گزارش‎های تکان دهنده از وضعیت زندان‌های عربستان

14:25 - 20 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۱۴۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
به نظر می‌رسد که در پشت پرده ظواهر ادعایی مقامات عربستان سعودی، شبکه بسیار وحشتناکی از ظلم و خشونت وجود دارد.

خبرگزاری میزان - بسیاری از زندانیانی که در عربستان سعودی دوران حبس خود را سپری می‌کنند، در شرایط غیرانسانی قرار می‌گیرند، جایی که آنها را شلاق می زنند، بیماری‌ها بیداد می‌کنند و کودکان می‌میرند.

به گزارش پایگاه «سان»، رژیم سعودی تلاش می‌کند تا در صحنه جهانی خود را به عنوان یک دولت «متعادل و مدرن» معرفی کند.

خرید باشگاه فوتبال، میزبانی مسابقات فرمول یک و میزبانی مسابقات بوکس و کشتی از جمله این اقدامات از سوی دولت عربستان با ولیعهدی «محمد بن سلمان» است.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که پشت این فضای بیرونی مدرن و دوستانه، فضای وحشتناکی پنهان است  که بیشتر آن را می‌توان در سیستم زندان‌های این کشور دید.

گمان می‌رود هزاران نفر در «سیاه چاله» زندان‌های عربستان سعودی ناپدید شده‌اند، بدون اینکه مشخص شود چه زمانی آزاد خواهند شد.

به نظر می‌رسد که زندانیان سیاسی و مهاجران، بدترین رفتار را در پادشاهی عربستان متحمل می‌شوند.

شکنجه در زندان‌های عربستان شامل شوک الکتریکی، ضرب‌و‌شتم، محرومیت از خواب، اجبار به نشستن در موقعیت‌های استرس‌زا و آویزان شدن وارونه است.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از سیستم زندان و بازداشت عربستان، سلول‌های پر ازدحام، افرادی را نشان می‌دهد که روی زمین خوابیده و هدف ضربات شلاق قرار گرفته‌‎اند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید بر این عقیده است که این کشور به شکنجه و نگهداری زندانیان در شرایط ننگین ادامه می‌دهد.

این نهاد از عربستان خواسته تا به طور قابل توجه و فوری شرایط بازداشت را بهبود بخشند، به شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها پایان دهند و اطمینان حاصل کنند که زندانیان به غذا، آب، بهداشت، مراقبت‌های بهداشتی، مسکن و لباس کافی دسترسی دارند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است «ما موارد نقض جدی حقوق بشر در بازداشت مهاجران در زندان‌های عربستان سعودی را ثبت کرده‌ایم؛ زندانیان از جمله کودکان فاقد غذا، آب، مراقبت‌های بهداشتی، امکانات بهداشتی و لباس هستند و در سلول های شلوغ قرار دارند. در یک مورد دیگر، زنان مهاجر تا 18 ماه در بازداشت بودند بدون اینکه پایانی برای مصیبت آنها دیده شود.»

 برای بسیاری از مهاجران، نگرانی از بازداشت طولانی مدت با این واقعیت تشدید می شود که آنها خانواده‌هایی دارند که وابسته به پولی هستند که از محل کار خود در عربستان سعودی می‌فرستند.

تحقیقاتی که عفو بین‌الملل منتشر کرد، تعدادی از موارد شکنجه زندانیان را گزارش کرده است.

گروه حقوق بشر ALQST نیز در ماه جولای گذشته گزارشی تکان دهنده از شرایط زندانیان سعودی منتشر کرد؛ این گزارش به جزئیات استفاده «سیستماتیک» از شکنجه علیه زندانیان سیاسی اشاره و تاکید می‌کند «تعداد افرادی که اخیراً هدف قرار گرفته‌اند و شدت روش‌های شکنجه مورد استفاده بی‌سابقه است.»

طبق گزارش‌ها، فعالان حقوق زنان مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند و به انجام اعمال جنسی با بازجویان خود تن داده‌اند.

گزارش‌های افراد آزاد شده از بازداشتگاه‌های سعودی نشان می‌دهد که ازدحام بیش از حد مزمن، بهداشت ضعیف، دسترسی بسیار محدود به مراقبت‌های بهداشتی، ملاقات و ارتباط محدود با جهان خارج - از جمله با نمایندگان قانونی - وجود دارد.

اما، حتی نگران‌کننده‌تر، گزارش‌هایی هستند که نشان می‌دهند شکنجه امری عادی است و سوء‌استفاده از سوی نگهبانان و زندانیان بسیار شدید است.

در سال 2019 اسناد فاش شده‌ای که برای ملک سلمان، پادشاه این کشور تهیه شده بود نشان داد که زندانیان سیاسی از گرسنگی و ضرب و شتم رنج می‌برند.

این گزارش ها اولین شواهد مستند را از داخل پادشاهی عربستان در مورد آزار و اذیت زندانیان ارائه می‌کردند.

در سال 2019، گزارش شد که گروهی از فعالان حقوق بشر عربستان سعودی در سه ماه اول حبس خود مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *