دلیل آلودگی امروز هوای تهران چه بود؟

17:33 - 18 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۷۸۱۱
نفس تهرانی‌ها با تشدید آلودگی هوا و افزایش شاخص ذرات معلق دوباره به شماره افتاد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید بر اساس رصد و تحلیل‌های انجام شده منشاء آلودگی هوا از توده بزرگ گرد و غبار از سوی عربستان بوده و تصمیم گیری در مورد تعطیلی مدارس امروز قبل از برگزاری کمیته اضطرار و با مشاوره هواشناسی و اداره محیط زیست و وزارت بهداشت به استانداری تهران انجام شده است.

خبرگزاری فارس نوشت: شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد 196 قرار گرفته و هوای تهران برای همه افراد جامعه آلوده و وضعیت هوای تهران قرمز شد.طی ۲۴ ساعت گذشته هم شاخص کیفیت هوا بر روی عدد 124 قرار داشت و هوای تهران برای گروه‌های حساس جامعه آلوده بود.

از ساعت خروج دانش آموزان و والدین از منزل گذشته بود که صبح امروز به صورت دیرهنگام استانداری اعلام کرد: پیش دبستانی استان تهران به علت افزایش ریزگردها تعطیل شده و همچنین زنگ ورزش دانش آموزان دوره متوسطه نیز تا اطلاع بعدی برگزار نمی‌شود این موضوع با واکنش‌های ز یادی از سوی والدین و خانواده‌ها همراه شد البته وزارت آموزش‌وپرورش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تعطیلی امروز مهدهای کودک و دبستان‌های استان تهران با تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران بوده است.

اورژانس تهران در ۶ میدان پایتخت مستقر شد

رئیس مرکز اورژانس تهران، از استقرار آمبولانس های این سازمان در ۶ میدان تهران به منظور خدمات رسانی به شهروندان خبر داد.با توجه به آلودگی هوا در تهران ۴ اتوبوس آمبولانس، موبایل کلینیک و آمبولانس‌های اورژانس تهران در میادین تجریش، انقلاب، آزادی، امام خمینی (ره)، میدان راه آهن و میدان شهدا مستقر و آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.

وی افزود: شهروندانی که احساس تنگی نفس یا سرگیجه دارند می‌توانند با مراجعه به این مراکز اقدامات درمانی اورژانس پیش بیمارستانی را دریافت کنند.

نیاز به داشتن راه حل مطمئن و امکان پذیر از دو بعد اقتصادی و عملیاتی برای مقابله با آلودگی هوا

نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر اظهارداشت: شهر تهران سالانه به دلیل عدم وجود ساز و کار مشخص در زمینه سلامت، شاهد از دست رفتن جان شهروندان خویش است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: آلودگی هوا موجب مرگ های روزانه می شود و هنوز راه حل مطمئن و امکان پذیر از دو بعد اقتصادی و عملیاتی برای آن به دست نیامده است و به شکل مسکن های عموما طبیعی به جنگ آن می رویم که باید سلامت در این بخش در اولویت آنی قرار بگیرد.

احتمال تداوم آلودگی هوای پایتخت/ وزارت بهداشت: مدارس و ادارات تعطیل شوند

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت از ظهر روز گذشته درخواستی را برای تشکیل کمیته اضطرار داده بود افزود: متاسفانه این جلسه امروز صبح تشکیل شد و در نهایت با توجه به بالا بودن غلظت آلاینده‌های هوا دیر هنگام اعلام شد که مدارس تعطیل شوند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر شاخص فعلی هوای پایتخت در محدوده خیلی ناسالم است افزود: عصر امروز سازمان هواشناسی وضعیت هوای پایتخت را بررسی خواهد کرد اما پیش بینی ما این است که روند آلودگی هوا ادامه داشته باشد و از همین رو وزارت بهداشت پیشنهاد می‌دهد در صورت ادامه روند آلودگی هوا فردا مدارس و ادارات تعطیل شوند.

شاهسونی با بیان اینکه در جلسه امروز تصمیمی برای تعطیلی مدارس یا سایر مراکز در روزهای آتی گرفته نشده است گفت: مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند.

منشاء امروز آلودگی هوای تهران از سوی عربستان است

سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلودگی امروز هوای تهران به خبرنگار فارس گفت: گرد و غبار عمدتاً منشاء خارجی دارد و بر اساس رصد و تحلیل تصاویر ماهواره ای از روز جمعه توده از گرد و غبار از عربستان وارد ایران شده و انتهای توده در ابتدای امروز به صورت کامل وارد کشور شده است و چندین استان حتی استانهای شمالی را دربرخواهد گرفت.

وی بیان داشت: البته بخش دیگری از این گرد و غبار و آلودگی امروز هم مربوط به توده دیگری از گرد و غبار از سوی کشور عراق است که بخش عمده آلودگی امروز مربوط به همان توده عربستان بوده و سبب تشدید آلودگی هوا شده است.

ماجرای دیرهنگام تعطیلی مدارس

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه قانون هوای پاک کارگروه اثر آلودگی هوا 8 عضو دارد و شهرداری تنها یک عنوان است و اطلاع‌رسانی در مورد مصوبات این کارگروه از طریق رسانه ها توسط رئیس کارگروه همان استاندار و در غیاب آن توسط دبیر کارگروه و یا نماینده محیط زیست اعلام می‌شود البته ناگفته نماند که تصمیم گیری در مورد تعطیلی مدارس امروز قبل از برگزاری کمیته اضطرار و با مشاوره هواشناسی و اداره محیط زیست و وزارت بهداشت به استانداری تهران انجام شده است.

نفس تهرانی‌ها با تشدید دوباره آلودگی هوا دوباره به شماره افتاده و فارغ از دیرهنگام اعلام کردن تعطیلی مدارس اکنون به نظر می‌رسد مهمان ناخوانده فعلا بنا به رفتن از تهران ندارد و باید فکری اساسی برای روزهای آتی کرد.البته راهکار مسوولان اکثر مواقع راهکارهای موقت و مسکنی است و باید دید آیا فکری جدی، جامع و اساسی برای مقابله با آلودگی هوا اتخاذ خواهد شد؟

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *