نمازی: جذب مربیان بزرگ تضمینی برای موفقیت در جام‌جهانی نیست/ آمریکایی‌ها به نسل فعلی خود خیلی امیدوارند

2:42 - 12 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۴۹۹۱۱
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
کارشناس فوتبال ایران گفت: با این که میانگین سنی تیم ملی نسبت به دور گذشته جام جهانی کاهش یافته، اما تجربه اکثر بازیکنان به خاطر حضور در جام جهانی قبلی و بازی در لیگ‌ها و تیم‌های معتبر اروپایی افزایش پیدا کرده است.

امید نمازی در گفت‌وگو با میزان، درباره ارزیابی‌اش از گروه تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲، اظهار داشت: برخلاف تصور اکثر مردم که فکر می‌کنند در گروه آسانی حضور داریم، اما من نظر متفاوتی دارم، زیرا با نگاه به لیست بازیکنان دو تیم انگلیس و آمریکا متوجه می‌شویم که ایران در این گروه کار سختی دارد و در گروه دشواری حضور داریم. هم انگلیس و هم آمریکا حریفان قدرتمندی هستند و حتی تیم سومی هم که قرار است از بین اوکراین، ولز و اسکاتلند مشخص شود، حریف ضعیفی نخواهد بود. تیم انگلیس پس از خداحافظی بازیکنان نسل قدیم خود و کنار هم بازی کردن بازیکنان نسل جدیدش، متحول شده و بهتر از گذشته بازی می‌کند و ثمره این تغییر نسل کسب نایب قهرمانی در یورو و چهارمی جهان بود.

وی با اشاره به تیم‌های حاضر در گروه ایران در جام جهانی، افزود: انگلیس بازیکنان خوبی دارد که در بهترین تیم‌های دنیا بازی می‌کنند. انگلیس این دوره هم می‌آید تا ضمن صدرنشینی در گروه، با حریفان راحت‌تری در مراحل  بعدی مواجه شود. آنها شانس بالایی برای قرار گرفتن در بین تیم‌های برتر جام دارند. ایران، آمریکا و یکی از تیم‌های ولز، اوکراین یا اسکاتلند هم برای رتبه دوم گروه بازی خواهند کرد که نمی‌توان گفت چه تیمی این جایگاه را تصاحب می‌کند. بهترین راهکار اینست که بتوانیم با تیم‌هایی بازی تدارکاتی داشته باشیم که شبیه‌سازی بازی با تیم‌های همگروه‌مان باشد.

*نباید فرض کنیم دوباره می‌توانیم به راحتی از پس آمریکا بر بیاییم

این کارشناس فوتبال، تصریح کرد: همه چیز به این بستگی دارد که تا شروع جام‌جهانی چقدر بتوانیم خودمان را تا مرز آمادگی کامل برسانیم. باید با تدارکات و بازی‌های دوستانه خودمان را محک بزنیم تا نقاط قوت و ضعف تیم ملی نمایان شود. مسئولان اگر بخواهند موفق شوند باید شرایط خوبی از لحاظ پشتیبانی و حمایتی برای تیم ملی فراهم کنند.

نمازی درباره رویارویی با تیم آمریکا، گفت: در بین تیم‌های آسیایی گروه ما گروه به مراتب بهتری است، اما نباید فرض کنیم که خیلی هم ساده است. آمریکا یک تیم جنگنده است، زیرا آمریکایی‌ها به نسل فعلی خود خیلی امیدوار هستند. دست کم گرفتن آمریکا  اشتباه بزرگی است، زیرا با تیم ۱۹۹۸ قابل قیاس نیست و نباید فرض کنیم دوباره می‌توانیم به راحتی از پس این تیم بر بیاییم.

*اعتماد به نفس بازیکنان باعث می‌شود مقابل تیم‌های بزرگ بدون ترس بازی کنند

وی افزود: در حال حاضر نسل خوبی از فوتبالیست‌های باکیفیت و بین‌المللی را در تیم ملی در اختیار داریم، اما قطعاً صعود از چنین گروهی کار دشواریست و نیاز به تدارکات مناسب و کار و تلاش مستمر دارد. کادر فنی تیم ملی و فدراسیون فوتبال باید بازی‌های تدارکاتی خوب و باکیفیتی با تیم‌های شناخته شده مهیا کنند تا با هماهنگی کامل در ۳ بازی دور گروهی مقابل رقبا ظاهر شویم.

این کارشناس فوتبال با اشاره به تعدد لژیونر‌ها در تیم ملی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با این که میانگین سنی تیم ملی نسبت به دوره گذشته جام جهانی کاهش یافته، اما تجربه اکثر بازیکنان به خاطر حضور در جام جهانی قبلی و بازی در لیگ‌ها و تیم‌های معتبر اروپایی افزایش پیدا کرده است که این موضوع در نوبه خود مزیت بسیار مهمی برای تیم ملی به حساب می‌آید. بیشتر بازیکنان اصلی در ترکیب تیم ملی لژیونر هستند و همین اعتماد به نفس باعث می‌شود در مواجهه با تیم‌های بزرگ بدون ترس و واهمه بازی کنند.

*دلیلی برای کنار گذاشتن اسکوچیچ نمی‌بینم

نمازی درباره عملکرد فنی اسکوچیچ از زمان نشستن بر روی نیمکت تیم ملی تا صعود به جام جهانی، اظهار کرد: اسکوچیچ مربی است که توانست پیش از اتمام مسابقات تیم ملی را به جام جهانی ببرد پس دلیلی نیست او را کنار بگذارند و باید او را حفظ کنند. اگر قرار بر جذب مربیان بزرگ است باید بدانیم خیلی از مربیان اسم و رسم دار مانند مانچینی و حتی کی‌روش همراه با تیم‌های خود به جام جهانی نرفتند. جذب مربیان بزرگ تضمینی برای موفقیت نیست. اسکوچیچ از لحاظ فنی خوب است و روابط دوستانه‌ای با بازیکنان دارد، زیرا می‌داند چگونه با آنها برخورد کند.

این مربی فوتبال درخصوص سطح لیگ برتر در فصل جاری، گفت: لیگ امسال سطح بسیار خوبی داشت و در حالی که به هفته‌های پایانی رسیده‌ایم، استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی می‌جنگند. به نظرم نقطه قوت استقلال در ساختار دفاعی این تیم است که باعث شده کم گل بخورند و تاکنون شکستی را تجربه نکنند. تجربه فصول گذشته نشان داده که نباید از الان که استقلال با ۶ امتیاز بالاتر از پرسپولیس قرار دارد را قهرمان دانست، زیرا فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و هنوز پرسپولیس روی کاغذ برای قهرمانی شانس دارد. استقلال برای قهرمانی باید همین روند را ادامه دهد؛ هرچند پرسپولیس در هفته‌های اخیر شرایط خوبی نداشته و امتیازات مهم زیادی را از دست داده است.

*سپاهان در ساختار دفاعی با مشکل مواجه است

وی درباره حذف سپاهان از از لیگ قهرمانان آسیا، اظهار داشت: سپاهان بازی بسیار روانی انجام می‌دهد و در خلق موقعیت و فاز هجومی شرایط ایده‌الی دارد، اما متاسفانه تیم نویدکیا در ساختار دفاعی با مشکل مواجه است و دیدیم که چگونه مقابل همه تیم‌های گروه خود گل می‌خورد. شاید سپاهان با این شرایط دفاعی در لیگ برتر ایران مشکل نداشته باشد، اما در لیگ قهرمانان آسیا که تیم‌ها هزینه می‌کنند و مهاجمان زهردار خوبی به خدمت می‌گیرند، شرایط متفاوت است.

نمازی در پایان در مورد پیش‌بینی‌اش از قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲، گفت: صحبت کردن از قهرمان جام جهانی آن هم در شرایطی که سطح فنی تیم‌ها بسیار نزدیک شده، کار دشواریست. به نظرم تیم‌های انگلیس، برزیل، فرانسه، آرژانتین و آلمان برای قهرمانی شانس دارند، اما نباید از سایر تیم‌ها هم غافل بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *