کمپین هرمز پاک برگزار می‌شود

11:13 - 07 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۰۵۰۰
برگزار کننده آئین هرمز پاک ضمن بیان اینکه عمده زباله جمع‌آوری شده در دور اول این کمپین در جزیره هرمز بطری‌های پلاستیکی و ظرف‌های یکبار مصرف غذا بود از برگزاری دور دوم آن در روز جمعه (۱۱ اسفندماه) خبر داد.
کمپین هرمز پاک برگزار می‌شودبه گزارش گروه فضای مجازی ، در این باره احسان نیک نهاد ایده پرداز و برگزار کننده آئین هرمز پاک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جمعه (۱۱ اسفند ماه) دومین دوره‌ای‌است که کمپین هرمز پاک برگزار می‌شود. برای شرکت در این دوره نیز مثل دوره قبل فراخوان داده شده و قرار است طبیعت دوستان نسبت به پاکسازی جزیره هرمز اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه دور اول کمپین هرمز پاک در ۱۸ فروردین ماه ۹۶ برگزار شد، گفت: در آن مقطع به علت گرمای هوا شرکت‌کنندگان شرایط سختی را تجربه کردند چراکه آنان از نقاط مختلف کشور در این کمپین حضور یافته بودند بنابراین تصمیم گرفتیم دور دوم این کمپین را در اسفند ماه که هوا خنک‌تر است و با آئین خانه تکانی برای سال نو همزمانی دارد برگزار کنیم. ضمن اینکه تعداد افراد بیشتری در این ایام می‌توانند در این کمپین شرکت کنند.

طراح کمپین هرمز پاک در مورد علت راه‌اندازی این کمپین اظهارکرد: من یک عکاس هستم و همیشه حجم زیادی از زباله‌ها را در جزیره هرمز می‌بینم. سال پیش تصمیم گرفتم برای این موضوع دست به کاری بزنم. به همین علت سعی کردم در قالب کمپین هرمز پاک در این زمینه فرهنگسازی و روز مشخصی را برای پاکسازی این جزیره تعیین کنم.

نیک نهاد با بیان اینکه در دوره قبل فراخوان ما برای حضور و مشارکت به منظور پاکسازی جزیره هرمز در فضای مجازی بازتاب خوبی داشت و تعداد زیادی از شهر‌های مختلف از جمله تهران، شیراز، اصفهان، بندرعباس و هرمزگان حضور پیدا کردند، گفت: مردم هرمز نیز مشارکت خوبی در این زمینه داشتند و بر اثر این همکاری ۱۵ تن زباله جمع‌آوری کردیم که بخش عمده این زباله‌ها را بطری‌های پلاستیکی و ظرف‌های یکبار مصرف غذا تشکیل می‌داد.

وی با اشاره به تغییرات کمپین هرمز پاک نسبت به دوره اول تاکید کرد: در این دوره، کمپین هرمز پاک به آئین هرمز پاک تغییر نام داده، چون می‌خواهیم این موضوع را به شکل یک آئین و سنت درآوریم و در تقویم مردم محلی این منطقه قرار دهیم. افزون بر این دوره دوم برگزاری آئین هرمز پاک تفاوت‌هایی با دوره ابتدایی دارد.

نیک نهاد با اشاره به جزئیات آئین هرمز پاک تصریح کرد: این آئین صبح روز جمعه ساعت ۹ از قلعه پرتغالی‌های هرمز با همراهی و استقبال گروه موسیقی لیوا شروع می‌شود که به نوعی یک شادمانی برای پاکسازی هرمز به حساب می‌آید. پاکسازی هرمز در پنج نقطه به عنوان نقاط پرزباله به مشارکت کنندگان پیشنهاد خواهد شد و زباله‌ها به صورت تفکیک شده جمع‌آوری خواهند شد. به این صورت بطری پلاستیکی در یک کیسه و زباله‌های فلزی و شیشه‌ای در کیسه دیگر جمع‌آوری می‌شوند.

برگزار کننده آئین هرمز پاک تاکید کرد: از شرکت کنندگان در این آئین خواهشمنمدیم که زباله‌های جمع‌آوری شده را قبل از ساعت ۱۶ در کنار جاده‌ها قرار دهند، چون راس ساعت ۱۶، ۳۰ تا ۴۰ خودرو برای جمع‌آوری زباله‌های قرار گرفته در کنار جاده‌ها وارد منطقه می‌شوند. این خودرو‌ها که حامل حجم زیادی از زباله‌ها هستند به طور قطاری دور هرمز خواهند چرخید که شبیه یک کارناوال است.

وی ادامه داد: خودرو‌های جمع‌آوری زباله وارد شهر هرمز و در سوله‌ای دراین شهر دپو می‌شوند و در روز بعد توسط شناور به بندرعباس برای بازیافت انتقال می‌یابند. جالب توجه این است که در پایان آئین هرمز پاک افراد شرکت کننده با موسیقی بدرقه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، هرمز جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس و در هشت کیلومتری بندرعباس است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت در طول تاریخ، اهمیت راهبردی و بازرگانی خاصی به این جزیره بخشیده است.

گفتنی است سازمان حفاظت محیط زیست و به ویژه معاونت آموزش و پژوهش این سازمان از ابتدای دی‌ماه طرح بی زباله را کلید زد. این طرح که تا ۱۳ فروردین ماه سال ۹۷ نیز ادامه خواهد داشت به دنبال فرهنگسازی در حوزه کاهش تولید پسماند به ویژه پسماند پلاستیکی است.

در همین راستا، اخیرا عیسی کلانتری طی بخشنامه‌ای استفاده از بطری‌های پلاستیکی را در ستاد مرکزی و در کلیه زیرمجموعه‌های این سازمان ممنوع اعلام کرد.
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: فضای مجازی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *