سوت زنی در بورس؛ اقدامات بازار سرمایه در جهت رسیدگی به تخلفات

9:02 - 19 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۸۲۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه اعلام کرد: دو پرونده که حکم آنرا کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس صادر کرده، مربوط به گزارش تخلف مردم در سال 1399 بوده که پس از طی روند حقوقی و تجدید نظر، منجر به 2 رای قطعی برای 2 ناشر شده است.

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با میزان گفت: در سال 1400 نیز 1672 گزارش سوت زنی از تخلفات ناشران، بازار، نهادهای مالی و فضای مجازی به سامانه دیده بان سلامت واصل شده که همه آنها بررسی شده و از این تعداد 383 مورد حائز شرایط ناهنجاری بود.

وی افزود: پس از کارشناسی های متعدد و راستی آزمایی بر روی این گزارشات، تکمیل مستندات و مصاحبه با مطلعین و نامه نگاری های متعدد، در نهایت، 31 گزارش در سال 1400 به معاونت حقوقی ارسال شده است.


با تاکید بر حفظ محرمانگی هویت گزارش گران ناهنجاری گفت: بر اساس تصمیم هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به دو گزارشگر ناهنجاری به ترتیب مبلغ 610 میلیون ریال و 300 میلیون ریال به عنوان پاداش اعطا می گردد.

براساس دستورالعمل حمایت و تشویق گزارش گران ناهنجاری در بازار سرمایه، بین 10 تا 30 درصد از مجموع مبلغ جريمه نقدي موضوع رأي يا آراي قطعي، به عنوان پاداش شخص يا اشخاص گزارش گر واجد شرایط تعيين مي شود.


رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه توضیح داد: گزارش های متعددی در حوزه های بازار، ناشران، نهادهای مالی و فضای مجازی به اداره دیده‌بان سلامت واصل شده که همه آنها به دقت مورد بررسی کامل قرارگرفته و اقدامات نظارتی لازم صورت پذیرفته است.


ابراهیمی افزود: در خصوص گزارش هایی که حائز شرایط ناهنجاری بوده اقدامات نظارتی شامل ارائه تذکرات، موارد اصلاحی، شفاف سازی و آگاهی بخشی به فعالان صورت پذیرفته و در نهایت، گزارش هایی که دارای وصف مجرمانه یا متخلفانه بوده به مرجع رسیدگی به تخلفات ارسال شده است.


وی با بیان اینکه تخلفات این 2 ناشر با استفاده از گزارش واصله توسط گزارشگر ناهنجاری کشف گردیده است گفت: عدم افشای فوری اطلاعات، معامله اوراق بهادار بدون رعایت مقررات قانونی و تشریفات بازار سرمایه، ارائه اطلاعات خلاف واقع به سازمان بورس و عدم رعایت ماده 42 قانون بازار از جمله موارد تخلفاتی بوده که این دو ناشر اقدام به انجام آن کرده است.


رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه توضیح داد: در مورد یکی از پرونده ها بیش از 120 نفر ساعت کار کارشناسی انجام شده و بیش از 100 صفحه گزارش تخلف به همراه مستندات تهیه شده است و در پرونده دوم بیش از 252 نفر ساعت کار کارشناسی صورت پذیرفته که بالغ بر80 صفحه گزارش تخلف به همراه مستندات جمع آوری و به مرجع رسیدگی تخلفات این سازمان ارسال شده است.


گفتنی است سازمان بورس مطابق مقررات در راستای حمایت حقوقی از گزارشگران ناهنجاری در صورت نیاز آن ها، پرداخت هزينه‌هاي پيگيري فرآيند هاي حقوقي و اداري از جمله هزينه وكالت و مشاوره را در دستور کار خود قرار داده و جزو اولین سازمان هایی است که در حوزه کشف تخلفات اقدام به ارائه پاداش به گزارشگران ناهنجاری کرده است.


همچنین لازم به ذکر است به منظور ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داد و گزارشگران می توانند با مراجعه به آدرس dideban.seo.ir گزارش خود را ثبت کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *