دانش‌آموزان آماده امتحانات حضوری هستند؟

11:16 - 19 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۸۵۲۹
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خرداد ماه در حال رسیدن است و دانش آموزان باید بعد از دو سال کرونایی برای امتحانات حاضر شوند.

خبرگزاری میزان _ باشگاه خبرنگاران نوشت: کمتر از چند هفته دیگر آزمون‌های پایان ترم دانش آموزان شروع می‌شود. ماه خرداد که همیشه رنگ و بوی امتحانات پایان ترم را می‌دهد امسال نسبت به سال گذشته یک تفاوت دارد. در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و  ۹۹-۱۴۰۰ آموزش دانش آموزان به صورت مجازی و در قالب شبکه شاد انجام شد و بالطبع نحوه سنجش میزان یادگیری دانش آموزان نیز به صورت مجازی بود.

البته که بار‌ها در سال‌های تحصیلی گذشته اعلام شد آزمون‌های پایان ترم دانش آموزان به صورت حضوری انجام می شود اما فقط در پایه‌های مهم و نهایی این امر عملی شد و در کل موج‌های پیاپی کرونا این اجازه را نمی‌داد تا معلمان سنجش دقیقی از دانش آموزان داشته باشند.

به گفته یک پژوهشگر حوزه آموزش و پروش دانش آموزان در دو سال گذشته با تورم نمره مواجه بودند یعنی سنجش دقیقی از میزان یادگیری دانش آموزان وجود نداشت و نمراتی که آن‌ها کسب می‌کردند بیشتر از میزان یادگیری و تسلط بر درس بوده است.

حالا در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با مهار همه گیری کرونا این فرصت داده شد تا علاوه بر آموزش حضوری، در خرداد ماه شاهد حضور دانش آموزان در مدارس خواهیم بود. امسال تقریبا آموزش حضوری بعد از فروردین ماه و عید نوروز صورت گرفت یعنی دانش آموزان تقریبا نیمی از سال را آموزش مجازی و نیمی دیگر را آموزش حضوری تجربه کردند.

با نزدیک شدن به ماه امتحانات پایان ترم دانش آموزان نگرانی از عدم آمادگی کامل دانش آموزان احساس می‌شود. بهنام بهراد کارشناس این حوزه اعلام کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد دانش آموزان بعد از دوران کرونا با افت تحصیلی شدیدی مواجه شدند و حتی آمادگی حضور در پایه جدید را ندارند.

حال با بررسی شرایط مثل افت شدید تحصیلی، آموزش تلفیقی مجازی و حضوری و عدم آمادگی دانش آموزان برای آموزش حضوری حاکی از آن است که دانش آموزان آماده آزمون حضوری نیستند و حتی برخی از دانش آموزان نیز علاقه بیشتری به آزمون مجازی دارند.

این عدم آمادگی حتی در دانش آموزان پایه ابتدایی نیز قابل احساس است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که شاهد افت یادگیری خصوصاً در زمینه سواد پایه در اول ابتدایی هستیم. به گفته این مقام مسئول مهارت‌هایی که نیاز به نظارت حضوری معلم دارند؛ مانند مهارت نوشتن که جزء مهارت‌های پایه سواد محسوب می‌شوند، بیشتر از بقیه مهارت‌ها آسیب دیده اند.

همچنین بهراد پژوهشگر حوزه آموزش و پروش گفت: میزان افت تحصیلی دانش آموزان در این دو سال بسیار زیاد بوده و نتایج ضعیف آن علاوه بر آزمون‌های پایان ترم، در آزمون‌های بین المللی مانند تیمز و پرلز نیز شاهد خواهیم بود.
آزمون تیمز و پرلز، به نوعی محک ارزیابی نظام‌های آموزشی در کشور‌ها و میزان موفقیت نظام آموزش و عملکرد آن است و به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

از عوامل اصلی این افت‌ می‌توان به کمبود ساعت آموزش برای دانش آموزان اشاره کرد. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که میانگین حضور روزانه دانش آموزان در «شاد» طی دوران کرونا ۵۷ دقیقه بوده است، این در حالی است که در آموزش‌های حضوری ساعت حضور دانش آموزان در کلاس به صورت مفید ۴ برابر است.

کارشناسان این حوزه معتقداند که این کمبود ساعت تنها با گذاشتن کلاس‌های تقویتی و یا اضافه کردن آموزش مجازی به آموزش حضوری علاوه بر برنامه مدرسه موثر است. حتی با سنجش دانش آموزان، کسانی که دچار افت شدید شده اند را گروه بندی کرده و ویژه برنامه برای آن‌ها برگزار کنند تا علاوه بر آمادگی امتحانات پایان ترم، برای شروع سال تحصیلی جدید آماده شوند.

برخی کارشناسان اعلام کردند که این افت تحصیلی و عدم توجه به آن باعث عمیق‌تر شدن آن و حتی ترک تحصیلی دانش آموزان می‌شود که نیازمند برنامه ریزی دقیق و مناسب وزارت آموزش و پرورش برای مناسب کردن شرایط است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *