نژادپرستی نظام‌مند علیه بومیان آمریکا/ از اخراج اجباری تا نابرابری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی

8:20 - 26 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۹۴۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نژادپرستی و تعصب تقریبا بر هر جنبه از زندگی نسل‌های بومیان آمریکا تاثیر گذاشته است.

خبرگزاری میزان - نژادپرستی ساختاری نسبت به سرخپوستان آمریکا و بومیان آلاسکا تقریبا در همه سیاست‌ها و اقداماتی که در قبال این گروه جمعیتی صورت می‌گیرد، وجود دارد.

به گزارش «healthaffairs»، این موضوع از زمانی که غیربومی‌ها برای اولین بار با مردم بومی آمریکا تماس گرفتند، دیده می‌شود.

نسل‌هایی از سرخپوستان آمریکا و بومیان آلاسکا از سیاست‌هایی که خواستار نسل‌کشی آن‌ها بود و همچنین سیاست‌هایی که برای فرهنگ‌سازی و تسلط بر آن‌ها در نظر گرفته شده بود، رنج می‌برند.

تأثیر بین نسلی تأثیری است که سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا را در «حاشیه» سلامت و سیستم مراقبت بهداشتی قرار داده است. این اثر از نظر روانی ویرانگر است و یک نظام ارزشی را که مبتنی بر اجتماع و قداست همه خلقت است، از بین می برد.

اطلاعات و گزارش‌هایی با استفاده از روایت‌هایی که از سرخپوستان آمریکایی که نتایج سیاست‌های نژادپرستانه را تجربه کرده‌اند، جمع‌آوری شده است. این گزارش‌ها، آسیب‌های تاریخی و پیوندهای آن را با سلامت سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا توصیف می‌کند.

نژادپرستی در زمینه دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی

بومیان آمریکایی روایت‌های بسیاری را از این نژادپرسی در زمینه دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مطرح می‌کنند؛ مردم بومی که اطلاعات را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده‌اند و سرخپوستان آمریکا و بومیان آلاسکا از داستان‌های شفاهی، نوشتاری و دیداری استفاده می‌کنند تا مخاطب نه تنها تجربه‌های زندگی‌شده را بشنود، بلکه آن را احساس کند.

این داستان‌ها و روایت‌ها موضوعات بسیار مهمی را نشان می‌دهند. این داستان‌ها تأثیر انباشته سوگیری‌ها را در سیاست‌ها و ساختارهای نهادینه‌شده روشن می‌کنند.

یکی از نمودهای این نژادپرستی ساختاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا آشکار شده است؛ سیاست‌هایی که نژادپرستی در آنها نهادینه شده و از دسترسی برابر بومیان به مراقبت‌های بهداشتی جلوگیری می‌کنند.

تأثیر مخرب کرونا را می‌توان مستقیما با باورها و ارزش‌های تبعیض آمیز تاریخی دولت آمریکا مرتبط دانست که سیاست‌هایی را ایجاد کرد که سیستم‌های نابرابر مسکن، آموزش، اشتغال، مراقبت‌های بهداشتی، محیط‌زیست و... را موجب شده است.

تاریخ سرخپوستان آمریکا و بومیان آلاسکا از زمان استعمار اروپا اغلب به شش دوره تقسیم می‌شود؛ سیاست‌های اعمال شده در این دوره‌ها شامل بیرون راندن سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا از سرزمین‌های خود - در برخی موارد به اردوگاه‌های اسیران جنگی- بود که باعث شد مردم در بیابان‌های دورافتاده و محیط‌های سمی زندگی کنند و مراقبت‌های بهداشتی کافی نداشته باشند.

دسترسی به نیازهای اولیه زندگی در طول دوره حذف آنها با دشواری همراه بود و قبایل به اجبار از سرزمین‌های خود اخراج و در مناطق تعیین شده در سراسر آمریکا مستقر شدند.

با فراگیر شدن همه‌گیری کرونا، فقدان زیرساخت‌های فناوری، از جمله خدمات تلفن و اینترنت، ردیابی تماس‌ها را کاهش داد و دسترسی به دستورالعمل‌ها و توصیه‌های فعلی را محدود کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *