سخنگوی دولت: با اصلاح صورت گرفته یارانه‌ها عادلانه‌تر توزیع می‌شوند

10:36 - 26 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۹۷۹۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی دولت با بیان اینکه با اصلاح صورت گرفته یارانه‌ها عادلانه‌تر توزیع می‌شوند گفت: مرحله دوم اصلاح اقتصادی، افزایش نظارت‌هاست.

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پاد، علی بهادری‌جهرمی گفت: غالب کارشناسان در این موضوع که نظام سابق تخصیص یارانه ارزی ناکارآمد و غیرعادلانه بود، اتفاق نظر داشته و دارند. برخورداری بیشتر پرمصرف ها از یارانه و سو استفاده های کلان، مدت ها پیش آشکار شده و اعداد و ارقام آن هم رسانه ای شده بود. به رغم هشدارهای پیشینی کارشناسان اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت سابق در فروردین ۹۶ ترتیبات ارزی جدید را بنا نهاد، اما همین معایب و مفاسد موجب شد در مردادماه ۹۷ تغییراتی در آن صورت گیرد که البته ایراد ماهیتی تخصیص ناعادلانه ارز و رانت و فسادهای به وجود آمده در بسته جدید هم برطرف نشد.

سخنگوی دولت بیان داشت: تخصیص ارز موسوم به ۴۲۰۰ تومانی با هدف بهره برداری اقشار متوسط و کم تر برخوردار عملیاتی شد، اما آمارها نشان می دهد که متمولان و پرمصرف ها، بسیار بیشتر از کم تربرخوردارها از این موضوع استفاده کردند. فقط به عنوان یک نمونه، با اجرای طرح ارزی دولت قبل، اکنون میزان مصرف گوشت دهک ثروتنمد جامعه، حدوداً ۲۸ برابر دهک فقیر است! یا مثلا یکی دیگر از اهداف پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی بود، اما همه کالاهای اساسی در مقایسه با سال ۹۶ (پیش از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی)، چندین برابر افزایش قیمت داشته اند.

وی گفت: منابع یارانه های قبلی به هیچ وجه کاهش نمی‌یابد بلکه صرفا نحوه توزیع همین میزان یارانه اصلاح می‌شود و مبالغ یارانه به خود مردم به عنوان صاحبان اصلی و مخاطبان اصلی این یارانه ها واگذار می‌شود و عدالت در توزیع نیز از این مسیر محقق می‌شود.

بهادری‌جهرمی بدون همکاری بسیار خوب مردم امکان اجرای مرحله اول طرح اصلاح اقتصادی وجود نداشت. واقعا باید صمیمانه از این صبر و همراهی مردم تشکر و خدا را بخاطر داشتن چنین ملتی شکر کرد. در مرحله دوم طرح اصلاح اقتصادی نظارت ها افزایش می یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *