آدونو ویروس‌ها کبد را تهدید نمی‌کنند/ هپاتیت ناشی از آدونو ویروس چقدر جدی است؟

15:15 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۹۹۱۳
یک متخصص ویروس شناسی به بیان توضیحاتی در خصوص ویروسی که گفته می‌شود می‌تواند سبب درگیری کبدی و بروز بیماری هپاتیت در کودکان شود، پرداخت.

حسین کیوانی در گفت‌وگو با میزان در خصوص ویروسی که گفته می‌شود می‌تواند سبب درگیری کبدی و بروز بیماری هپاتیت در کودکان شود گفت: موارد درگیری کبدی در این نوع ویروس بسیار کم است و از این رو جای نگرانی نیست و این ویروس در گذشته هم وجود داشته است.

وی ادامه داد: آدونو ویروس‌ها خطرناک نیستند و ممکن است با علائم سرماخوردگی و همراه با گرفتگی صدا در کودکان بروز پیدا کنند و بدون درمان خاصی بهبود پیدا کنند.

کیوانی التهاب چشم را یکی از عوارض احتمالی این ویروس معرفی کرد و گفت: دو نوع از آدونو ویروس‌ها که تیپ ۴۰ و ۴۱ هستند می‌توانند سبب علائم گوارشی در کودکان شوند و در موارد اندکی هم موجب ایجاد هپاتیت شده اند.

وی با بیان این نکته که این ویروس‌ها در افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند ادامه داد: به طوری کلی اصلا جای نگرانی نیست چرا که این موارد نادر به ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند همیشه وجود داشته است و می‌تواند در اشخاص دچار نقص ایمنی تمام بافت‌ها تکثیر پیدا کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه ۶۰ و ۷۰ سال است که ما با آدونوویروس‌ها آشنا هستیم، اظهار کرد: در کل ۶۰ تا ۱۰۰ مورد ابتلا به هپاتیت ناشی از آدنو ویروس دیده شده است که گمان می‌شود شاید تظاهرات بالینی کرونا به شکل هپاتیت بروز پیدا کرده باشد که این موضوع هنوز قطعی نیست و در کشورهایی هم تیپ ۴۰ و ۴۱ آدنو ویروس از این بیماران جدا شده است.

وی متذکر شد: در حال حاضر به سبب حساسیتی که شیوع کرونا ایجاد کرده است سازمان بهداشت جهانی، فضای مجازی و جامعه به این موارد توجه بیشتری می‌کند و اینگونه نیست که یک بیماری یک مرتبه شیوع پیدا کند و کبد کودکان را درگیر کند و این صحبت‌ها کاملا غیر علمی است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری در ایران هم دیده شده است یا نه؟ توضیح داد: هپاتیت در ایران در بین کودکان وجود دارد و در مواردی خود به خود بهبود می‌یابد و در بیشتر موارد در سنین پایین عامل بیماری، هپاتیت A است و در کشورهایی که واکسیناسیون انجام شده با هپاتیتA مواجه نیستند و آب سالمی دارند و عملا این بیماری در آن‌ها ریشه کن شده است.

این متخصص ویروس شناسی در رابطه با پایان کرونا نیز بیان کرد: ما نمی‌توانیم با اطمینان در این رابطه اظهار نظر کنیم. به طور کلی پایان پاندمی کرونا به این معنی نیست که ما دیگر با این بیماری مواجه نیستیم و ما در طول سال با کووید مواجه هستیم اما موارد ابتلا که منجر به بستری به شدت کاهش پیدا می‌کند مگر اینکه جهشی در این ویروس رخ دهد که علائمش را تشدید کند.

وی ضمن اشاره به اینکه به طور کلی باید درصدی را برای این موضوع قائل شویم که ممکن است مجددا جهش‌هایی در این ویروس اتفاق بیفتد، افزود: به احتمال زیاد شرایطی که طی دو سال گذشته در رابطه با این بیماری مواجه بودیم، تکرار نمی‌شود ولی هنوز برای اینکه بگوییم این پاندمی به پایان رسیده زود است.

انتهای پیام/




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *