غرب چه پاسخی به سوال رهبر انقلاب دارد؟

11:14 - 12 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۳۴۳۱
دسته بندی: سیاست
وزیر امور خارجه گفت: غرب چه پاسخی به سوال مقام معظم رهبری در نامه‌شان به جوانان غربی دارد مبنی بر اینکه چرا کسانیکه در غرب به دنیا آمده‌اند و تحصیل کرده‌اند و زبان انگلیسی و فرانسه را با لهجه مادری صحبت می‌کنند در سوریه و عراق سرکودکان را می‌برند؟ این یک سوال اساسی است نه از موضع اتهام زنی بلکه ازموضع چاره جویی است.
/به گزارش خبرنگارگروه سیاسی ، محمدجواد ظریف در همایش طلوع حقیقت که صبح امروز در سالن همایش حوزه هنری برگزار شد، اظهارداشت: در این دوران گذر، منابع قدرت از منابع قدرت مادی فراتر می‌روند ولی این به معنای بی اهمیتی آن نیست و لازمست داعش توسط مدافعان حرم شکست داده شود، اما همزمان باید ابعاد مبنایی قدرت هم مورد توجه قرارگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: اسلام هراسی زودتر از داعش شروع شد و فراموش نکنیم داعش دلیل اسلام هراسی نیست و حتی جنگ صدام و ظهور طالبان در افغانستان هم دلیل اسلام هراسی نیستند.

وی تصریح کرد: غرب چه پاسخی به سوال مقام معظم رهبری در نامه‌شان به جوانان غربی دارد مبنی بر اینکه چرا کسانیکه در غرب به دنیا آمده‌اند و تحصیل کرده‌اند و زبان انگلیسی و فرانسه را با لهجه مادری صحبت می‌کنند در سوریه و عراق سرکودکان را می‌برند؟این یک سوال اساسی است نه ازموضع اتهام زنی بلکه ازموضع چاره جویی است.

وزیرامورخارجه تاکید کرد: ایشان در این نامه می‌فرمایند شماجوانان راخطاب قرار دادم، چون شمایید که می‌توانید این مشکلات راحل کنید.
 
ظریف گفت: درحال حاضر دورانی را در روابط بین الملل می گذرانیم که شروع این زمان گرچه بعد از رحلت امام(ره) بود اما پیش بینی این زمان در دوران حیات ایشان و در زمان نامه امام راحل به گورباچف شکل گرفت.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این دوران این است که تحولات دوران ساز در روابط بین الملل و نه در غرب شکل می گیرد و نه توسط غرب و این یک تحول راهبردی است.

وزیر امور خارجه عنون کرد: چهره سازی از اسلام و جمهوری اسلامی به شکل ایران هراسی ، شیعه هراسی و اسلام هراسی از دهه 90 میلادی به صورت یک هدف از سوی غرب دنبال شد.

ظریف در ادامه عنوان کرد: از ابتدای دهه 90 میلادی شاهد دورانی بودیم که رهبری به آن عنوان پیچ تاریخی اطلاق کرده‌اند و بسیاری از متفکران در حوزه روابط بین الملل به آن دوران گذار می‌گویند که در برخی از مواقع نیز رهبر معظم انقلاب ازاین دوران به عنوان دوران گذر یاد کرده‌اند، اخیراً غربی‌ها نیز قبول کرده‌اند که این دوران ویژگی‌های خاصی دارد.

وی اضافه کرد: غربی‌ها نیز فهمیده اند که به سمت جهان پسا غربی حرکت می کنیم این به معنای آن نیست که غرب اهمیت ندارد بلکه بدین معنا است که برای اولین بار در تاریخ روابط بین الملل تحولات نه درغرب و نه توسط غرب شکل می‌گیرد.

وزیرامور خارجه تاکید کرد: یعنی نباید فراموش کنیم تصویرسازی ، چهره سازی و چارچوب بندی دیدگاه ها می‌تواند در شکل دادن قدرت و تعیین مسیر تحولات بین المللی و تعین جایگاه یک کشور درروابط بین المللی تاثیرگذار باشد.

ظریف اظهار کرد: برای همین پیام سازی از اسلام و ایران به شکل اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی بعد از فروپاشی شوروی به عنوان واقعیت جدی توسط غربی‌ها دنبال شد.

وی با بیان اینکه نامه‌های رهبر معظم انقلاب همزمان با تبلیغ پدیده شرم آور و قرون وسطایی داعش خطاب به جوانان غربی ارسال شده است، افزود: این درحالی است که اسلام هراسی خیلی زودتر از داعش شروع شده است.

وزیرامور خارجه تصریح کرد: امروز تروریسم اسلامی از جمله کلید واژه‌های رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی‌هایش است چرا که آنها دوست دارند عنوان تروریسم اسلامی را برای قالب سازی ریاست‌های خود نهادینه سازی کنند.

ظریف با اشاره به اینکه خود آنهایی که ایجاد کننده‌های خطر تروریسم اسلامی ( داعش) هستند پشت پرده ساخته‌ای که ایجاد کرده‌اند، پنهان شده‌اند و لذا امروز لازم است به نامه رهبر معظم انقلاب از موضع چاره جویی نگاه شود.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت ایجاد شده در تحولات جهانی را باید یک نگرانی مشترک جهانی بدانیم و دراین مسیر نامه رهبر معظم انقلاب را باید از دید تبیین گرایانه و روشن گرایانه واکاوی کنیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *