آمریکا رکورددار مرگ‎های کرونایی/تاثیر گسترده کووید بر قومیت‎ها و اقلیت‎ها

13:49 - 27 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۹۰۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کرونا در آمریکا اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان را به شکلی نامتناسب هدف قرار داد.

خبرگزاری میزان – شمار قربانیان کرونا در آمریکا از رقم یک میلیون نفر گذشت.

کارشناسان دلیل این آمار هولناک را سرمایه گذاری ناکافی دولت آمریکا در مراقبت‌های درازمدت، مراقبت‌های اولیه و بهداشت عمومی می‌دانند.

گذشته از همه این‌ها، باید این نکته مهم را به خاطر داشت که کرونا تاثیر بزرگی بر آمریکا دارد و خواهد داشت.

به گزارش «گاردین»، آمار یک میلیون نفری تلفات کرونایی در آمریکا که بالاترین نرخ مرگ و میر کرونا در میان کشورهای ثروتمند جهان است، نشان دهنده واقعیت‌هایی است.

این واقعیت‌ها عبارتند از این که در آمریکا برخی از افراد در برابر کرونا آسیب پذیرتر هستند و ارتباط یا اعتماد کمی با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی داشتند.

قطع ارتباط میان این دسته از افراد با مراقبت‌های بهداشتی با انتشار اطلاعات نادرست به ویژه توصیه‌های سران جمهوریخواه تشدید می‌شد.

کارشناسان آمریکایی البته بر این باورند که آمار یک میلیون نفر قربانیان کرونا در آمریکا فراتر از شکست در سیستم بهداشتی آمریکا بلکه شکست ایدئولوژی آمریکایی است.

براساس داده‌های «بنیاد خانواده قیصر»، آمریکا در سال 2018 به طور متوسط 10 هزار و 637 دلار برای مراقبت‌های بهداشتی هر نفر هزینه کرد که تقریبا دو برابر دیگر کشورهای ثروتمند جهان است؛ با وجود این در مقایسه با آن کشورها، امید به زندگی در آمریکا به شکل قابل توجهی پایین تر و دسترسی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی بدتر بوده است.

یکی از حوزه‌های بهداشتی که آمریکا در آن به شکل قابل توجهی کمتر از دیگر کشورها هزینه می‌کند، مراقبت از سالمندان است.

در سال 2018 آمریکا به اندازه نصف هزینه ای که کشورهای ثروتمند جهان برای مراقبت از سالمندان کردند، اختصاص داد و شیوع کرونا این نابرابری را تشدید کرد.

اما خانه‌های سالمندان و مراکز مراقبتی وجه دیگری از نابرابری را نیز در جریان شیوع کرونا آشکار کردند؛ تقریبا نیمی از دستیاران و کارکنان این مراکز که غالبا از اقشار کم درآمد جامعه هستند، اسپانیایی تبار یا سیاهپوست هستند.

خانه‌های سالمندان مستقر در محله‌های با جمعیت کمتر سفیدپوست شاهد شیوع گسترده تر کرونا بودند.

رنگ تلفات کرونایی در آمریکا

به گزارش « apmresearchlab»، مرگ و میر کرونایی به شکلی ناعادلانه جوامع خاصی از آمریکا را تحت تاثیر قرار داد؛ ضمن این که باید توجه داشت که شمار واقعی تلفات کرونایی در آمریکا بیش از آمار رسمی است.

 از حدود 997 هزار تلفات کرونایی در آمریکا سهم قومیت‌ها و اقلیت‌های مختلف در آمارهای رسمی به ترتیب زیر بوده است.

  • آسیایی تبار: 31 هزار و 119 (از هر 622 آسیایی تبار یک نفر بر اثر کرونا جان باخت.)
  • سیاهپوست: 142 هزار و 361 (از هر 291 سیاهپوست آمریکایی یک نفر جان خود را به دلیل کرونا از دست داد.)
  • بومی: 11 هزار و  46 (از هر 220 بومی آمریکا یک نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داد.)
  • لاتین تبار: 160 هزار و 588 (از هر 382 لاتین تبار یک نفر جان خود را به دلیل کرونا از دست داد.)
  • ساکنان جزایر اقیانوس آرام: 2 هزار و 132 (از هر 288 آمریکایی ساکن جزایر اقیانوس آرام، یک نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داد.)
  • سفیدپوستان آمریکایی: 642 ( از هر 306 سفیدپوست آمریکایی یک نفر بر اثر کرونا جان یاخت.)
  • دیگر نژادها: 6 هزار و 545

مرکز کنترل پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تاکید کرد که مرگ و میر کرونایی بومیان در آمریکا اغلب کمتر از واقعیت شمارش می‌شود و نرخ واقعی مرگ و میر برای این گروه می‌تواند حدود 34 درصد بیشتر باشد.

موضوع سن در مرگ و میر کرونایی در آمریکا عامل مهمی است.

در حالی که جمعیت‌های مسن تر بیشتر در معرض مرگ ناشی از کرونا قرار دارند، گروه‌های نژادی و قومی در آمریکا نسبت‌های متفاوتی از جمعیت مسن تر را نسبت به بقیه جمعیت‌ها دارند.

خطر بیشتر کرونا برای آمریکایی‌های آفریقایی تبار

به گزارش « andscape»، آمریکایی‌های آفریقایی تبار بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کرونا بودند.

 در واقع آمریکایی‌های آفریقایی تبار به دلایل اقتصادی، سیاسی و تاریخی متعدد بیشتر در معرض تهدید کرونا قرار دارند؛ چراکه آن‌ها در مقایسه با آمریکایی‌های سفیدپوست از وضعیت بهداشتی نامتناسبی رنج می‌برند.

نابرابری‌های بهداشتی برای سیاهپوستان را می‌توان در دسترسی آن‌ها به مراقبت‌های بهداشتی و تفاوت در کیفیت مراقبت‌های دریافتی مشاهده کرد.

پوشش بیمه ای نامتناسب و شرایط کاری دشوار مانند موضوعیت نداشتن مرخصی استعلاجی برای رنگین پوستان به ویژه سیاهپوستان از دیگر نابرابری‌هاست.

البته باید توجه داشت که آمریکایی‌های آفریقایی تبار به دلیل سابقه و تجربه تاریخی خود، به سیستم بهداشت و درمان آمریکا بی اعتماد هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *