مهدوی: ۵۰ درصد پرونده‌ها در شعبات ویژه شوراهای حل اختلاف استان تهران با صلح وسازش مختومه می‌شوند

9:31 - 16 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۲۰۰۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، گفت: در حال حاضر با تلاش همکاران در شعبات ویژه صلح وسازش حدود ۵۰ درصد پرونده‌های ارجاع شده به این شعبات با ایجاد صلح و سازش بین طرفین و بدون صدور حکم مختومه می‌شوند.

غلامرضا مهدوی در گفت‌وگو با میزان، در رابطه با عملکرد شورای حل اختلاف استان تهران در راستای قضا زدایی با تاکید بر لزوم اجرای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر قضازدایی، اظهار کرد: شورای حل اختلاف استان تهران در راستای قضازدایی دو راهکار و راهبرد را در پیش گرفته‌ است.

وی افزود: یکی از این راهبرد‌ها بر اساس سند تحول قضایی است که به صراحت تکلیف شورا‌ها را مشخص کرده تا برای ارتقا صلح و سازش در پرونده‌ها گام‌های موثر بردارند که شورا‌های حل اختلاف استان تهران در همین راستا حرکت می‌کنند.


رئیس شورای حل اختلاف استان تهران دومین راهکار و راهبرد شورای حل اختلاف استان تهران در راستای قضازدایی را گام بر داشتن در جهت اجرای دستورات شخص رئیس قوه قضاییه برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها عنوان کرد.


مهدوی استقرار شعبات ویژه صلح و سازش در دادسراها، محاکم، زندان‌ها و در سطح استان تهران را مصداق بارز قضازدایی در شورا‌های حل اختلاف دانست و افزود: این شعبات ویژه شورای حل اختلاف با ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها موجب جلوگیری و کاهش ورود پرونده‌ها به مراجع قضایی می‌شوند.


وی با اشاره به وجود ۶۰ مجتمع شورای حل اختلاف در سطح استان تهران که اولین تکلیف آن‌ها مختومه کردن پرونده‌ها با ایجاد صلح و سازش است، افزود: انجام وظیفه شعبات ویژه صلح و سازش خارج از صلاحیت ذاتی شورا‌ها مصداق عینی قضازدایی است.


رئیس شورای حل اختلاف استان تهران در ادامه تشریح کرد: علاوه بر موارد فوق رسیدگی به پرونده‌ها با بار مالی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان که در صلاحیت ذاتی شورا‌های حل اختلاف نیست به منظور قضازدایی و کاهش ورود پرونده‌ها به مراجع قضایی در شعبات ویژه صلح و سازش شوراهای حل اختلاف انجام می‌شود.


مهدوی گفت: در حال حاضر با تلاش همکاران در شعبات ویژه صلح وسازش حدود ۵۰ درصد پرونده‌های ارجاع شده به این شعبات با ایجاد صلح و سازش بین طرفین و بدون صدور حکم مختومه می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *