«بررسی مبادلات تجاری میان کشورهای مسلمان و ارائه راهکارهایی جهت توسعه آن» منتشر شد

11:00 - 16 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۳۵۷۰
کتاب «بررسی مبادلات تجاری میان کشورهای مسلمان و ارائه راهکارهایی جهت توسعه آن» در ۲۶۸ صفحه به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

خبرگزاری میزان - کتاب «بررسی مبادلات تجاری میان کشورهای مسلمان و ارائه راهکارهایی جهت توسعه آن» اثر فرزانه احمدیان یزدی و مهسا مسگرانی در ۲۶۸ صفحه به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

کشورهای اسلامی با توجه به داشتن امکانات و امتیازات نتوانستند متناسب با امکانات و توانایی های خود یک بلوک قدرتمند اقتصادی و سیاسی تشکیل دهند؛ شکی نیست که اگر این امکانات به خوبی ساماندهی شود و برای کمک به رفاه اقتصادی و ارتقای سیاسی کشورهای اسلامی به کار گرفته شود، تحولات چشمگیری در این کشورها به وجود می آید.

در این تحقیق، به طور جامع با در نظر گرفتن تمامی ابعاد تجارت کالایی میان کشورهای مسلمان عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی و بر اساس جدیدترین اطلاعات موجود مربوط به تجارت بالفعل میان این دسته از کشورها و بررسی امکان گسترش روابط تجاری کالایی میان آنها پرداخته شده است.

ساختار اثر

این اثر در پنج فصل تالیف شده است؛ در فصل اول، با مرور نظریات تجارت بین الملل در حوزه موضوع مورد مطالعه و با توجه به تجارت عملیاتی این دسته از کشورها طی سال های اخیر، راهکارهای عملیاتی در جهت بهبود و افزایش روابط تجاری کالایی میان آنها عرضه شده است. در واقع در این پژوهش از مبانی نظری موجود در این حوزه در کنار شواهد تجربی از وضع تجارت بالفعل میان کشورهای مسلمان (بر اساس جدیدترین آمار موجود)، به منظور ارائه پیشنهادهای کاربردی جهت افزایش تجارت دو جانبه موثر میان این کشورها بهره گیری شده است.

در فصل دوم به مبانی نظری تحقیق مرتبط با نظریه های تجارت بین الملل متناسب با موضوع تحقیق (نظریه سوداگری، نظریه مزیت مطلق آدام اسمیت، نظریه مزیت نسبی ریکاردو، نظریه فرصت هابرلر، نظریه استوارت میل و...) پرداخته شده است.

در فصل سوم، وضع مبادلات تجاری بین کشورهای مسلمان بر اساس آخرین اطلاعات موجود در پایگاه های آماری معتبر ارائه و به طور کامل تجزیه و تحلیل شده است. در این فصل ضمن مروری بر تحقیقات انجام شده درباره همکاری های اقتصادی منطقه ای، وضعیت تجارت بین الملل میان کشورهای عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی و وضع تراز تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری های کشورهای اسلامی شبکه جغرافیایی تجارت درون سازمانی اعضای این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم که با عنوان موانع گسترش و توسعه مبادلات تجاری میان کشورهای مسلمان تالیف شده، موانع ایجاد بازار مشترک اسلامی تبیین و نشانه هایی از توسعه همگرایی اقتصادی میان اعضا بررسی شده است.

در فصل پنجم، نتایج کلی برگرفته از این تحقیق و راهکارهایی برای گسترش مبادلات تجاری میان کشورهای مسلمان بیان شده است.

برشی از اثر

* موانع ایجاد بازار مشترک اسلامی

با وجود تاکید بر تشکیل بازار مشترک اسلامی در نشست های کشورهای اسلامی در سطوح گوناگون موانعی بر سر راه شکل‌گیری این بازار وجود دارد که عملیاتی شدن آن را به تاخیر انداخته است؛ برخی از این موانع عبارتند از: پراکندگی جغرافیایی، ساختار اقتصادی، کشورهای عضو از لحاظ شاخص توسعه انسانی، موانع سیاسی.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/  مراجعه نمایند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *