حیدریان: تلاش کردیم که تصدی گری را در حوزه سینما کم کنیم/اکران نامناسب ضرر به همه ابعاد سینما است

10:18 - 20 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۴۳۵۶
رئیس سازمان سینمایی گفت: در سالی که گذشت تلاش کردیم که تصدی گری را در حوزه سینما کم کنیم و اجرا را در بخش خصوصی داشته باشیم و سازمان سینمایی هم نظارت بیشتر خود را در حوزه‌هایی که به صنف یا بخش خصوصی واگذار شده، اعمال کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نشست خبری رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اهالی رسانه در سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

محمدمهدی حیدریان در ابتدای سخنانش ضمن تسلیت درگذشت دو تن از اهالی سینما و تلویزیون، درگذشت زنده‌یا همایون شهنواز و لوون هفتوان را تسلیت گفت.

وی ادامه داد: برای تدوین برنامه جامع سینما، مدیران و همچنین کارشناسان زیادی زمان گذاشتند و این برنامه تدوین شد. تلاش ما این است که هیچ اقدامی در سازمان سینمایی و مجموعه بخش خصوصی صورت نگیرد، مگر در چارچوب مفهومی و برنامه‌ای این برنامه جامع تا به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم.

حیدریان: تلاش کردیم که تصدی گری را در حوزه سینما کم کنیم/اکران نامناسب ضرر به همه ابعاد سینما استحیدریان تصریح کرد: در سالی که گذشت تلاش کردیم که تصدی گری را در حوزه سینما کم کنیم و اجرا را در بخش خصوصی داشته باشیم و سازمان سینمایی هم نظارت بیشتر خود را در حوزه‌هایی که به صنف یا بخش خصوصی واگذار شده، اعمال کند.

وی افزود: در پاره‌ای نقاط منافع بخشی صنوف باعث می‌شود که بر منافع عمومی چشم بپوشند. به طور کلی، منافع بخشی و منافع کوتاه مدت می‌توان آفت هر برنامه‌ای باشد و به ضرر سینما خواهد بود. از این بابت نظارت ما در سازمان هدفمند و البته سیستمی شفاف خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی در خصوص وضعیت اکران فیلم ها در سالی که گذشت ادامه داد: از جمله این موارد نظارتی، نظام‌نامه اکران است که عمده دوستان در بخش خصوصی و اصحاب رسانه درباره آن نکته‌هایی دارند که به نظرم تا حد زیادی درست است. اکران مرحله‌ای است که تمام تلاش خانواده سینما باید به بار بنشیند و اگر قرار باشد اکران به دلیل عملکرد و نگاه محدود ما باعث از بین رفتن مخاطب بشود، به ضرر همه ابعاد سینما خواهد بود. بنابراین باید قاعده اکران به نحوی اصلاح می‌شد تا بتوانیم مخاطب بالقوه را به مخاطب بالفعل تبدیل کنیم. سعی کردیم در نظام‌نامه جدید این نکات را مدنظر قرار بدهیم.

حیدریان افزود: در سالی که گذشت هر سه روز یک سالن به ظرفیت نمایش کشور اضافه شد. لذا می‌توانیم تعداد بیشتری فیلم اکران کنیم. همچنین سال گذشته، هر سه روز یک فیلم ساخته شد.

وی ادامه داد: ما در پروانه ساخت باید امنیت شغلی که مدنظر بسیاری از همکاران و اصحاب رسانه است را مورد توجه قرار دهیم. در یک سینمای حرفه‌ای، باید همه عوامل حرفه‌ای انتخاب شوند. بنابراین استفاده از اهالی رسمی و دارای شناسنامه صنوف یکی از الزامات پروانه ساخت خواهد بود. بنابراین پروانه ساخت دو قسمت خواهد بود؛ اول موافقت اصولی و سپس بررسی استفاده از عوامل حرفه‌ای سینما.

حیدریان: تلاش کردیم که تصدی گری را در حوزه سینما کم کنیم/اکران نامناسب ضرر به همه ابعاد سینما است

رئیس سازمان سینمایی در خصوص نوع نگرش سازمان سینمایی به تهیه کنندگان بیان کرد: به هرحال ما به سمت داشتن تهیه‌کننده صاحب اختیار و مسئول پیش خواهیم رفت. این روند آغاز شده است. تهیه‌کننده‌ای که نتواند چشم انداز فیلم، منافع ملی و مصالح را درست تشخیص دهد، قطعا به ضرر صنعت سینما عمل خواهد کرد. ما به این سمت حرکت خواهیم کرد. بنابراین نظام تهیه‌کنندگی را پس از نظام اکران به سرانجام خواهیم رساند.

وی ادامه داد: ما باید نسبت به سرمایه های مجهول الهویه مراقبت کنیم که در پروانه ساخت خواهد شد اما در این بسته، راه‌های حدیدی را هم پیش روی تهیه کننده قرار می‌دهد. از جمله ایجاد صندوق سرمایه گذاری، اوراق منفعت، و... پیش بینی شده است که در نظام‌نامه جدید اعلام خواهد شد. این امکان اگر درست برنامه ریزی شود، تمام مردم شرکای ما در مالکیت فیلم و سالن خواهند بود.

حیدیریان در خصوص برگزاری جشنواره های استانی اظهار کرد: برگزاری جشنواره در همه شهرها یکی دیگر از برنامه‌هاست. ما باید عدالت فرهنگی را مدنظر قرار دهیم و حمایت و تلاش می‌کنیم که جشنواره‌های ملی ما در همه استان‌ها به نمایش در بیاید. تجربه جشنواره فجر امسال نشان داد که این نمایش‌ها در شهرها، ارزش زیادی از نظر معنوی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال گذشته، بنیاد سینمایی فارابی برای اولین سال، پرداخت وام را از طریق بانک‌ها پیگیری کرد. در اعطای این وام‌های قرض‌الحسنه و یا با سود 4 درصد، مشکلاتی وجود داشت اما در حال تسهیل این روند برای سال آتی هستیم. در این راستا، 60 درصد بودجه فارابی به مشارکت در حوزه تولید نیروهای جوان خلاق هزینه خواهد شد. این نیروها چشم امید و آینده سینمای ایران هستند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه تغییراتی در نظام ارتباطی بین سازمان سینمایی و صنوف وجود خواهد داشت افزود: یکی از این تغییرات احیای شورای صیانت در خانه سینما خواهد بود. ما باید اختلافات احتمالی در حوزه‌ها را در داخل همان حوزه حل کنیم.

وی ادامه داد: وقتی نگاه به تولید استاندارد وجود دارد، نگاه جدی به ساماندهی حضور تجاری سینمای ایران خواهیم داشت. در همین مورد با وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره شد و جایزه صادراتی برای این بخش پیش بینی شد. همچنین تلاش خواهیم کرد که در سال آینده نزدیک به 100 سالن به مجموعه سینمای ایران اضافه شود.

حیدریان بیان کرد: در حوزه بازارهای منطقه‌ای و جهانی و همچنین اکران در سینمای کشورهای دیگر، مذاکراتی با وزارت امور خارجه انجام شده است که نتایج نهایی آن اعلام می‌شود تا بتوانیم آثارمان را در کشورهای دیگر به نمایش بگذاریم و از این طریق، افتخارآفرینی به نفع سینمای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ان شالله آقای نجفی در سال آینده، سالن‌هایی در نظر بگیرند که همه فیلم‌ها توسط اصحاب رسانه و منتقدان دیده شود تا به یک تحلیل منصفانه و درست از فیلم‌ها برسیم تا بتوانیم در جهت پیشرفت سینما حرکت کنیم.همچنین اگر معتقدید کارگاه‌های آموزشی، ورک‌شاپ‌ها و... نیاز است، ما از آن پشتیبانی می‌کنیم.

حیدریان درباره تاثیر علیرضا رضاداد در سازمان سنمایی تصریح کرد: رضاداد از دوستان و همکاران نزدیک من در صدا و سیما بود و من از وی دعوت به همکاری کردم. این همکاری به اوایل سال 81 و 82 باز می‌گردد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه وی بازنشسته است، امکان استفاده از وی در پست‌های مدیریتی وجود ندارد و به این دلیل، رضاداد حکم مشاوره دارد و هرجا که نیاز است ورود می‌کند. باید توجه کرد که در سازمان سینمایی کارهای متعددی وجود دارد و ما نیاز به همکاری با عزیزان بسیار زیادی داریم. نقش رضاداد در حوزه مشاوره و همچنین مسئولیت‌هایی است که مستقیما به وی داده می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی در خصوص ممیزی مجدد فیلم‌های جشنواره فجر در زمان اکران بیان کرد: چون امسال همه فیلم‌ها توسط همه اعضای شورای پروانه نمایش دیده شده است، از نظر من، نیاز مجددی به بررسی آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهیه‌کننده بخواهد تغییر جدیدی در فیلم ایجاد کند. درباره فیلمی که ممکن است دچار سوء تفاهمی در جشنواره شده باشد، در موارد بسیار بسیار معدود، شاید یک یا دو مورد، ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *