رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رفتار و برخورد‌های تبعیض‌آمیر با مسلمانان/ از توهین و تهدید تا اعمال محدودیت در انجام مراسمات دینی

0:00 - 10 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۷۵۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسلمانان در اجرای مراسمات مذهبی و اعمال دینی خود نیز مورد تبعیض و محدودیت قرار می‌گیرند. یک مدرسه در لندن با ارسال نامه‌ای به خانواده‌های دانش‌آموزان مسلمان، به آن‌ها اطلاع داد که روزه گرفتن دانش آموزان مسلمان در ماه مبارک رمضان، ممنوع و برخلاف مقررات مدرسه است.

عیدانه 57 // رفتار و برخورد‌های تبعیض‌آمیر با مسلمانان/ از توهین و تهدید تا اعمال محدودیت در انجام مراسمات دینیبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، موضوع حقوق بشر در دهه‌های اخیر به یکی از موضوعات داغ دنیای سیاست و به تبع آن سوژه پر خبر رسانه‌های دنیا تبدیل شده است.

موضوعی که پس از جنگ جهانی دوم به شکل گسترده‌ای در بین جوامع غربی رشد کرده و زمامداران غربی و در راس آن آمریکا ژست حقوق بشر و حقوق مردم را به خود گرفتند.

از فردای پایان جنگ جهانی دوم، تمام مردم جهان و دولت ها، که از جنگ و کشتار به ستوه آمده بودند، در صدد تشکیل سازمان ملل برآمدند. از یک سو، بخشی از این سازمان، متولی حقوق بشر شد و منشوری را در سال ۱۹۴۸ به تصویب رساند که مشتمل بر یک مقدمه و ۳۰ ماده می‌باشد.

با وجود موازین و تعهدات متعدد بین‌المللی از قبیل اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ساختار‌های متنوع بین‌المللی در حوزه حقوق بشر مانند شورای حقوق بشر، کمیته حقوق بشر و کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل گمان می‌رفت شاهد جهانی بهتر و امنتر که در آن کرامت و شأن انسانی در حد کمال مورد توجه قرار گیرد، باشیم؛ اما سیر تاریخی تحولات و نمود واقعیات عصر حاضر، بیانگر نقض این گزاره است.

متأسفانه ساختار‌های بین‌المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشور‌های غربی که همواره خود را جزو پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض‌آمیز، دوگانه، غیرمستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته‌اند.

به عنوان نمونه کشور انگلیس از جمله کشور‌های اروپایی است که با وجود کارنامه سیاه در زمینه حقوق بشر بنا به رویه کنونی نظم ناعادلانه و وارونه جهانی همیشه درباره نقض حقوق بشر در دیگر کشور‌های غیر همسو ادعاهایی را مطرح می کند.

کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس همیشه در عرصه بین‌المللی با ژستی حق به جانب خود را از حامیان پرشور حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند و دیگر کشور‌ها از جمله ایران را به بهانه نقض حقوق بشر تحت تحریم‎های شدید اقتصادی و فشار‌های سیاسی قرار می‌دهند.

این در حالی است که نقض حقوق بشر در کشوری مثل انگلیس بسیار زیاد است؛ به طوری که از این کشور بابت ارسال و فروش تجهیزات نظامی و اسلحه به کشور عربستان برای کشتار مردم بی‌گناه یمن انتقاد‌های شدیدی می‌شود.

آمار بالای خودکشی و خشونت در زندان‌های انگلیس، وضعیت نابسامان اجتماعی، تضاد طبقاتی و فقر در جامعه، استفاده از کودکان برای کار اجباری و ... از جمله نقض‌های حقوق بشری است که در این کشور مدعی در حال رخ دادن است.

تبعیض، نژادپرستی و نقض حقوق اقلیت‌ها

عدم برخورداری از فرصت‌های شغلی برابر، از دیگر مصادیق تبعیض در انگلیس علیه مسلمانان است. بر اساس نتایج منتشره توسط روزنامه ایندپندنت در ۹ آذر ۱۳۹۳ (۳۰ نوامبر ۲۰۱۴)، مسلمانان انگلیس با تبعیض شغلی گسترده‌ای در این کشور مواجه‌اند و این مسئله در سطح مشاغل مدیریتی یا حرفه‌ای، بسیار حادتر است.

به نوشته این روزنامه، مردان مسلمان در مقایسه با مسیحیان سفیدپوست انگلیسی هم سن و با صلاحیت‌های یکسان، ۷۶ درصد شانس کمتری برای یافتن شغل دارند.

این در حالی است که در میان اقلیت‌های موجود در انگلیس، یهودیان بهترین وضعیت را از لحاظ فرصت‌های شغلی موجود حتی نسبت به همتایان سفیدپوست مسیحی خود دارند. بر این اساس، مردان یهودی و زنان یهودی به ترتیب ۲۹ و ۱۵ درصد بیشتر احتمال استخدام شدن را دارند.

این واقعیت، در مستند شبکه بی. بی. سی در ۶ آبان ۱۳۹۲ (۲۸ اکتبر ۲۰۱۳) نیز به تصویر کشیده شده است. طی این مستند که به بررسی دلایل افزایش نرخ بیکاری مسلمانان در مقایسه با غیرمسلمانان در انگلیس می‌پردازد، دو خبرنگار این شبکه، یکی با ظاهری اسلامی و دیگری با پوشش غربی، به همراه هم در شهر «بریستول» برای یافتن شغل به مراکز کاریابی متعددی مراجعه می‌کنند.

به منظور کسب نتایج قابل اعتماد، این دو خبرنگار هر دو سفیدپوست، هم سن، دارای قومیت و پیش زمینه شغلی یکسان بودند و تنها تفاوت آن‌ها در ظاهر و نامشان بود.

در این مستند، محمد در قالب یک مسلمان و ایان در قالب یک شهروند غربی به بیش از چهل مرکز و موسسه برای یافتن شغل مراجعه کردند که از این چهل فرصت شغلی، ایان به سیزده موسسه برای انجام مصاحبه دعوت گردید، در حالی که تنها سه موسسه محمد را برای مصاحبه دعوت کردند.

در اعتراض به رفتار تبعیض گونه علیه مسلمانان انگلیس، کمیسیون حقوق بشر مستقر در لندن نیز در ۱۴ آذر ۱۳۹۳ (۵ دسامبر ۲۰۱۴) طی نامه‌ای به مجمع اقلیت‌های سازمان ملل بویژه انگلیس توصیف شده، به شدت اعتراض کرد.

در این نامه عنوان شده است که تبعیض علیه مسلمانان در انگلیس به امری عادی بدل گردیده و دولت این کشور، قوانین ضد تروریسم را علیه حدود ۳ میلیون نفر از مسلمانان این کشور اعمال می‌کند.

افزایش خشونت علیه مسلمانان در سال‌های اخیر، از دیگر نگرانی‌های عمده می‌باشد. بنا به نوشته ایندیپندنت در یکم آذر ۱۳۹۴ (۲۲ نوامبر ۲۰۱۵)، به دنبال حملات مرگبار در پایتخت فرانسه در سال ۲۰۱۵، اسلام ستیزی در انگلیس سیصد درصد افزایش یافته است.

طرحی که درگیری‌های لفظی و فیزیکی ضد مسلمانان و مساجد در انگلیس را بررسی می‌کند، حاکی از این است که بیشتر قربانیان این حملات را زنان محجبه مسلمان (بین ۱۴ تا ۴۵ سال) تشکیل می‌دهند.

پس از حملات ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس، بیش از ۱۰۰ حمله نژادپرستانه ضد مسلمانان انگلیس روی داده است. در بین قربانیان این حملات که معمولا در اماکن عمومی از جمله اتوبوس و مترو صورت گرفته است، ۳۴ زن محجبه وجود دارند و در زمان حمله، دیگران برای کمک به آن‌ها هیچ اقدامی نکرده‌اند.

این در حالی است که اخیرا اسلام‌ستیزان و هنجارشکنان اروپایی در هتاکی جدید در لندن، ده‌ها جلد قرآن کریم را در یک کانال آب انداختند. همچنین پس از رای شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا، پلیس انگلیس اعلام کرد تعداد جرائم ناشی از تنفر در بریتانیا، پس از همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا ۴۲ درصد افزایش یافته است.

بر همین اساس و بنا به نوشته گاردین در ۲۱ تیرماه ۱۳۹۵ (۱۱ جولای ۲۰۱۶) در طول دو هفته ۳۰۷۶ مورد جرم ناشی از تنفر به پلیس گزارش شده که ۹۱۵ مورد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

به گفته پلیس، بیشترین موارد وقوع این گونه جرم (که شامل ۲۸۹ مورد بوده است) در روز ۵ تیر، درست یک روز بعد از اعلام نتیجه همه‌پرسی، رخ داده است. پس از اعلام نتایج برگزیت، گزارش‌های متعددی از آزار و حمله به اقلیت‌های قومی و خانواده‌های مهاجر و پناهجویان در بریتانیا به پلیس داده شد که از آن جمله، می‌توان به انداختن گوشت خوک در مسجد لندن و شعارنویسی و نقاشی‌های نژادپرستانه دیواری علیه لهستانی‌ها اشاره کرد.

مسلمانان در اجرای مراسمات مذهبی و اعمال دینی خود نیز مورد تبعیض و محدودیت قرار می‌گیرند. به گزارش دیلی میل در ۲۱ خرداد ۹۴ (۱۱ ژوئن ۲۰۱۵، ) مدرسه "بارکلی" در شرق لندن با ارسال نامه‌ای به خانواده‌های دانش‌آموزان مسلمان، به آن‌ها اطلاع داد که روزه گرفتن دانش آموزان مسلمان در ماه مبارک رمضان، ممنوع و برخلاف مقررات مدرسه است.

در این نامه ذکر شده است که قانون فوق در همه مدارس تحت نظر اتحادیه موسوم به آکادمیلاین (شیر) در لندن که شامل سه مدرسه می‌گردد، اجرایی می‌شود.

مسئولین مدرسه بارکلی در این نامه مدعی شده‌اند که این اقدام در راستای حفظ سلامتی دانش آموزان صورت می‌گیرد و تحقیقات لازم در این خصوص صورت گرفته است.

نامه مدرسه بارکلی در یک نشریه متعلق به مسلمانان انگلیسی نیز منتشر شد و مسلمان این کشور در اعتراض به این قانون، عنوان کردند که تصمیم گیری درباره روزه گرفتن کودکان مسلمان برعهده پدر و مادر آنهاست.

همچنین بر اساس گزارش نشریه "شیکرمامی" در تاریخ ۲۳ خرداد ۹۴ (۱۳ ژوئن ۲۰۱۵)، یک گروه ضداسلامی جدید در انگلیس موسوم به "تمام هواداران فوتبال/ مستحکم علیه اسلامی سازی"، تظاهراتی را در مرکز شهر "دودلی" انگلیس برگزار کرده و اعتراض خود را نسبت به طرح ساخت یک مسجد جدید در این شهر ابراز کردند.

این راهپیمایی، سومین تظاهراتی بود که طی سال ۲۰۱۵ علیه ساخت مسجد در انگلیس برگزار شد. در ماه می‌نیز یک راهپیمایی اعتراضی با مشارکت ۱۵۰ تن از اعضای گروه راستگرای «نخست انگلیس» برگزار شد.

در فوریه نیز گروه «مجموعه دفاع از انگلیس» طی تظاهراتی با طرح ساخت مساجد مخالفت کرد. در میان تبعیض علیه اقشار مختلف مسلمانان، زنان مسلمان از تبعیضات گسترده‌تری رنج می‌برند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *