تلاش برای ارز اوری از حوزه خدمات فنی مهندسی/حذف ابونمان گاز مسیر خدمات رسانی را سخت تر کرد

11:20 - 16 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۴۰۳۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: بر اساس اهداف ۵۰ ساله شرکت اولویت نخست تبعیین شده مسائل کمی است و مس از ان بر روی مسایل کیفی،صادرات محصولات و صادرات خدمات فنی و مهندسی تلاش خواهیم کرد تا ارز اوری در این خصوص داشته باشیم.

تلاش برای ارز اوری از حوزه خدمات فنی مهندسی/حذف ابونمان گاز مسیر خدمات رسانی را سخت تر کردبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حمیدرضا عراقی در نشست خبری صبح امروز که در پنجمین روز از دهه مبارک فجر برگزار شد، گفت:شبکه گاز ایران یکی از بزرگترین شبکه های گازرسانی جهانی است که در روز ۸۰۰ میلیون متر مکعب تولید داشته که با توجه به ان ۹۲ درصد از جمعیت کل کشور از این نعمت خدادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در سخت ترین شرایط همچنان گازرسانی به نیروگاه ها، صنایع و صادرات ادامه دارد،گفت: در هفته های اخیر ۲۷ استان کشور در سرما شدید به سر بردند و با این شرایط وقفه ای در گازرسانی صورت نگرفته است.

معاون وزیر نفت بیان کرد: شرکت ملی گاز با ۲۷۰ ایستگاه و ۳۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز کار گسترده ای را در پیش دارد که توانسته به عهدهای خود تا کنون وفا کند و طی ان ۳ هزار پروژه با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومان افتتاح شده است.

معاون وزیر نفت در خصوص گازرسانی به روستاها گفت: به ۲۵ هزار روستاها گازرسانی صورت گرفته که در کنار ان گازرسانی به ۵ هزار روستا دیگر در حال اجرا است که در صورت اجرا ان ۸ هزار روستا دیگر گازرسانی نشده و در صورت تامین منابع مالی تا دو سال اینده به صورت کامل صورت خواهد گرفت.

عراقی در پاسخ به سوال در خصوص سهم این شرکت در صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: بر اساس اهداف ۵۰ سالگی شرکت در ابتدا باید در زمینه کمی فعالیت کنیم و پس از ان به دنبال مسائل کیفی باشیم به طور مثال مطرح کردن توانمند سازی،اصلاح فرایندهای رویکرد سیستمی و موارد مشابه به دنبال توسعه بازارهای صادراتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی روی خواهد داد و امیدواریم طی چند سال اینده ارز اوری از این حوزه نیز صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح پروژه های افتتاح شده در دهه مبارک فجر گفت: خط کیاسر به نکا یکی از سخت ترین اقدامات صورت گرفته بود که از دامغان اغاز و از کیاسر و نکا که تماما مناطق کوهستانی و جنگلی است عبور می کرد، در کنار ان با پیشبرد ۸۰ تا ۹۰ درصد از خط ۶ که در مقیاس حدود هزار کیلومتر دیگر نگران انتقال گاز در غرب کشور نیستیم.

وی در توضیح مسئله ابونمان گاز گفت: حذف ابونمان گاز برای ما لازم القبول نیست ولی لازم اجرا است زیرا با اجرا ان در حدود هزار میلیارد تومان از بودجه این شرکت کاهش می یابد که این به معنای کاهش خدمات رسانی به مردم است.

معاون وزیر نفت در توضیح درامدهای شرکت ملی گاز خاطر نشان کرد: این شرکت در مجموع ۱۷ هزار میلیارد درامد دارد که از این میزان ۸ هزار میلیارد ان سهم هدفمندی یارانه ها است و کسر سود سهام، مالیات، هزینه های جاری حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شاهد هستیم که طبق برنامه اخیر هزار میلیارد نیز بابت ابونمان حذف خواهد شد.

عراقی در توضیح بحث دیوان محاسبات در بحث ۱۱ هزار میلیارد تومانی گفت: در این موضوع صحبت از نبود ۱۱ هزار میلیارد نیست بلکه موضوع این است که چرخش ان انگونه که می بایست صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح آخرین شرایط گاز رسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت:  روز پس از وقوع زلزله  استان کرمانشاه با همکارانم در این مناطق حضور یافتیم و با فراخوان استان‌های معین، در کمترین زمان شبکه این مناطق نشت‌یابی شد و پس از تأیید سازمان نظام مهندسی، گاز همه مشترکان وصل شد و هم اکنون با توجه به مدیریت و برنامه ریزی، مشکلی در این زمینه نداریم.

وی در خصوص برنامه های این شرکت گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید روزانه 200 میلیون مترمکعب به بخش صادرات اختصاص یابد و در راستا آن هم‌اکنون صادرات گاز به ترکیه و بغداد عراق در جریان است و در زمینه صادرات گاز به بصره نیز قرارداد امضا شده و آمادگی داریم.

عراقی با اشاره به مصرف بهینه گاز و اختصاص این میزان به بخش صادرات گفت: متاسفانه با وجود ابلاغ بخشنامه از سوی معاون اول رئیس جمهوری، بیشتر نهادهای دولتی و خصوصی مصرف بهینه انجام نمی‌دهند، با شرایط فعلی در با پیش گرفتن صرفه جویی های معمولی امکان کاهش مصرف 20 درصدی را داریم که این میزان با توجه به حجم بالای مصرف قابل توجه است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص مصرف گاز نیروگاه ها عنوان کرد: بازدهی نیروگاه‌های برق کشور 30 درصد است که این میزان پایین ترین حد بهره وری در نیروگاه ها به حساب می آید زیرا در سایر کشورها به طور نسبی بهره وری نیروگاه ها 58 درصد است.

وی در ادامه به موضوع گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اشاره و بیان کرد: اگر نمایندگان کمک کنند و بودجه کافی داشته باشیم، گازرسانی به سیستان و بلوچستان در دو سال آینده صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص صادرات به کشورهای اروپایی گفت: بازار اروپا برای ایران ارزشمند به حساب می آید اما در رابطه با آن مشکلاتی از جمله ترجیح ترکیه به صادرات گاز از طریق کشور خود و هزینه بالا گازرسانی به اروپا مطرح است اما تحت این شرایط ما همچنان علاقه مند به صادرات گاز به اروپا هستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *