رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: دادستان‌ها باید در اجرای احکام کیفری نظارت مستمر داشته باشند

14:47 - 24 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۶۹۹۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: بررسی وضعیت حوزه ها بعد از بازرسی هیئت بازرسی دادستانی کل کشور ضرورتها و اقتضائاتی دارد که نیازمند تبیین ، تحلیل و اتخاذ تصمیم است.

خبرگزاری میزان - ناصر عتباتی در جلسه مشترك شورای معاونين با روساء و دادستان‌هاي حوزه های قضایی که صبح روز شنبه 24 اردیبهشت برگزار شد، گفت: بررسی وضعیت حوزه ها بعد از بازرسی هیئت بازرسی دادستانی کل کشور ضرورتها و اقتضائاتی دارد که نیازمند تبیین، تحلیل و اتخاذ تصمیم است. نواقص و ایراداتی که در بازرسی ها ملاحظه شده باید با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم در اسرع وقت مرتفع شوند و نقاط قوتی که هست را هم باید با همت بیشتر مستمراً ادامه یابد.

عتباتی با بیان اینکه رضایت حداکثری هیئت بازرسی از مجموعه قضایی استان موجب افزایش روحیه همکاران بود، گفت: اندک ضعفها و کاستی هایی هم که هست نیازمند تلاش مضاعف و استفاده از تمام ظرفیتها برای رفع و برطرف کردن آنها باشد تا رضایتمندی عمومی حاصل شود.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به تعبیر هیئت بازرسی درخصوص زحمات همکاران در دادگستری استان اشاره و گفت که در برخی قسمتها مثل زندان و تعیین تکلییف بیش از 64 فقره پرونده قصاص که 29 فقره آن با صلح و سازش خاتمه یافته بود تعبیر هیئت به کار انقلابی همکاران و نتایج بسیار ارزنده ای بود که از تلاش جهادی و انقلابی همکاران حاصل شده است و ظهور رضایتمندی بازرسان از عملکرد کلی دستگاه قضایی استان واقعاً موجب خرسندی و قوت قلب همه در استان شده است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی ابراز امیدواری کرد با ارشادات و راهنمایی هایی که از طرف هیئت بازرسی ارائه شد، در نزدیکترین زمان ممکن موجب حصول نتایج مطلوب و ارتقاء عملکرد دستگاه قضایی استان خواهد شد.

عتباتی در ادامه صحبتهای خود از دادستانهای حوزه های قضایی خواست در پرونده های مهم و خاص نقش مدعی العمومی خود را ایفاء کنند و در هرجایی نیازمند باشد ورود کنند و از حقوق مردم با قاطعیت دفاع کنند.

وی افزود: دادستان‌ها وظایف و تکالیف گسترده ای در قانون دارند و باید از این ظرفیت‌های بسیار قانونی نهایت بهره را ببرند و در مباحثی از قبیل حقوق عامه آموزش و بازرسی ضابطان و بازدیدهای مستمر از دادسراهای استان و نظارت قضایی در پرونده های کیفری و سایر امور حضور موثر و نقش آفرین و پر رنگ داشته باشند و برقراری نظم و امنیت در حوزه های قضایی متبوع خود را بطور مستمر و همیشگی و با دقت نظر مورد توجه قرار دهند.

عتباتی دادستان‌ها را توجه داد به اینکه باید علاوه بر نظارت بر مجموعه دادسرا و ضابطان، همدلی و هماهنگی در اقدامات اثرگذار را ملاک نظر قرار دهند و ارتباط با مردم را در ملاقات‌های مردمی هدفمند در برنامه همیشگی خود داشته باشند و از تمامی فرصتها برای خدمتگذاری مردم بهره بگیرند.

وی به مقوله اجرای احکام کیفری توسط دادسراها هم اشاره و گفت: ثمره کار قضایی در اجرای احکام کرد و ظهور پیدا می کند، لذا دادستانها باید در امر اجرای احکام کیفری هم که از وظایف بسیار مهم دادسرا است، نظارت مستمر داشته باشند و با اجرای احکام صادره از دادگاه‌ها موجب تحقق اجرای عدالت و برقراری نظم و امنیت شوند.

در ادامه جلسه دادستان مرکز استان هم با اشاره به تکالیف قانونی متعدد دادستانها نگاه ویژه دادستانها را به وظیفه مدعی العمومی خود و توجه ویژه به اموری مثل حقوق شهروندی مردم، اجرای احکام کیفری، نظارت و آموزش مستمر ضابطان، برخورد قاطع با مخلان نظم و امنیت مردم و قاچاقچیان مواد مخدر را از دادستانهای حوزه های قضایی خواستار شد.

مجیدی دیدگاههای هیئت بازرسان را مانند چراغ راهی دانست که می تواند در ارتقاء وضعیت عملکردی دادسراها بسیار مهم و در حصول رضایتمندی عمومی تاثیر گذار باشد.

مجیدی همچنین به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم پرداخت و گفت: با پیشگیری از وقوع جرایم می توان از ورود پرونده ها به دادسرا ها جلوگیری کرد.

دادستان مرکز استان در ادامه به توجه ویژه دادستانها به شورای حفظ حقوق بیت المال در صیانت از حقوق بیت المال و کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری در جهت حمایت از تولید را در حوزه های قضایی خواستار شد.

مجیدی به تشکیل پرونده شخصیت متهمان هم تاکید و استفاده از ظرفیت روانشناسان را در این مقوله مورد تصریح قرار داد.

بیشتر بخوانید:

دادرسی بیش از۹۰ درصد زندانیان مازندران الکترونیکی برگزار می‌شود

در ادامه جلسه هر یک از معاونان همراه بازرسان به ارائه گزارشی از روند بازرسی ها پرداختند و سپس سایراعضاء شورای معاونین به بیان نقطه نظرات و دیدگاههای خود درخصوص موضوع جلسه پرداختند و جلسه با جمع بندی رئیس کل دادگستری استان اذربایجان غربی از موضوعات مطروحه به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/


برچسب ها: بازرسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *