داعش حتی روستا‌یی کوچک در عراق و سوریه در اختیار ندارد

7:01 - 08 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۱۹۹۷
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ممکن است نیرو‌های باقیمانده داعش تحرکاتی را ترتیب دهند اما این به معنای ادامه حیات داعش نیست چرا که هم‌اکنون دولت اسلامی عراق و شام دیگر وجود خارجی ندارد و آنچه که هست کسانی هستند که به آن‌ها پیوسته‌اند و آن‌ها حتی روستا‌های کوچکی در عراق و سوریه را نیز در اختیار ندارند.

قنادجعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره تحولات منطقه پس از پایان حکومت داعش گفت: آنچه مسلم است حامیان داعش و کسانی‌که به‌وجود آورنده آن بودند در وقفه کنونی علاقمند نیستند خبر پایان کار داعش منتشر شود یا اگر هم شد آن را تکذیب می‌کنند.

وی ادامه داد: تکذیب به این دلیل که انتشار خبر پایان کار داعش،سبب تقویت موضع سیاسی مخالفان داعش مانند ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان می‌شود و آن‌ها خواهان این هستند تا کشور‌های محور مقاومت تقویت نشوند و علت دیگر هم برای ایجاد امیدواری در بین نیرو‌های داعش است چراکه غربی‌ها، رژیم صهیونیستی و کشور‌های عرب مرتجح منطقه، همچنان می‌خواهند از آن‌ها سوء‌استفاده کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: آنها دستور العملی را برای باقیمانده نیرو‌های داعشی صادر کردند تا اقدامی تروریستی در صحرای سینا انجام دهند اما آنچه مهم است اینکه، این اقدام تروریستی هیچگونه ارزش نظامی ندارد چراکه این مسجد در نقطه ای دورافتاده بود و هیچ گونه دفاعی از آن نمی‌شد.

قنادباشی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در این اقدام سربازان اسرائیلی به جای داعش وارد عمل شده و نقش انجام داده‌اند و اگر داعش واقعا توانایی نظامی داشت باید در شهر‌هایی مثل بغداد و دمشق اقدام تروریستی انجام می داد لذا بخاطر ناتوانی داعش، شاخه سینا آنها در مصر که به آن انصار بیت‌المقدس می‌گویند، این عملیات را انجام دادند.

وی گفت: با توجه به اینکه ممکن است نیرو‌های باقیمانده داعش تحرکاتی را ترتیب دهند و این یک مسئله‌ای است که در گذشته هم کارشناسان امکان وقوع آن را پیش‌بینی کرده بودند، اما این به معنای ادامه حیات داعش نیست چرا که هم‌اکنون دولت اسلامی عراق و شام دیگر وجود خارجی ندارد و آنچه که هست کسانی هستند که به آن‌ها پیوسته‌اند و آن‌ها حتی روستا‌های کوچکی در عراق و سوریه را نیز در اختیار ندارند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: مسلم است که حرکت تروریستی در صحرای سینا و یا حرکت نظامی در نیجریه، نمی‌تواند خواست حامیان گروه داعش را تأمین کند و نشان‌دهنده پیروزی و موفقیت آن‌ها باشد و داعش با انجام این حرکات ایضایی و پراکنده در صدد نشان دادن حیات دروغینش است.

وی اظهار داشت: داعش اهرمی برای تخریب زیرساخت‌ها و تضعیف بنیان کشور‌های سوریه و عراق بود و قصد داشت این کشور‌ها را از مسیر پیشرفت و توسعه دور نگه دارد و هزینه‌های زیادی را به دولت‌های آن‌ها تحمیل کرد و زمینه اجرای انواع سیاست‌های حامیانشان را فراهم کنند. اما اینکه حضور داعش، مقدمه ورود قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بزرگ شود، این هم امکان پذیر است.

قنادباشی تصریح کرد: هم اکنون  آمریکا به بهانه داعش  در شمال شرق سوریه  و در نزدیکی مرز این کشور با عراق پایگاه‌های نظامی ایجاد کرده است لذا امکان دارد داعش هم زمان که در حال تخریب و تضعیف است، زمینه‌ساز حضور آمریکایی‌ها شود و حضور آمریکایی‌ها در این منطقه را توجیه کند و آمریکایی‌ها به بهانه داعش حضورشان را دراین منطقه تحقق ببخشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *