پخش ویژه برنامه ایران با موضوع بررسی نقش دوران صفویه در فرهنگ و تمدن ایران

13:49 - 04 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۰۲۶۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
برنامه ایران جمعه 6 بهمن ماه ساعت 23:15 در گفت و گو با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، به اهمیت و نقش دوران صفویه در ساماندهی فرهنگ و تمدن ایران نگاهی ویژه خواهد داشت.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی شبکه دو؛ این قسمت از مجموعه "ایران" در مسیر برنامه های قبلی که با حضور دکتر ولایتی و دیگر کارشناسان به بررسی و تحلیل وضعیت تمدنی و هویتی ایران می پرداخت؛ به جنبه های مختلف تاثیر دوران صفویه در حوزه های فرهنگ، تجارت، معماری و هویت سازی اشاره می شود و تمامی ارکان و جزییات نقش حکومت صفویه در تمدن سازی مورد بررسی قرار می گیرد.

در این گفت و گو دکتر ولایتی به طور مفصل به شبهاتی که در نسل های مختلف پیرامون دوران صفویه ایجاد شده بود، می پردازد. حکومتهای بعد از صفویه علی الخصوص در دوره های قاجار و پهلوی به دلیل ضعفی که حکومتها داشته اند و مردم آنها را با قوت شاهان صفوی و توسعه ای که در کشور ایجاد کرده بودند، مقایسه می کردند؛ سر ستیز با حکمرانان دوره صفوی داشتند. بنابراین شاهان قاجار دستور می دهند که در اصفهان 80 ابنیه مهم معماری دوره صفوی را تخریب کنند و حتی عالی قاپو نیز به دلیل تحصن علما در آن محفوظ می ماند.

همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو دکتر ولایتی به دلایل، چرایی و چگونگی تخریب صفویه در دوره پهلوی می پردازد و بیان می شود در دوره پهلوی دوره صفویه مورد تهاجم ایدئولوژیک قرار می گیرد. در این تهاجم جریانِ باستان گرایی و ملی گرایی در دوره رضا شاه پهلوی و بعدتر توسط غرب گرایانِ زمامداری محمدرضا شاه پهلوی هدف صفویه زدایی را دنبال می کردند زیرا صفویه یک امتزاج مستحکم بین هویت، تمدن، آیین و سرزمین ایران برقرار کرده بود.

برنامه "ایران" کاریست از گروه اجتماعی فرهنگی با حضور دکتر علی اکبر ولایتی و به تهیه کنندگی مجید احسانی نیک که به صورت ثابت چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت 21:00 روانه آنتن شبکه دو سیما می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *