جزئیاتی از طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی/ یارانه پرداختی فعلا قابل برداشت نیست

10:13 - 20 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۰۷۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی در حالی اجرایی می شود که مقرر شد یارانه نان سنتی، دارو و بنزین همچنان مانند سابق پرداخت شود.

خبرگزاری میزان – تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی از سال 97 آغاز شد و از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان بر فسادزا بودن این نوع تخصیص معتقد بودند و ادامه آن را تهدیدی برای اقتصاد کشور می دانستند.

زمزمه حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به مردم از مدتها قبل از سوی دولتمردان مطرح بود و رفته رفته اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی کاهش یافت تا این که دولت سیزدهم با جدیدت اصلاح ارز ترجیحی را آغاز کرد.

شب گذشته آیت الله رئیسی در پنجمین گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم در توضیح برنامه دولت برای ارز ترجیحی گفت: تخصیص ارز ترجیحی که از سال ۹۷ شروع شد، به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد. اما از همان ابتدا معلوم بود که چند قیمتی بودن ارز مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند. مدت کوتاهی که گذشت، دولت قبل خودش متوجه به این قضیه شد لذا تلاش کرد که ارز ترجیحی را از کالاهای مختلفی حذف کند.

آیت‌الله رئیسی افزود: نهایتاً اختصاص ارز ترجیحی به ۷ کالای اساسی کاهش یافت که شاید اگر همان زمان که قیمت ارز حدود ۱۱ تا ۱۲ تومان بود تدبیری برای ساماندهی به اختصاص ارز ترجیحی می‌شد از الان خیلی کم‌هزینه‌تر بود.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: اصولاً ارز ترجیحی تهدیدی برای تولید و افزایش دهنده واردات است و موجب کاهش بهره‌وری در اقتصاد، ایجاد رانت، فساد و تبعیض در کشور می‌شود که بسیاری از کارشناسان نسبت به این موضوع انذار داده بودند.

۳ دهک اول نفری ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های بعدی نفری ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی دریافت می‌کنند

رئیس جمهور در مورد اینکه با اجرای طرح کمک معیشتی قرار است به هر فرد چه میزان پرداختی صورت گیرد، خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم به بعد هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: در این طرح همه مردم بدون استثناء از یارانه نان و دارو برخوردار هستند و به هیچ عنوان قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

نان سنتی با قیمت سابق به دست مردم می رسد

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی در نرخ نان تغییر ایجاد می‌کند؟ گفت: نان سنتی با قیمت سابق به دست همه مردم خواهد رسید. دارو در پوشش بیمه‌ای می‌رود و قیمت آن هم تغییر نمی‌کند و زیرساخت‌های اینکار نیز تکمیل و آماده می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در تشریح نحوه پرداخت ارز ترجیحی به دارو گفت: یارانه‌ای که الان واردکنندگان این بخش دریافت می‌کنند، به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و بیمه‌ها دارو را با قیمتی که الان وجود دارد به دست مردم می‌رسانند.

آیت الله رئیسی با تاکید مجدد بر اینکه با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی تغییری در قیمت نان سنتی، دارو و بنزین نخواهیم داشت، گفت:: تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالا برگ الکترونیک آماده شود که احتمالا یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالا برگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: فعلاً برنامه‌ریزی شده که برای ۲ ماه آینده بدین شکل حمایت صورت گیرد و سپس طبق برنامه دولت تبدیل به کالابرگ الکترونیک شود. کالا برگ الکترونیک، برابر قانون و به عدالت نزدیک‌تر است و ظرفیت تبدیل شدن به گرانی را ندارد تا در این میدان مردم تنها نمانند و مشکلی خصوصاً برای خانواد‌ه‌های نیازمند نخواهد بود.

به گفته رئیس جمهورحتماً قبل از اینکه قیمت‌ها افزایش یابد این کمک معیشتی پرداخت می‌شود. منتها در نحوه برداشت آن طبیعتاً اگر ۲ ماه در حساب‌شان قرار بگیرد، ماه اول امکان پرداخت‌اش است و ماه دوم زمانی که برسد طبیعتاً امکان برداشت‌اش هست. این اعتبار در حساب مردم قرار داده می‌شود و بعداً دولت و ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کنند که چه زمانی و چگونه امکان برداشت خواهد داشت.

آنچه به عنوان یارانه نان در این طرح وجود دارد در مبالغ کمک معیشتی به مردم دیده نشده و به نوعی رقم جدایی است که به مردم داده می‌شود.

آیت الله رئیسی اعلام کرد: تلاش می‌شود با ایجاد زیرساخت‌ها، نان سنتی با قیمت فعلی در اختیار مردم قرار گیرد و افزایش بهای آرد آن به نحوی به فروشندگان پرداخت شود. با محاسبه‌ای که انجام می‌شود خریدار همچنان مبلغ فعلی نان سنتی را پرداخت می‌کند، اما مبلغی که فروشنده دریافت می‌کند از محل طرح اصلاح محل و نحوه پرداخت یارانه‌ها به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

بعد از سخنان رئیس جمهور سید احسان خاندوزی اعلام کرد: 30 درصد از جمعیت یارانه بگیر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد که البته ۱۰ درصد از جمعیت نیز بی نیاز از کمک‌های حمایتی دولت شناسایی شدند.

به گفته وزیر اقتصاد یارانه نان و دارو به همه افراد و دهک‌ها پرداخت می‌شود و تمایزی در این دو حوزه وجود ندارد.

خاندوزی گفته است در دولت تصمیم بر این است که به جای واریز چند مرحله‌ای یارانه‌ها، تمام کمک‌های معیشتی به شکل یکپارچه واریز شوند و از خرداد امسال این کار انجام می‌شود که بر این اساس دیگر خبری از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیست.

وی در توضیح طرح جدید نان گفت: طرحی که در وزارت اقتصاد پیشنهاد داده شد به این صورت بود که پرداخت از جیب مردم برای مصارف متعارف هیچ تغییری نمی‌کند. در واقع، مردم همان مقدار قیمت قبلی را می‌پردازند. در این طرح، تعداد نان خریداری شده در سامانه ثبت می‌شود و به دنبال آن نیز میزان آرد مورد استفاده هم ثبت و قابل شناسایی خواهد بود. برای جبران نیز، نانوا را برای پرداخت این حمایت انتخاب کردیم که بخشی از یارانه نان به او پرداخت می‌شود.

با پایان گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور، واریز مبلغ کمک معیشتی به حساب های مردم آغاز شد.

قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در این خصوص گفت: همزمان با دقایق پایانی صحبت‌های رئیس جمهور، واریز مبلغ کمک معیشتی به حساب سرپرست‌های خانوار از طریق شبکه بانکی آغاز شده و تا ساعات دیگر هم ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه روابط‌عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: در روزهای آینده اطلاعات بیشتری به مردم ارائه خواهد شد و زمان استفاده از این یارانه جبرانی از سوی دولت در آینده اعلام خواهد شد، اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست.

طبق این اطلاعیه، کسانی که به نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعتراض خود را ثبت کنند.

در ادامه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فراهم شدن امکان ثبت اعتراض نسبت به یارانه تخصیصی از طریق «سامانه رسیدگی به درخواست کمک حمایت معیشتی و یارانه نقدی» خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم وطنان گرامی می‌رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هم وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به‌ یارانه اختصاص یافته دارند می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *