"چین و پاکستان" از گفتگوی صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کنند

20:15 - 09 دی 1396
کد خبر: ۳۸۱۸۷۴
ربانی گفت: چین و پاکستان توافق کردند تا از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی کنند. ما بار دیگر از طالبان تقاضا می‌کنیم که به فراخوان تاریخی توجه کرده و هرچه زودتر با حکومت افغانستان پای میز مذاکره بنشینند.

به گزارش سرویس بین الملل ، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در نشست سه جانبه بین پاکستان، افغانستان و چین که در پکن برگزار شد، به ایراد سخنانی پرداخت.

وزیر امور خارجه افغانستان ضمن تقدیر از میزبانی چین گفت: افغانستان از ابتکار پیشنهاد شده از سوی رییس جمهور چین در راستای ساختن یک جامعه دارای آینده و دورنمای مشترک برای بشریت استقبال کرده و از آن حمایت می‌کند.

وی افزود: افغانستان، به اصول دوستی، صداقت، جامعیت و منافع مشترک و مهمتر از همه به سیاست خارجی دوستانه مبتنی بر مشارکت چین با همسایگانش به دیده مثبت می‌نگرد. افغانستان و چین همسایه‌های تاریخی، دوستان قدیمی و شرکای راهبردی و استراتژیک هستند که در زمینه‌های مختلف به یکدیگر متعهد خواهند ماند.

صلاح‌الدین ربانی خاطرنشان کرد: افغانستان از حمایت صادقانه چین در قبال حاکمیت ملی، آزادی و تمامیت ارضی و همچنین از پشتیبانی این کشور از تلاش‌های افغانستان در راستای صلح، توسعه و عمران و کمک‌های صادقانه چین برای بازسازی افغانستان در پانزده سال گذشته قدردانی می‌کند. افغانستان همیشه به سیاست چینِ در مورد وحدت و یکپارچگی متعهد بوده و در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی از این کشور حمایت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همکاری‌های ضد تروریستی و امنیتی با چین همچنان از اولویت‌های مهم افغانستان است البته این همکاری‌ها ادامه مبارزه جدی با جنبش ترکستان شرقی و گروه‌ها و شبکه‌های مورد حمایتِ آن و نیز همکاری‌های ضد تروریستی از جمله مبارزه با حامیان منطقه‌ای و فراهم کنندگان تسهیلات به گروه‌های تروریستی را در بر می‌گیرد.

ربانی تصریح کرد: افغانستان برای همکاری‌های خود در چهارچوب ابتکار «یک کمربند و یک جاده» اهمیت خاصی قائل بوده و خواستار آن است تا به تلاش‌های مشترک را در جهت جامه عمل پوشانیدن به توافق بدست آمده میان روسای جمهوری دو کشور در این چهارچوب تاریخی سرعت بخشیده شود. افغانستان از کمک‌های سخاوتمندانه چین در زمینه‌های توسعه‌، اقتصادی، امنیت، آموزش و پرورش و از همه مهم‌تر در رابطه با تقویت صلح و آشتی ملی در افغانستان قدردانی می‌کند.

وی در ادامه گفت: بازدید اخیر وزیر امور خارجه چین از کابل به منظور دستیابی به توافق آستانه از اهمیت زیادی برخوردار است. توافقی که به افغانستان کمک کرده تا در نشست سه جانبه امروز شرکت کند. این ابتکار یک فرصت تاریخی برای هر سه کشور است تا اقدامات ملموس به موقع و سنجیده را در راستای مبارزه با افراد و سازمان‌های تروریستی و حامیان محلی و منطقه‌ای آنها اتخاذ کنند.

ربانی افزود: افغانستان بر این باور است که بهبود روابط میان دولت‌ها، تقویت و افزایش اعتماد متقابل و بهره‌برداری از فرصت‌ها برای تعمیق همکاری بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک میان افغانستان و پاکستان نه تنها منافع دو کشور همسایه را تامین می‌کند بلکه در رابطه با برقراری صلح، ثبات و توسعه در منطقه نیز نقش سازنده‌ای را ایفا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: افغانستان همواره در زمینه‌های مختلف مشورتی و گفتگو بصورت فعالانه مشارکت کرده و در قبال تعهدات خود در عرصه‌های گوناگون صادقانه عمل کرده است. منطقه ما شاهد چالش‌های مشترک و فرصت‌های مشترک همکاری است. چالش‌های مشترکی که 2 افغانستان و پاکستان با آنها مواجه است دارای ابعاد گوناگون بوده و رسیدگی به آنها فراتر از توانایی‌های یک کشور است، بنابراین این سیاست راستین و مبتنی بر اصول دولت افغانستان است که همکاری‌های عملی و نتیجه محور را در عرصه‌های صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم و توسعه اقتصادی با حکومت پاکستان دنبال می‌کند.

ربانی افزود: افغانستان امروز بار دیگر بر تعهدات خود در جهت بهبود بخشیدن به همکاری‌ها به منظور استفاده از فرصت‌ها و مبارزه با تهدیدات مشترک تاکید کرد. تهدید تروریسم روز به روز در حال افزایش است و برای منقلب ساختن این روند به همکاری‌های صادقانه و عملی و هماهنگی میان کشورها در منطقه و فراتر از آن نیاز است تا بتوان این پدیده شوم را با شکست مواجه ساخت.

وزیر امور خارجه افغانستان در ادامه گفت: در نشست امروز توافق شد تا در راستای مبارزه با تروریسم بدون قائل شدن هرگونه تمایزی به اشکال و مظاهر آن، همکاری صورت گیرد. این همکاری و مبارزه شامل جلوگیری از دادن پناهگاه‌های امن و حمایت‌های زیربنایی به تروریست‌ها در هر جایی از منطقه می‌شود. ما باید آماده باشیم تا در برابر عناصر آشتی ناپذیری وارد عمل شویم که به خشونت گراییده و مردم غیرنظامی افغانستان را در شهرها و روستاها مورد حملات وحشیانه قرار می‌دهند حملاتی که همه روزه شهروندان بیگناه ما را به خاک و خون می‌کشاند.

وی تاکید کرد: همزمان، باید از تمام قدرت، نفوذ و منابع موجود برای حمایت از روند سیاسی، آشتی و مصالحه که منجر به پایان بخشیدن خشونت طالبان در افغانستان می‌شود، استفاده کرد. چین و پاکستان توافق کردند تا از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی کنند. ما بار دیگر از طالبان تقاضا می‌کنیم که به فراخوان تاریخی توجه کرده و هرچه زودتر با حکومت افغانستان پای میز مذاکره بنشینند.

ربانی تصریح کرد: در بخش توسعه پیرامون همکاری‌های توسعه‌ای بُرد-بُرد با تمرکز ویژه بر روی توسعه زیربناها به منظور تقویت اتصال میان سه کشور تحت برنامه «یک کمربند یک راه» و ریکا بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *