رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نفس تنگی اصفهان ادامه دارد/ باد و گرد و خاک از امروز در سیستان و بلوچستان/ ایلام قطب تولید «قزل آلا» شد

11:36 - 04 دی 1396
کد خبر: ۳۸۰۴۴۴
نفس تنگی اصفهان ادامه دارد، باد و گرد و خاک از امروز در سیستان و بلوچستان، ایلام قطب تولید «قزل آلا» شد و ... را در بسته خبری «دراستان‌ها چه خبر» بخوانید.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی ، نفس تنگی اصفهان ادامه دارد، باد و گرد و خاک از امروز در سیستان و بلوچستان، ایلام قطب تولید«قزل آلا» شد و ... را در بسته خبری «دراستان ها چه خبر» بخوانید.

هوای کرج در وضعیت ناسالم قرار گرفت

ایرنا: بر اساس اعلام ایستگاه های سنجش آلودگی هوای استان، شاخص کیفیت هوا (ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون) در شهرستان های کرج و فردیس به ترتیب 102 و 108 می باشد. همچنین این شاخص در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد نیز 97 و 65 بوده که این شاخص برای نشان از سالم بودن هوای این دو شهرستان دارد. شاخص کیفیت هوا در شهرستان اشتهارد نیز 50 می باشد که در مرز هوای پاک و سالم قرار دارد. توصیه می شود که شهروندان کرجی و فردیسی با توجه به احتمال بروز علایم تنفسی در افراد حساس و همچنین تشدید بیماری های قلبی، ریوی افراد مبتلا به این بیماری ها و همچنین سالمندان و کودکان فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

نفس تنگی اصفهان ادامه دارد

تسنیم: مرکز پایش کیفی هوای اداره‌‌‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان برای چهارمین روز متوالی را برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام کرد. براساس اعلام این مرکز، میانگین شاخص کیفی هوا در ایستگاه‌های میدان احمدآباد اصفهان 128، بلوار دانشگاه 121، خیابان پروین 106، خیابان رودکی 105، میدان امام حسین(ع) 134، چهارباغ خواجو 128 و بزرگراه خرازی 106 ثبت شده است. براساس این گزارش میانگین شاخص کیفیت هوا در شهر اصفهان 118 است و به این ترتیب اصفهان امروز هوایی ناسالم دارد. همچنین براساس گزارش ایستگاه‌های مراقبت دائم بر حسب شاخص کیفی هوا (AQI)، شهرستان خمینی‌شهر با 130 آلوده‌ترین شهر استان اصفهان است. شاخص کیفی هوا (AQI) یا شاخص آلودگی هوا (PSI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از 10 میکرومتر و ذرات کوچکتر از 2.5 میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد. بر‌اساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم، 301 تا 500 خطرناک را نشان می‌دهد.

نفس تنگی اصفهان ادامه دارد/ باد و گرد و خاک از امروز در سیستان و بلوچستان/ ایلام قطب تولید «قزل آلا» شد


تخریب برخی مناطق تالاب هشیلان و بیستون

ایسنا: در مدت 9 ماهه امسال 6 مورد نیز تخریب مناطق تحت مدیریت و عمدتا در منطقه تالاب هشیلان و بیستون داشتیم. تعداد موارد آتش‌سوزی که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان در 9 ماهه امسال رخ داده نیز 16 فقره و وسعت آنها 32 هکتار است. عمده موارد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده "بیستون" بوده است. 138 مورد تخلف شکار صورت گرفته در 9 ماهه امسال که 151 فرد متخلف در این خصوص دستگیر شدند. تعداد پرندگان شکار شده در این مدت 88 مورد بود؛ عمده این پرندگان تیهو، کبک، دراج، کبوتر، اردک، فاخته و سارگپه بوده است.

باد و گرد و خاک از امروز در سیستان و بلوچستان

برای روزهای دوشنبه و سه شنبه در برخی مناطق ذ وزش باد نسبتا شدید و گردوخاک پیش بینی شده است. در این مدت سرعت باد در محدوده شهرستان‌های سراوان، مهرستان و سیب و سوران و در نواحی مرکزی و نوار غربی استان یعنی محدوده شهرستان‌های زاهدان، خاش، بزمان، دلگان تا شورگز به 40 تا 60 کیلومتر در ساعت ، خواهد رسید .اواخر وقت روز سه شنبه تا پنج شنبه نیز در شمال، مرز شرقی و غربی استان، وزش باد شدید سرد شمالی و در برخی ساعات وزش باد با سرعت 60 تا 80 کیلومتر در ساعت وگردو خاک خواهیم داشت. آسمان استان در ساعات پیش رو صاف تا قسمتی ابری است و از اواخر وقت امروز تا روز چهارشنبه در اکثر نقاط استان افزایش ابر خواهیم داشت. از نظر دمایی افزایش دما تا روز سه‌شنبه در سطح استان تداوم دارد و از روز چهارشنبه تا پایان هفته کاهش موقت و محسوس 6 تا 10 درجه ایی دما در اکثر نقاط استان به ویژه نیمه شمالی رخ می‌دهد.

گردشگری چابهار گرفتار در بند گرانی و کمبود زیرساخت مناسب

مهر: هوای بسیار مطبوع برای بازدید از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری چابهار آن‌هم در این فصل از سال فدای قیمت‌های سر به فلک کشیده و کمبود زیرساخت‌های مناسب برای جذب حداکثری گردشگران شده است. به‌ گواه کارشناسان و صاحب نظران حوزه گردشگری چابهار با ۲۰۰ جاذبه منحصر به فرد طبیعی و جانوری بسیار جذاب‌تر از قطب‌ھای گردشگری کنونی ایران ھم چون کیش و قشم است چرا که اکثر جاذبه‌های چابهار بکر و دست نخوره است. جاذبه‌های کم‌ نظیر و گاهی مواقع بی‌نظیر سرزمین «موج و مرجان» از منطقه «گل‌فشان» در غرب چابهار که با پرتاپ حباب‌های گل‌آلود از دل زمین‌خبر می‌دهد و یکی از معدود پدیده‌های ژئوتوریستی جهانی‌ است تا جاده ساحلی چابھار به گواتر در شرق بندر چابھار با جاذبه‌ھای متنوع طبیعی و جانوری تنها بخشی از جاذبه‌های بکر سواحل مکران است که یک پکیج کامل سفری بدون خستگی را برای گردشگران به ارمغان‌ می‌آورد. این شرایط در حالی این روزها در بندر چابهار محیا است که مردم در بسیاری از مناطق کشور از برف و بوران و سرما گریزان هستند اما اینجا گردشگران بهترین و مطبوع‌ ترین هوا را تجربه‌ می‌کنند و براساس آخرین نظرسنجی که از همین گردشگران انجام شده، پاییز و زمستان بهترین‌ زمان برای چابهار گردی است. این منطقه از کشور عزیزمان ایران با این ظرفیت بالای گردشگری باید همچون کیش و قشم سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد اما عدم توسعه زیرساخت مناسب و همچنین عدم هماهنگی میان دستگاه‌های متولی گردشگری موجب شده تا بندر چابهار نتواند سهم خود را در گردشگری کشور به دست‌ آورد.

نفس تنگی اصفهان ادامه دارد/ باد و گرد و خاک از امروز در سیستان و بلوچستان/ ایلام قطب تولید «قزل آلا» شد


دانش‌آموزان گلستانی زیر سقف‌های ناامن/ ۲۲ درصد مدارس تخریبی است

زلزله های اخیر در حالی زنگ خطر را برای نقاط مختلف کشور به صدا درآورده است که بر اساس آمار رسمی ۲۲ درصد مدارس گلستان تخریبی است و دانش آموزان بسیاری در این مدارس تحصیل می کنند. سال‌هاست که در کشور ایران شاهد تکرار سناریوی زلزله هستیم، فلات ایران از نظر وقوع زلزله یکی از فعال‌ترین مناطق جهان بوده و زلزله اخیر کرمانشاه زنگ خطری برای همه ما است زیرا مناطق شمالی ایران به‌عنوان دومین مناطق زلزله‌خیز در کشور مطرح است، لذا توجه به مقاوم‌سازی سازه‌ها از ضروریات است. یکی از اماکنی که باید به آن توجه ویژه شود مدارس است. در آیین‌نامه مهندسی، مدارس جزو بناهایی با درجه اهمیت بالا در نظر گرفته شده است و از آنجایی‌که زلزله قابل پیش‌بینی نیست ارتقاء آماده‌سازی مدارس و رعایت اصول ایمنی، یکی از مهم‌ترین روش‌های ممکن برای کاهش تلفات انسانی است. در زلزله کرمانشاه حدود ۸۰ مدرسه و ۴۰۰ کلاس درس تخریب شد ولی به مدارس مقاوم‌سازی شده آسیبی نرسید. دو بحث اصلی در این مورد وجود دارد. اول لزوم ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی مدارس که نیازمند عزم ملی است. به گفته مسئولان آموزش‌وپرورش گلستان، ۲۱.۲۸ درصد مدارس استان تخریبی بوده و حدود ۳۴.۹۸ درصد هم نیازمند مقاوم سازی است. بحث دیگر توجه به انتخاب ساختمان و مکان یابی مدارس غیرانتفاعی است. بعضی از ساختمان‌های مدارس غیرانتفاعی با هدف فضای آموزشی طراحی و ساخته نشده‌اند، لذا باید اصلاحاتی روی آن‌ها انجام شود تا پایداری ساختمان در برابر حوادث بالا رود.

نفس تنگی اصفهان ادامه دارد/ باد و گرد و خاک از امروز در سیستان و بلوچستان/ ایلام قطب تولید «قزل آلا» شد


ایلام قطب تولید«قزل آلا» شد/ واردات بی رویه آسیب آبزی پروری

وجود ۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی با تولید سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن قزل آلاباعث شده استان ایلام از قطب های اصلی تولید آبزیان در کشور شود و این فرصت مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال است. نیاز به مواد پروتئینی سالم و کمبود منابع آبی در کشور ایران باعث شده بهره برداری دو یا چند منظوره از منابع آب همواره مورد توجه قرار گیرد، یکی از این بهره برداری های چند منظوره پرورش ماهی است. ماهیان پروتئینی از لحاظ دامنه تحمل دمایی به دو گروه ماهیان سردآبی و گرمابی تقسیم می شوند. ماهیان سردآبی در ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتی گراد رشد می کنند و دمای بالای ۲۴ درجه موجب تلفات این ماهی ها می شود. میزان اکسیژن محلول در آب برای پرورش این ماهی ها نیز به فاکتورهای متعددی از جمله ارتفاع، دما، شوری و غیره بستگی دارد اما در هر حال اکسیژن خروجی نباید کمتر از ۵ میلی گرم در لیتر باشد. وجود رودخانه های دائمی و سدها باعث شده طی سال های گذشته مجتمع های پرورش ماهی و پرورش ماهی در قفس در استان ایلام رونق بگیرد.

نفس تنگی اصفهان ادامه دارد/ باد و گرد و خاک از امروز در سیستان و بلوچستان/ ایلام قطب تولید «قزل آلا» شد



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *