اتمام پروژه‌های پایتخت ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

13:37 - 12 دی 1396
کد خبر: ۳۸۳۰۹۵
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران با بیان اینکه اتمام پروژه‌های پایتخت ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: این عدد سه برابر بودجه شهرداری تهران در سال ۹۶ است.

پروژه شهری  به گزارش گروه جامعه ، حجت اله میرزایی در تشریح جزئیات برنامه سوم شهر تهران گفت: منابع اصلی اداره شهرتهران از طریق سازندگان تامین می‌شده که این عده الگوی خاصی از اقتصاد سیاسی را در شهرتحمیل کرده بودند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد درآمد به ساخت و ساز متکی شده بود اظهارکرد: این درحالی است که میزان عوارض حاصل از مشارکت مردم تنها ۳ درصد است، درصورتیکه در سایرشهر‌ها این میزان به ۳۰ درصد می‌رسد.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران با اشاره به اینکه هویت به هم ریخته پایتخت محصول نظام مالیه نادرست است گفت: به جای اینکه ۹ میلیون شهروند در اداره شهر مشارکت داشته باشند، عده محدودی شامل ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار سازنده اصلی از طریق عوارض حاصل از تراکم در شهر سایه انداخته بودند.

میرزایی اتکای بیش از حد به پروژه محوری و ساخت و ساز را یکی از اشکالات مدیریت شهری پیشین ذکر و تصریح کرد: این روند براساس منافع گروه‌های خاص و بدون ارزیابی پیوست‌های اجتماعی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه الگوی توسعه شهرتهران مدیرمحور، شهردارمحور و غیرمشارکتی بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه از نخستین سال مدیریت شهری سابق، شهردارمحوری و اتکا به ویژگی‌های شخصی وی روز به روز افزایش یافت.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران اضافه کرد: متاسفانه در گذشته بخش بزرگی از پروژه‌ها نه براساس منافع شهروندان، بلکه براساس منافع گروه‌ها طراحی و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه الگوی توسعه شهرتهران ناپیوسته و ناگسسته بوده است یادآورشد: نظام برنامه ریزی شهرتهران تفصیل گرا بوده و هزاران هدف تفصیلی جزیی مشخص شده بود؛ وقتی همه چیز اولویت پیدا می‌کند یعنی هیچ چیز اولویت ندارد.

میرزایی با اشاره به اینکه اقتصاد تهران یک اقتصاد سنتی نابرخوردار از فناوری‌های نوین است خاطرنشان کرد: در برنامه سوم باید پارادایم شیفت از اقتصاد سنتی به اقتصاد مبتنی برفناوری‌های جدید صورت می‌گیرد.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران از همه حوزه‌ها و معاونت‌های شهرداری تهران درخواست کرد اولویت نخست خود را اعلام کنند تا دامنه مداخله افزایش یابد و درنهایت شش اولویت اصلی در دستورکار قرارگیرد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *