گلعلی بابایی: خانواده‌ها کتاب را از سبد کالای خود حذف کرده‌اند

8:00 - 14 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۲۵۹۵
یک نویسنده کتاب گفت: افزایش قیمت کاغذ و بالا رفتن قیمت مواد اولیه بستری شد برای افزایش قیمت کتاب‌ها در عین حال خانواده نیز با افزایش فشار‌های اقتصادی کتاب را که به عنوان کالایی غیر اساسی شناخته و از سبد خود حذف کرد لذا بازار نشر با رکود سخت مواجه شد و تولید و چاپ کتاب به سختی روی می‌دهد.

گلعلی بابایی در گفت‌وگو با میزان پیرامون وضعیت این روزهای عرصه ادبیات گفت: محتوا‌هایی که تولید می‌شود متنوع و درعین حال مناسب هستند، اما آنچه در حوزه کتاب و کتابخوانی باید به آن توجه شود روند فرآیند تولید کتاب است.

وی در همین راستا ادامه داد: افزایش قیمت کاغذ و بالا رفتن قیمت مواد اولیه بستری شد برای افزایش قیمت کتاب‌ها در عین حال خانواده نیز با افزایش فشار‌های اقتصادی کتاب را که به عنوان کالایی غیر اساسی شناخته و از سبد خود حذف کرد لذا بازار نشر با رکود سخت مواجه شد و تولید و چاپ کتاب به سختی روی می‌دهد.

بابایی به تاثیر کرونا بر حوزه نشر اشاره و ابراز کرد: بیماری کرونا و تعطیلی نمایشگاه‌های کتاب رغبت تولید را از ناشران گرفته است این در حالی است که توجه به پروتکل‌های بهداشتی و کاهش ارتباطات خانواده در جامعه زمینه را برای افزایش اوقات فراغت فراهم کرده این بهترین زمان برای مطالعه است.

نویسنده کتاب «در هاله‌ای از غبار» به کاهش تیراژ‌ کتاب‌ها اشاره و بیان کرد: رکود در بازار کتاب و عدم توزیع نا مناسب کتاب ها؛ مخاطبان را از دسترسی به کتاب‌ها باز می‌دارد همین امر باعث دلزدگی و دوری مخاطبان از کتاب می‌شود و در نتیجه کاهش سرانه مطالعه را به همراه دارد این امر جوانب دیگری مانند دلسردی نویسنده را نیز در بر دارد، زیرا به نظر می‌رسد کتاب مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی به قیمت کتاب‌ها اشاره و تاکید کرد: افزایش ناگهانی قیمت کتاب‌ها باعث شد فروش کتاب‌ها نیز با کندی شکل بگیرد یعنی قیمت یک کتاب ۳۰ هزار تومانی در طی چند ماه به ۸۰ هزار تومان رسید این در حالی است که کتاب کالایی فرهنگی و در عین حال زمینه ساز فرهنگ اجتماعی محسوب می‌شود و افزایش قیمت آن برای خانواد‌ه‌هایی که قشر کم در آمد جامعه هستند به معنی حذف کامل این کالای فرهنگی از زندگی آن‌ها است.

بابایی شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی اشاره و ابراز کرد: نویسنده و تدوینگر موظف است تا به تولید کتاب خوب بپردازد کتابی که هم به غنای فرهنگ کمک کند و هم بتواند ذائقه مخاطبان را تامین کند در هرصورت تولید کتاب خوب بسیار مهم است همانگونه که شعار امسال را با عنوان «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» نامگذاری کردند تا اهمیت مطالعه با کمک کتاب‌های خوب را به مخاطبان یادآوری کنند.

وی در مورد کتاب خوب ابراز کرد: کتاب خوب بستگی به ذائقه مخاطبان دارد برخی افراد علاقمند به کتاب‌های ژانر جنایی هستند، برخی علاقمند به کتاب‌های دفاع مقدس بوده و برخی نیز علاقمند به کتاب‌های زندگی نامه شهدا هستند افرادی هم علاقمند به رمان بوده و برخی نیز به مطالعه کتاب‌های علمی می‌پردازند در همه این بخش‌ها باید انتخاب کتاب‌های خوب را مد نظر قرار دهیم.

نویسنده کتاب «همپای ساعقه» افزایش قیمت کتاب را در سطح سرانه مطالعه مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: من با این امر که برخی معقتد هستند اگر افراد جامعه علاقمند به کتاب باشند قیمت آن برایشان مهم نیست موافق نیستم بالا رفتن قیمت کتاب یعنی ناتوانی افراد در خرید این کالا وقتی کالا‌های اساسی در اولویت یک خانواده قرار دارد خانواده کتاب را که یک کالایی فرهنگی است از سبد خود خارج می‌کند و چنانچه توان مالی افزایش یابد آنرا به سبد خانوار اضافه می‌کند.

بابایی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید در اولویت فعالیت‌های ما قرار داشته باشد و باید برای تبلیغ و معرفی کتاب‌ها توجه ویژه داشته باشیم این مهم خصوصا برای رسانه ملی بسیار مهم است، زیرا در بر دارندگی فراوانی داشته و از شرایط لازم برای معرفی کتاب برخوردار است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *