همدردی گزینشی؛ رفتار متناقض کشورهای اروپایی با پناه‌جویان

8:27 - 19 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۸۱۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقامات کشورهای اروپایی در برابر پناهجویان و مهاجران در این کشور به صورت گزینشی عمل می کنند و اقدامات آنها کاملا متناقض است.

خبرگزاری میزان – رفتار کشورهای اروپایی برای کمک به پناهندگان اوکراینی، پرسش‎های ناخوشایندی را در مورد سیاست این کشورها در قبال پناه‌جویان و مهاجران از خاورمیانه و آفریقا ایجاد می‌کند.

به گزارش «balkaninsight»، در جایی در جنگل، سه کودک زیر پنج سال، با لباس زمستانی، دور آتش نشسته‌اند؛ دو نفر با انتظار به دوربین خیره می‌شوند، فرد دیگری در خواب است؛ در صحنه ای دیگر، همچنین در یک جنگل، چهار مرد جوان در شرایط بدی روی زمین خوابیده‌اند و بسته‌بندی‌های غذای باقیمانده در اطراف پراکنده شده است.

اینها تصاویری هستند که در محل استقرار پناه‎جویان در لهستان در معرض دید عموم مردم این کشور قرار گرفتند؛ در حالی که تمام این کشور درگیر تلاش گسترده برای جمع‌آوری لباس‎های گرم، غذا و دارو برای هزاران پناهنده‌ای است که از مرز اوکراین می‌آیند، به نظر می‌رسد که هیچ فردی به سراغ افراد حاضر در این تصاویر نمی‌رود.

دلیل این رفتار متناقض این است که به جای اوکراینی‌ها، این پناهجویان هستند که در مرز بین بلاروس و لهستان گرفتار هستند.

در ماه فوریه، مقام‎های لهستانی جسد یک جوان 26 ساله را در جنگل‌های شرق لهستان، در یک منطقه صعب‌العبور پر از باتلاق پیدا کردند.

این جوان با گروه بزرگتری که شامل کودکان می‌شد، سفر می‌کرد که مقام‎های مرزی لهستان آنها را اخراج کرده و به مرزهای بلاروس بازگردانده بودند.

دسترسی به منطقه‌ای به طول سه کیلومتر در امتداد مرز لهستان همچنان برای خبرنگاران و سازمان‌های بشردوستانه مسدود است و افرادی که در جنگل نیاز به کمک دارند تنها هستند.

در حدود 400 کیلومتری جنوب، در مرز لهستان با اوکراین، وضعیت کاملا متفاوت است؛ مقام‎های لهستانی برای حمایت از اوکراینی‌هایی که از جنگ فرار می‌کنند کاملا مصمم هستند.

دولت لهستان مراکز پذیرش پناهندگان را در امتداد مرز اوکراین باز کرده و ورود به لهستان بدون مشکل است و مقام‎ها آماده هستند تا دسترسی مردمی را که جنگ فرار می‌کنند به سیستم‌های بهداشتی و آموزشی در این کشور تسهیل کنند.

تلاش‌های گسترده به موازات آن در حال انجام است؛ مقام‎های لهستانی در ایستگاه‌های قطار یا گذرگاه‌های مرزی منتظر می‌مانند تا خانواده‌های اوکراینی را به داخل لهستان منتقل کنند.

ارتباطات عمومی توسط گارد مرزی لهستان به خوبی این اختلاف آشکار در برخورد با پناه‌جویان اوکراینی و غیر اوکراینی را دربر می‌گیرد.

عزم گسترده‌ای که برای پناهندگان اوکراینی از سوی لهستان وجود دارد دستکم یک معما را در مورد نگرش اکراه‌گونه لهستان نسبت به پناهندگان در گذشته حل می کند؛ مشکل لهستان ظرفیت پذیرش نیست.

مانند سایر کشورهای اروپایی، لهستان قاطعانه با سیاست درهای باز اتحادیه اروپا برای پناه‌جویان و مهاجران خارج از این قاره مخالفت کرده است.

بخشی از لفاظی‌های ورشو، از جمله در سال 2015، زمانی که پناهجویان سوریه به سمت این کشور حرکت می‌کردند، این بود که کشورهایی مانند لهستان در شرق اروپا هنوز آنقدر فقیر هستند که نمی‌توانند کمک کنند.

اما اکنون آشکار شده که اگر اراده‌ای وجود داشته باشد، راهی وجود خواهد داشت؛ این روزها، لهستان موفق به ارائه کمک‌های اولیه و اسکان به 100 هزار پناهجو در روز شده است.

در مقایسه با موج کنونی پناهندگان، «بحران مهاجرت» پیش از این بسیار اندک بود؛ در طول سال 2021، گارد مرزی لهستان گزارش داد که از بیش از 39 هزار «تلاش برای ورود» به لهستان را «جلوگیری» کرده است.

در تمام طول سال 2021، تعداد افرادی که از غرب آسیا، افغانستان و آفریقا سعی در ورود به لهستان داشتند کمتر از تعداد پناهجویان اوکراینی بود که در یک روز وارد این کشور می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *