خبر انتشار کتاب آیات شیطانی چگونه به اطلاع امام خمینی(ره) رسید؟

19:28 - 27 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۷۴۱۳
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
حسین سلیمانی از محافظان امام خمینی که در آن روز در بیت امام حضور داشت و شاهد ناراحتی امام بود، در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است در مورد شرایط بیت امام(ره) در روز رسیدن خبر انتشار کتاب آیات شیطانی نوشت.

به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی: امام خمینی(ره) در واکنش به انتشار کتاب آیات شیطانی، حکم ارتداد نویسنده این کتاب را صادر کردند و این حکم در اخبار ساعت 14 روز 25 بهمن 1367 از صدا و سیما قرائت شد.

حسین سلیمانی از محافظان امام خمینی(ره) که در آن روز در بیت امام حضور داشت و شاهد ناراحتی امام(ره) بود، در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است می‌گوید: در خصوص نامه حضرت امام(ره) درباره سلمان رشدی در همان روز که این نامه از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خوانده شد، یک ساعت قبل از اخبار سراسری ساعت 2، حضرت امام آقای انصاری را خواستند.

به یاد دارم فردی که می‌خواست آقای انصاری را خبر کند، دیدم شتاب زده می‌گفت: «آقا گفتند که با آقای انصاری یک کار لازم و فوری دارم.» آقای انصاری دوان دوان و با شتاب به داخل بیت رفتند و خدمت امام رسیدند. من هم بعدا در پی او به داخل حیاط رفتم.

در همان اثنا دیدم که یکی از خانم‌هایی که خدمتکار بیت بود، نزد من آمد و گفت: حسین آقا! چه قضیه‌ای پیش آمده که آقا این‌قدر ناراحت هستند و قبل از این‌که آقای انصاری خودش را به امام برساند، امام مدام دور اتاق با نگرانی قدم می‌زدند. بنده از ماجرا اطلاع نداشتم و نگران بودم. وقتی آقای انصاری از دیدار امام برگشته بود، مدام تکرار می‌کرد: «حضرت امام(ره) می‌فرمایند باید این فرد را مسلمان‌ها از بین ببرند.»

خانم خدمتکار امام هم می‌گفت: امام(ره) در همان حال که مشغول نوشتن نامه بودند، به آقای انصاری می‌گفتند: «اینو باید از پا در بیاورند». نگرانی به خانم خدمتکار خانه هم منتقل شده بود و او هم می‌پرسید: «قضیه چیست؟ چه کسی را باید بکشند که آقا این‌قدر ناراحت شده؟» بعد خانم خدمتگذار گفت: آقای انصاری به من گفت: آقا می‌گویند باید مسلمانان این نویسنده را که توهین به حضرت رسول(ص) کرده است،‌ از پا درآورند و او را به سزای اعمالش برسانند تا بعد از آن دیگر کسی قدرت و جرأت به خرج ندهند که به حضرت رسول(ص) توهین کند.

بنده بیرون اتاق ایستاده بودم تا ببینم چه می‌شود. چند دقیقه بعد آقای انصاری از در بیرون آمدند. گفتم آقای انصاری قضیه چیست؟ گفت: آقا اطلاعیه‌ای داده‌اند که الان دارم می‌روم که تحویل صدا و سیما دهم تا برای اخبار سراسری ساعت 2 قرائت شود. هنوز یک ربع به ساعت 2 باقی مانده بود.

از آن تاریخ به بعد ما ناراحتی خاصی را در چهره امام(ره) می‌دیدم و واقعا احساس می‌شد که به ایشان فشار وارد می‌شود. ظاهرا حضرت امام(ره) خبر مربوط به انتشار کتاب آیات شیطانی را در یکی از مجلات یا روزنامه‌ها و یا بولتن‌هایی که برای ایشان آورده می‌شد، خوانده بودند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *