سخنگوی شورای نگهبان: در موضوع قضازدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها همراه قوه قضاییه هستیم

12:11 - 24 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۶۶۶۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در موضوع قضازدایی و کاهش ورودی پرونده‌ها همراه قوه قضاییه هستیم گفت: ما از هر طرح و لایحه کارشناسی شده‌ای استقبال می‌کنیم، به ویژه لوایح قضایی که مسئله‌محور و از یک بدنه خوب کارشناسی برخوردار هستند.


خبرگزاری میزان - هادی طحان نظیف امروز در یک نشست خبری در پاسخ به سوال میزان درباره اینکه این شورا در رابطه با قضازدایی و کاهش ورودی پرونده ها و موضوع جرم زدایی چه تعاملی با دستگاه قضایی دارد؟ گفت: شورای نگهبان وظیفه تطبیق مصوبات با شرع و قانون اساسی را برعهده دارد و اساسا ما در انتهای مراحل تقنینی قرار داریم، با این حال ما از هر طرح و لایحه کارشناسی شده‌ای استقبال می‌کنیم، به ویژه لوایح قضایی که مسئله‌محور و از یک بدنه خوب کارشناسی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه لوایح قضایی راهکارهایی روشنی را در موضوعات قضایی مدنظر قرار می دهند، گفت: ما در این بخش و مسیر حتماً کمک رسان هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین در بعد کارشناسی نیز پژوهشکده شورای نگهبان در خدمت همه نهادهای کارشناسی و پژوهشی کشور برای حل مسائل است و با این حال ما در زمینه جرم زدایی و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی در زمینه طرح و لوایح هم همین نکته را رعایت می کنیم.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال ما در زمینه طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات همین موارد را لحاظ کردیم و موارد متعدد این طرح را به دلیل اینکه معتقد بودیم جرم و مجازات باید دقیق مشخص شود ، مورد ایراد قرار دادیم و گرنه این مسئله به تضییع حقوق مردم می انجامد.

طحان نظیف با اشاره به توجه شورای نگهبان به تناسب جرم و مجازات تعیین شده، گفت: از این رو ما مدام نسبت به این موارد اعلام مغایرت می کنیم، البته بنده خاطرم هست مثلاً در موضوع اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم که در جاهایی جرم انگاری داشت، این مسئله با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *