رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفری کوتاه به استان چهارمحال و بختیاری +معرفی جاذبه های گردشگری و طبیعی

22:14 - 30 مهر 1397
کد خبر: ۳۹۵۷۰۳
استان چهارمحال و بختیاری با مرکزیت شهرکرد یکی از استان‌های کشور عزیزمان است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، استان چهارمحال و بختیاری با مرکزیت شهرکرد یکی از استان‌های کشور عزیزمان است که از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود و مردم آن به زبان‌های لری بختیاری، فارسی و ترکی صحبت می کنند.

معرفی استان چهارمحال و بختیاری

بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور، استان چهار محال و بختیاری دارای دارای ۹ شهرستان، ۴۰ شهر، ۲۵ بخش و ۵۰ دهستان است. شهرستان‌های این استان عبارتند از:شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، اردل، کیار، سامان، بن و کوهرنگ.

نام چهارمحال و بختیاری اشاره به دو بخش منطقه چهارمحال و منطقه بختیاری دارد.

معرفی استان چهارمحال و بختیاری


چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقه ایل نشین بختیاری بود. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان.


در تقسیمات کنونی استان، لار در شهرستان شهرکرد، شهرستان سامان و شهرستان بن، میزدج در شهرستان فارسان، کیار در شهرستان کیار و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد.


منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ یختیاری بوده و هست، هم اکنون شامل شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان و بخش ناغان شهرستان کیار می‌باشد.

معرفی استان چهارمحال و بختیاری
هفشجان مرکز سابق چهارمحال تا پایان عصر صفوی، شهر کیان مرکز چهارمحال در دوره افشاریه، چالشتر مرکز چهارمحال در دوره زندیه و اواسط قاجاریه و شهرکرد یا دهکرد سابق مرکز استان از دوره پهلوی و بطور رسمی از سال ۱۳۵۲ مرکز استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد.


معرفی جاذبه های گردشگری و طبیعی:


برخی چشمه‌های بزرگ و معروف این استان عبارت‌اند از:


چشمه دیمه ، چشمه زنه هفشجان، چشمه شلمزار معروف به دریاچه، چشمه کوهرنگ، چشمه مایک، چشمه برم، چشمه‌های مولا و سرداب، چشمه سیاسرد، چشمه آب‌سرده (در بازُفت)

معرفی استان چهارمحال و بختیاری

جاذبه های گردشگری استان چهار محال و بختیاری:


گردشگاه چشمه زنه هفشجان، تالاب چغاخور، پل زمان خان، چشمه سرداب رستم‌آباد، چشمه‌دیمه، چشمهٔ کوهرنگ، چشمه‌برم لردگان، آبشارِ آتشگاه، آبشار دره‌عشق، پارک جنگلی پروز، چشمه سیاسرد، آبشار تونل کوهرنگ، غار سراب، پیرِ غار، رود ارمند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *