رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هیچ یک از برنامه‌های توسعه‌ای کشور بی­‌توجه به موضوع عدالت اجتماعی و اقتصادی نبوده است

14:24 - 22 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۶۴۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رویکرد برنامه‌های توسعه‌ای کشور، عدالت‌محور بوده و در مقاطعی متاسفانه موضوعاتی بر بحث عدالت غلبه کرده است و جا‌هایی بحث عدالت را پررنگ‌تر کردیم، اما هیچ یک از برنامه‌های توسعه‌ای کشور بی توجه به موضوع عدالت اجتماعی و اقتصادی نبوده است.

هیچ یک از برنامه‌های توسعه‌ای کشور بی­‌توجه به موضوع عدالت اجتماعی و اقتصادی نبوده استعلی‌محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره میزان ثمربخشی فعالیت‌ها در دهه عدالت و پیشرفت در کشور بیان کرد: عدالت و پیشرفت در سده اخیر یکی از مباحث مهم و عمیق است که در همه  کشورها خیلی روی این موضوع متمرکز شده‌اند که آیا غایت تلاش در جوامع برای پیشرفت باید عاری از عدالت باشد یا پیشرفت باید توأم با عدالت باشد.

وی ادامه‌ داد: ساز و کار‌های اجرایی که پیشرفت را دنبال می‌کنند در بطن خودشان خیلی سازگاری جدی با موضوع عدالت ندارند مگر اینکه کشور‌ها بیایند مبانی موجود را به حسب اقتضاء داخلی خودشان بومی سازی کنند و مدل‌هایی از بحث عدالت را با پیشرفت عجین کنند.

 وی درباره پیگیری مبحث عدالت و پیشرفت در ایران نیز عنوان‌ کرد: در ایران در این ۵- ۶ برنامه توسعه‌ای که حدود ۵ مورد آن را پشت سر گذاشته‌ایم و در اجرای برنامه ششم هستیم، روی این موضوع تمرکز شده است به این معنا که همسان با بحث پیشرفت بحث عدالت هم بوده است و دولت‌ها به اقتضاء بازه زمانی خودشان برنامه‌هایی در حوزه اجتماعی و عدالت آن اجرا کردند که آخرین مورد آن نیز هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بحث‌های عدالت، مساوات، عدالت توزیعی و اجتماعی در بین مفسران تفاوت‌های بنیادین دارند و موضوع بسیار پیچیده است، خاطرنشان کرد: معمولا به دلیل اینکه عدالت یک بحث گسترده و فراگیراست مصادیق اجرایی اش در اعطای فرصت‌های برابر در جامعه است که آن هم از نظر اقتصادی، معیشت، مسکن، آموزش و امثال اینهاست، لذا اجرای عدالت و پیشرفت تا حدودی درکشور اتفاق  افتاده است و این مهم را  در ابعاد اجرایی وتجربی در برنامه‌های توسعه‌ای اجرا کرده ایم.

احمدی در ادامه یادآور شد: رویکرد برنامه‌های توسعه‌ای کشور، عدالت‌محور بوده و در مقاطعی متاسفانه موضوعاتی بر بحث عدالت غلبه کرده است و جا‌هایی بحث عدالت را پررنگ‌تر کردیم، اما هیچ یک از برنامه‌های توسعه‌ای کشور بی توجه به موضوع عدالت اجتماعی و اقتصادی نبوده است.

احمدی درباره میزان موفقیت کشور در زمینه عدالت و پیشرفت و جایگاه آن در کشور نیز اظهار کرد: باید اول بررسی کنیم که چقدر برنامه‌های توسعه‌ای مان موفق بوده‌اند بعد بیاییم روی این موضوع بررسی کنیم که در پیاده کردن عدالت تا چه حد موفق بوده‌ایم لذا خیلی در برنامه‌های توسعه، اهداف کمی مشخص نداشته‌ایم و نتوانسته‌ایم به آن اهدافی که منظورنظر بوده به صورت جامع برسیم.

وی تصریح کرد: همان اندازه که به صورت نسبی در حوزه اجرای برنامه‌های توسعه موفق بودیم در بعد عدالت اجتماعی هم تلاش شده لذا موفقیت ما نسبی بوده ونمی‌توان درصد خاصی برای موفقیت در این حوزه، بیان کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *