بهره‌برداری از 11 هزار و 500 طرح اشتغال برکت ویژه زنان سرپرست خانوار

13:02 - 25 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۸۶۶۹
در مراسمی با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهور، محمد ترکمانه مدیرعامل و معاونان و مدیران بنیاد برکت، 11 هزار و 500 طرح اشتغال‌زایی و کارآفرینی برکت برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم و روستایی کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به امضا رسید.


خبرگزاری میزان - در مراسمی با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهور، محمد ترکمانه مدیرعامل و معاونان و مدیران بنیاد برکت، 11 هزار و 500 طرح اشتغال‌زایی و کارآفرینی برکت برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم و روستایی کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به امضا رسید.

محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت در این مراسم تاکید کرد: در سه سال اخیر با تمرکز بر وضعیت معیشتی اقشار ویژه و آسیب‌پذیر جامعه و به منظور مصونیت آنان در مقابل آسیب‌های اجتماعی، در تدوین برنامه‌ها اهمیت ویژه‌ای برای کارآفرینی و خودکفایی زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور در نظر گرفته شد که در این راستا تاکنون 11 هزار و 500 طرح در بیش از یک‌هزار و 900 روستای 350 شهرستان کشور از طریق زنان سرپرست خانوار به نتیجه رسیده است.

ترکمانه خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این 11 هزار و 500 طرح اشتغال باعث ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای نزدیک به 35 هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم شده است.

به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، 13 هزار و 770 میلیارد ریال حجم کل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی طرح‌های اشتغال ویژه زنان سرپرست خانوار است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام اظهار داشت: همکاری مشترک در اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی اعم از مشاغل خرد خانگی، کسب و کار کارگاهی خرد، کوچک و متوسط و حمایت از کارآفرینان با تاکید بر طرح‌های فناورانه، نوآورانه و قابل تجاری‌سازی از جمله محورهای این تفاهم‌نامه همکاری مشترک است.

ترکمانه با تاکید بر حمایت ویژه از زنان سرپرست خانوار گفت: راه‌اندازی 5 هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور برای زنان سرپرست خانوار در سال جاری در دستور کار بنیاد قرار دارد که از این تعداد، یک‌هزار و 100 طرح تا به امروز به بهره‌برداری رسیده است.

وی درباره اشتغال‌زایی بنیاد برکت برای بانوان نیز بیان کرد: بنیاد برکت با هدف از بین بردن نابرابری اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار در مناطق محروم و کمک به برقراری عدالت اجتماعی بیش از 42 درصد کل طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور اجرا شده، معادل 82 هزار طرح را به بانوان و به ویژه زنان سرپرست خانوار اختصاص داده است.

مدیرعامل بنیاد برکت یادآور شد: در همین راستا، رویدادهایی از جمله رویداد ملی «بانوی برکت» با هدف کارآفرینی در حوزه کسب‌وکارهای خانگی و خانوادگی برای بانوان برگزار شده که در اجرای این رویداد، طراحی مدل‌های بومی برای افزایش حضور بانوان در حوزه‌های اقتصاد خانواده و کسب‌وکارهای خانگی، افزایش مشارکت اقتصادی بانوان، تقویت شبکه اجتماعی بانوان کارآفرین بنیاد برکت و ارائه طرح‌های صنایع خلاق در کسب‌وکار بانوان هدف‌گذاری شده است.

ترکمانه افزود: رسته‌های شغلی راه‌اندازی شده برای زنان سرپرست خانوار 20 رسته است که اهم آن‌ها شامل دامپروری، صنایع دستی، تولید کیف، کفش و پوشاک، مشاغل فنی، پرورش طیور و گلخانه می‌شود.

مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: همچنین از مجموع 800 نفر تسهیل‌گران اقتصادی-اجتماعی همکار بنیاد برکت در سراسر کشور بیش از 40 درصد را بانوان تحصیل‎‌کرده‌ بومی تشکیل داده‌اند.

به گفته ترکمانه، تمام 31 استان کشور تحت پوشش فعالیت‌های اشتغال‌زایی برکت برای بانوان و زنان سرپرست خانوار قرار دارند.

وی از راه‌اندازی 30 هزار و 500 طرح اشتغال‌ اجتماع‌محور برای اقشار اجتماعی آسیب‌پذیر در سال جاری خبر داد و گفت: این اقشار اجتماعی شامل زنان سرپرست خانوار، کولبران، سوخت‌کشان، خانواده شهدا و ایثارگران، طلاب و خانواده‌هایشان، معلولین و خانواده‌های دارای معلول، خانواده کودکان بازمانده از تحصیل و افرادی که مهاجرت معکوس کرده و به روستاهایشان بازگشته‌اند می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد برکت در پایان تاکید کرد: بنیاد در راستای ماموریت محوری خود برای توانمندسازی اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم و کمتر برخوردار تاکنون موفق به اجرای 193 هزار طرح اجتماع‌محور با ظرفیت ایجاد 579 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در مناطق محروم و روستایی سراسر کشور شده است.

بهره‌گیری از نیروهای مردمی و جهادی

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهور نیز در این مراسم گفت: آسیب‌شناسی گسترده‌ای در دولت سیزدهم در مورد زنان سرپرست خانوار صورت گرفته و موانع جذب اعتبار برای اشتغال این زنان در حال برطرف شدن است.
انسیه خزعلی ادامه داد: شعار دولت سیزدهم کمک از اعتبار و توان مردم برای خودشان است و در اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار هم باید از نیروهای مردمی و جهادی بهره گرفته شود.

وی از نهایی شدن تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خبر داد و اظهار داشت: در ابتدای برنامه ششم توسعه اقتصادی 3 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود داشت که امیدواریم تا پایان برنامه هفتم هیچ زن سرپرست خانواری را در جامعه نداشته باشیم که توانایی تامین معشیت خود را نداشته باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌ جمهور افزود: یکی از مشکلات درباره اشتغال زنان سرپرست خانوار محدود بودن رسته‌های شغلی بود که به همت بنیاد برکت مرتفع شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *