دادستان استان چهارمحال و بختیاری: سنت خون‌بس با کمک شورای حل اختلاف به مصالحه ختم می‌شود

9:01 - 09 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۴۶۸۳۶
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی

عبدالرضا علیمحمدی در گفت و گو با میزان درخصوص تاثیر ترویج آگاهی‌های حقوقی بر کاهش ارتکاب به جرم اظهار کرد: هر چقدر اطلاعات حقوقی مردم بالاتر برود هم در زمینه روابط اجتماعی و هم در مورد مسائل حقوقی می‌توانند بهتر عمل کنند. همچنین این مساله می‌تواند بر کاهش ارتکاب به جرم هم اثر قابل توجهی داشته باشد. چون زمانی که مردم در زمینه مسائل حقوقی آگاهی کافی داشته باشند باشند متوجه خواهند بود که نتیجه ارتکاب به جرم چه خواهد بود.

وی درخصوص کارکرد و کارآمدی سنت خون بس برای ایجاد صلح و سازش در الگوی زیست اجتماعی استان چهار محال و بختیاری، گفت: با توجه به اینکه شورای حل اختلاف در حل اختلافت از سازش و کدخدامنشی بهره می گیرد، سنت خون بس هم به تدریج در حال حرکت به چنین سمتی است و در حال حاضر دراین سنت از سازش‌ استفاده می‌شود. درواقع سنت خون بس مانند گذشته نیست.

وی افزود: در گذشته یک ازدواجی صورت می‌گرفت و یک دختری از طایفه قاتل به عقد یکی از اعضای طایفه مقتول در می‌آمد تا میان دو طایفه صلح و سازش برقرار شود اما امروز خون بس در شورای حل اختلاف از طریق شیوه‌های کدخدامنشی پی گرفته می‌شود تا به صلح و سازش ختم شود. با چنین شیوه‌ای نتیجه بهتری برای برقراری صلح و سازش حاصل می‌شود.

علیمحمدی درباره تاثیر پویش به «حرمت علی می‌بخشم» در کمک به صلح و سازش در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: خوشبختانه در استان ما هم، چنین روند‌هایی در وضع مطلوبی وجود دارد و مردم به چنین پویش‌هایی توجه دارند. در موضوع بخشش و عفو در این استان نیز اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی در پاسخ به اینکه وضع استان چهارمحال و بختیاری در زمینه مشارکت خیران و فعالان مدنی برای انجام صلح و سازش را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: فعالان مدنی و خیران هم در این زمینه تلاش‌های مفید و موثری داشته اند. این استان از یک بافت بومی برخوردار است و به همین علت مناسبات قبیلگی و طایفه‌ای در زمینه انجام صلح و سازش نقش موثری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *