رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلاوت قرآن کافی نیست باید با معانی آن مانوس شویم/فراموشی کدام اعمال باعث مهجوریت کتاب آسمانی می‌شود؟

13:00 - 11 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۳۷۰۱
کارشناس علوم قرآنی گفت: وقتی محوریت کارها که باید بر مبنای تقوا، خداترسی، معاد و توحید باشد اما از طرف هر کدام از ما فراموش شود، باعث مهجوریت قرآن می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خوش‌نظر کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره پیروی روزه داران از مفاهیم قرآن در ماه مبارک رمضان گفت: قرآن کریم در ماه مبارک رمضان و شب قدر نازل شده است. در این ماه مسلمانان و روزه داران باید با این کتاب آسمانی بیشتر مانوس باشند، با دستورات و رهنمودهای قرآن بیشتر آشنا شوند و صرفا به تلاوت و قرائت آن اکتفا نکنند، بلکه باید با تدبر و فهم موضوعات و مفاهیم این کتاب آسمانی آن را از مهجوریت در آورند.

وی در همین راستا افزود: مهجوریت قرآن به این معنی است که عمل به آن فراموش شده، بنابراین برای دوری و رهایی این کتاب آسمانی از مهجوریت باید آن را خواند و به آن عمل کرد. اگر پیامهای دینی، فردی و به ویژه اجتماعی قرآن‌کریم را دریافته و مدنظر داشته باشیم؛ هیچ‌گاه این کتاب در مهجوریت نخواهد بود.

این کارشناس علوم قرآنی کتاب آسمانی قرآن کریم را دارای دو وجه اصلی و عملی دانست و اظهار کرد: قرآن مکتوب وجه اصلی است و وجه عملی در وجود اهل بیت(ع) نمود پیدا می‌کند به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین فرموده اند: "انّی تارکٌ فیکم الثِّقلَین کتاب اللهِ و عترتی ما ان تمسّکتم بهما لن تضلّوا ابداً لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض". "من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادامی که شما به این دو دست بزنید هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در سر حوض کوثر بر من وارد شوند".

حجت‌الاسلام والمسلمین خوش‌نظر ادامه داد: اگر ما یکی از این دو یعنی کتاب خدا و عترت را کنار بگذاریم دیگری هم کنار گذاشته خواهد شد، بنابراین جدایی این دو از هم ممکن نیست. به همین دلیل خدا در آیه 30 سوره فرقان می فرماید: "وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا". "در آن روز رسول (به شکوه از امت در پیشگاه رب العزّه) عرض کند: بارالها (تو آگاهی که) امّت من این قرآن را به کلّی متروک و رها کردند".

وی درباره مهجوریت قرآن کریم بر اساس آیه 30 سوره فرقان توضیح داد: مهجوریت تنها به این معنی نیست که قرآن و الفاظ آن تلاوت و خوانده نشود بلکه به معنای عمل نکردن به قرآن و مهمتر از آن دستورات اهل بیت(ع) است.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به غفلت در تلاوت و عمل کردن به قرآن بیان کرد: غفلت به دلیل گرایشات مادی و افتادن در ورطه روزمرِّگی انسان‌هاست. وقتی محوریت کارها که باید بر مبنای تقوا، خداترسی، معاد و توحید باشد فراموش شود، باعث مهجوریت قرآن می‌شود. وقتی فرد در زندگی روزمره‌اش فقط به فکر شکم و خوردن و خوابیدن باشد از قرآن مهجور می‌ماند،  وقتی در ارتباطات اجتماعی خدا را فراموش کرده و گرفتار مادیات و روابط ظاهر باشد و ظواهر معنوی را فراموش کند، غفلت از خدا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خوش نظر خاطرنشان کرد:  باید سعی کنیم که شیوه تربیتی داشته باشیم تا در طول سال با قرآن مانوس باشیم و هر بار بخشی را بررسی کرده و  به معانی آن عمل کنیم. در برخی روایات آمده است که سوره توحید حکم قرآن را دارد و اگر افراد سوره توحید را بخوانند مانند این است که کل قرآن را خوانده‌‎اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *